کد خبر: 172406307
تاریخ انتشار: شنبه 01 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

در این کرسی که به همت معاونت پژوهش مدرسه برگزار شد، خانم ها؛ طاهره رضوانی تبار، مریم عزیزی و معصومه هوشنگی به ترتیب به عنوان ارائه دهنده، ناقد و دبیر حضور داشتند.
عمده مباحث مطرح شده توسط طاهره رضوانی بعد از مفهوم شناسی واژگان، بحث از   خصلت های ذاتی هریک از زن و مرد بوده و تصریح کرد:
طبیعت، مرد را مظهر طلب و عشق و تقاضا آفریده است و زن را مظهر مطلوب بودن و معشوق بودن ، این یکی از تدابیر حکیمانه و شاهکار های خلقت است که در غریزه مرد نیاز و طلب و در غریزه زن جلوه را قرار داده است و همین باعث حفظ حیثیت و احترام زن بوده است.
   در ادامه، مریم عزیزی با طرح برخی سؤالات؛ و ارائه دلایل قرآنی و روایی مبنی بر وجود خواستگاری دختر از پسر در طول تاریخ اسلام و همچنین عدم منع شرعی از سوی مراجع، به نقد نگاه عرف جامعه پرداخت. وی گفت : در جامعه ای که سن ازواج زنان بالا رفته و از طرفی دست یابی به روابط نامشروع به راحتی میسر است، زنان می توانند برای برطرف شدن نیازهای جنسی و عاطفی، با رعایت آداب و حدود شرعی، به خواستگاری مردان رفته و خود پیشقدم برای تشکیل یک زندگی مشترک شوند.
  در پایان جلسه، معصومه هوشنگی، دبیر علمی نشست بعد از بررسی نکات مطرح شده از طرف هر دو موضع، جمع بندی اصل مباحث را در چند محور یادآور شد:
1. هیچ الزامی در خواستگاری از سوی مرد نبوده و خواستگاری زن نیز حرام نیست
2. خواستگاری مرد مطابق با راز خلقت انسان و هماهنگ با روح  حیات و نقش زن و مرد در زندگی بوده

3. ازنگاه روانشناسی شکست و ناکامی در خواستگاری برای مرد قابل تحمل است اما در زن، اثر روحی روانی نامطلوب خواهد داشت
4. تلاش غیر مستقیم در امر خواستگاری مطلوب است
5. در اسلام، خواستگاری بار حقوقی واجتماعی به دنبال دارد که باعث تحکیم خانواده ها است، در حالی که در جوامع غیر اسلامی این حقوق وجود ندارد وهمین باعث شده که دختر بتواند به راحتی از پسر خواستگاری کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین