کد خبر: 172914703
تاریخ انتشار: سه شنبه 04 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

حجت الاسلام خوشنام با اشاره به آیه 104 آل عمران گفت: در این آیه عبارت "ولتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف"  اشاره به این دارد که باید از میان شما گروهی باشند که امر به معروف و نهی از منکر کنند؛ این گروه باید بهترین امت در عمل باشند.

وی افزود: در این آیه اشاره شده به اینکه شما بهترین امت هستید و علت آن را اینگونه بیان می کند که چون امر به معروف و نهی از منکر میکنید و ایمان به خدا دارید.

حجت الاسلام خوشنام با بیان آیه "المومنون بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" گفت: امر به معروف و نهی از منکر از بهترین اعمال و سبب برتری آمرین به معروف بر سایر افرادی است که این عمل برایشان اهمیتی ندارد؛ کسانی که نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بی تفاوت هستند، از انسانیت به دور هستند و در زمره حیوانات قرار می گیرند.

وی در ادامه گفت: مردم جهان همه خوبند و دولت های ظالم هستند که بد هستند و اگر ما به آمریکا و انگلیس و... مرگ و لعنت می فرستیم در حقیقت این شعارها و تنفر متوجه دولت های اینهاست.

نماینده ولی فقیه در سپاه شهرستان افزود: گاهی اوقات افراد از روی ناآگاهی منکری انجام می دهند و یا معروفی را ترک می کنند و وظیفه تک تک ماست تا این امر مهم را انجام دهیم و خداوند برای انجام دهنده این عمل  می فرماید:کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می کنند جانشینان پیامبرند.

وی گفت: آیه "کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته" اشاره به عدم بی تفاوتی نسبت به یکدیگر است و اینکه چگونه این وظیفه مهم را انجام دهیم طرق مختلفی دارد، نوع گفتن و بیان کردن بسیار موثر است و ممکن است اگر به صورت ناخوشایند امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم طرف مقابل لجبازتر شود و کار خلاف خود را شدت بخشد؛ پس بهتر است که موقعیت شناس باشیم و شرایط زمانی و مکانی را خوب درک کنیم و به بهترین وجه این کار را انجام دهیم؛ همانطور که قران کریم در آیه 83 بقره می فرماید قولوا لناس حسنا: با بهترین سخنان صحبت کنید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امر به معروف برکات زیادی برای شخص دارد از جمله اینکه موجب ازدیاد خودباوری انسان می شود و همچنین عزت نفس شخص را بالا می برد و... و بدانید که گفتن بهتر از بی تفاوت بودن است و اخلاص در امر به معروف بسیار مهم است و باعث می شود که دیگران برای شما ارزش قائل شوند و برای اصلاح دیگران باید علت یابی کنیم و برای او فلسفه و برکات و آثار کار خوب را بیان کنیم.

ایشان در ادامه به بیان راه کارها پرداخت و گفت: انسان فطرتش تاثیرپذیر است به شرطی که با خوبی و مهربانی و احترام به او گفته شود، بهتر است اول خوبیهای طرف را بیان کنیم و بعد نقطه منفی او را بازگو کنیم، البته باید حواسمان باشد که زیاد سخت نگیریم و بیشتر از راه دوستی و هدیه دادن ارتباط برقرار کنیم، مثلا برای شخصی که نماز نمی خواند هدیه دادن یک چادر نماز و یا یک سجاده زیبا بسیار کمک کننده و یک نوع امر به معروف است.

حجت الاسلام خوشنام کنایه ای گفتن و بیان مقصود به صورت غیر مستقیم  را بسیار موثر دانست و در پاسخ به سوال یکی از طلاب در مورد آیه "لا اکراه فی الدین" اظهار کرد: این آیه را باید کنار آیات دیگر قرار دهیم و معنای آنرا برداشت کنیم نه اینکه از یک ایه حکم را صادر کنیم.

  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین