کد خبر: 172533061
تاریخ انتشار: یکشنبه 02 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

بسمه تعالی
به همت معاونت پژوهش مدرسه مبارکه الزهرا-س-شهرستان قروه کرسی آزاداندیشی با موضوع؛نقش انتظار در معنابخشی به زندگی در مورخ 97/1/29برگزار گردید .
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای رنجبر فرمودند: در طول تاریخ بسیاری از افراد و بزرگان دینی انتظار را به درستی تعریف و تبیین ننموده اند و به انحراف رفته اند، اگر تکلیفی که از غیبت امام عصر داریم به اشتباه برداشت نماییم منجر به گمراهی خواهد شود به عنوان مثال زمانی که امام زمان پشت پرده غیبت است باید دست روی دست گذاشت تا امام ظهور کند و فعالیتی نداشته باشیم و خودشان ظهور کنند و کجی ها را درست نمایند این اشتباه است. مانند نگاه بنی اسرائیل که در مورد حضرت موسی(ع) چنین برداشتی داشتند که به او گفتند تو برو با خدایت بجنگ ما منتظر می نشینیم، اگر ما هم چنین برداشتی داشته باشیم با مردم کوفه فرقی نخواهیم داشت.
جای تعجب در اینجاست که دشمنان ما مقوله انتظار را بهتر از ما درک نموده اند ، نویسنده مشهور کتاب و نظریه پرداز «فوکویاما» می گوید اگر عاقلان عالم جمع شوند چیزی بهتر از لیبرال دموکراسی بیاورند نمی توانند و می گوید مردم به آخر تاریخ رسیدند و راهی بهتر از این ندارند، (راه سرمایه داری)
2 عامل است که شیعیان را زنده نگه داشته است؛ بال سرخ شهادت ، این اعتقاد شیعیان است و چنان آنها را شعله ور کرده که هر گاه دین خود را در خطر ببینند آماده شهادت هستند ، دومین عامل انتظار فرج امام زمان(عج) می باشد عاملی که باعث می شود حرکت دشمنان تأثیر نداشته باشد، اینها بهتر معنی انتظار را فهمیدند.
پرسشی که مطرح است این که؛ به چه دلیل شیعه تحرک و پویایی دارد؟ و دلیل شما برای زنده بودن مکتب تشیع چیست؟ بزرگان هرگز فکر نمی کردند بتوانند در زمان غیبت حکومت تشکیل دهند.
در عالم هیچ مکتبی زنده نیست و حرکت و پویایی ندارد درست است که این مکاتب شاید پیرو دارند، که مثلا ما مسیحی یا هیودی هستیم ولی در اصل روح ندارد و مرده است، تنها مکتبی که تحرک دارد و برنامه دارد برای بشریت شیعه است آن هم به خاطر وجود امام زمان و مقوله انتظار می باشد.
اثر سازنده انتظار را اگر در رویکرد انسانها بررسی کنیم، اوج کمال آن را در امام راحل می توانیم ببینیم.
حضرت امام با توجه به این که نگاه او به انتظار یک نگاه سازنده بود، معتقد بودند که نباید دست روی دست گذاشت تا زندگی درست شود، و شیعه را رها کرد تا امام خودشان ظهور کند. وقتی حضرت آقا در مقابل این همه دشمن ایستاده است می داند که امام زمان کمک می کند ، چون فقط خودمان نیستیم که کارها را پیش می بریم آن منجی منتظر است که با امدادهای خودش کمک می کند.
امام صادق(ع) می فرماید: آدم منتظر باید اهل ورع باشد نه اهل دوری از گناه بلکه دوری از شبهات را باید هم داشته باشد، نباید سمت شبهات برود خودش را بهترین خلق ها آرایش دهد به چنین آدمهایی می گویند منتظر. کسی که چنین تفکری داشته باشد اگر چه از دنیا برود اجر کسی را می برد که مانند آن است که اما زمان را درک کرده باشد.
اگر می خواهید منتظر واقعی باشید باید به سوی معنویت حرکت کنید شعله های معنویت باعث می شود که مردم بدانند این انسان منتظر واقعی است، کسی در خدمت امام صادق(ع) بود و سئوال کرد؛ کی فرج می رسد؟ چه زمانی وقت فرج است، اینها مدعیان فرج بودند حقیقت انتظار را نفهمیده بودند، امام فرمود تو چه کاره ای که از فرج می پرسی؟ در حالی که وجود تو را دنیا پرد کرده، منتظر بودن منافات دارد با محبتهای دیگر.
صاحب کتاب لهوف به فرزندش می گوید: پسرم این شیعیان که ادعا می کنند منتظر امام عصرند دروغ می گویند، اینها اگر مرغشان صبح از خانه برود بیرون و عصر برنگردد کوچه به کوچه را می گردند که کجا رفته است، اما سالهای سال است که می گویند به خاطر اعمال شماست که امام زمان شما پشت پرده غیبت است اما به اندازه گشتن به دنبال مرغشان تلاش نمی کنند.
در دعای ندبه آدم منتظر امام زمانش را صدا می زند این است آدم منتظر. ارتباط با امام زمان و توجه به ایشان سید عبدالکریم کفاش
توفیق داشت که هفته ای یک بار امام زمان به دیدارش می آمد. ای شیعه ما در مورد شما کوتاهی نمی کنیم و هیچ وقت شما را فراموش نکردیم و همیشه به یاد شما هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین