کد خبر: 172533060
تاریخ انتشار: یکشنبه 02 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

بسمه تعالی
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه الزهرا-س-شهرستان قروه، کارگاه فیش نویسی با حضورسرکارخانم دکتر صغری ملاولی در این مدرسه ی مبارکه برگزار گردید
استاد در این کارگاه به فیش نوسی و اهمیت و ارزش آن پرداختند. در ابتدا استاد محترم تعریفی از فیش ارائه نمودند و فرمودند: در زبان فارسی فیش به معنای برگه است و در اصطلاح به معنای برگه هایی یک شکل و یک اندازه است که چکیده مطالعات و گزیده تحقیقات د ر آن یادداشت می شود تا بتواند به آسانی و در زمانی کوتاه و یا اسلوبی خاص و منظم از آن بهره جست. فیش واژه ای فرانسوی است، مشخصات فیش شامل؛ یک برگه در اندازه 7*10 ، 12*20، و a5 می باشد.
باید در انتخاب اندازه فیشها دقت لازم را داشته باشیم تا در دسته بندی و بایگانی آنها مشکلی پیش نیاید و به راحتی قابل دسته بندی باشد.
در اهمیت فیش برداری آیات و روایات بسیار زیادی در دین مبین اسلام وارد شده است، از جمله«ن و القلم و ما یسطرون»
ابزاری که برای فیش برداری مورد نیاز است شامل؛ برگه یادداشت، قلم یادداشت، وسیله غلط گیری ، برگه دان، برگه راهنما می باشد. موضوع دادن و کد گذاری در فیش نویسی( به صورت موضوعات کلی، خاص، عام و اخص) می باشد. مثال ؛ موضوع کلی، اخلاق، موضوع عام، توبه، موضوع خاص تعریف توبه.
برای هر یک از رتهب های موضوع در فیشها کدگذاری باید انجام گیرد. کدگذاری در فیش نویسی کد عبارت است از عدد می باشد که شامل؛ علامت، یا حرف خاصی است که برای تشخیص هویت اجمالی موضوعات کتاب ها، مولفان، مترجمان و ... به کار می رود، و از تکرار در نوشتن و زیاده نویسی و ضایع شدن وقت پژوهشگر جلوگیری می کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین