کد خبر: 172921310
تاریخ انتشار: سه شنبه 04 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

طیبه زمانیان معاون پژوهش مدرسه علمیه معصومیه (سلام الله علیها) شهرستان نهاوند از برگزاری کرسی آزاد اندیشی با عنوان"ولایت فقیه بله یا خیر؟" در تاریخ 10/12/96 خبر داد.

زمانیان گفت:این کرسی با حضور یکی  از اساتید حوزه علمیه برادران شهرستان جناب حجه الاسلام و المسلمین حاج آقای صالح به عنوان استاد داور این جلسه برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست اساتید، کادر و طلاب فارغ التحصیل و در حال تحصیل مدرسه بودند.

وی افزود: جلسه اول این کرسی که به مدت 90 دقیقه طول کشید سه نفر از طلاب  به عنوان ارایه کننده و منتقد

مطالب خود را ارائه نمودند.

زمانیان تصریح کرد:در این جلسه علاوه بر بیان وظایف  واختیارات رهبری و انتساب اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان زعمای جامعه اسلامی و ولایت پذیری از طرف مردم، شرایط و وظایف رهبر و رئیس جمهور به تفکیک اشاره شد.

خانم کیانی و خراسانی به عنوان ارائه کننده در این کرسی با بیان این که ولایت معانی متعددی دارد و ریشه لغوی آن(ولی) به معنای قرب، اتصال و پیوند دو یا چند شیء است. از پیوند عمیق دو شیء ولایت پدید می آید. به توضیحاتی در این زمینه پرداختند.

خانم سلگی نیز به عنوان منتقد با بیان این مطلب که در عصر غیبت که به خواست خداوند امام معصوم غایب است ضرورت و لزوم (عقلی و شرعی) وجود منصب ولایت فقیه چیست؟ درنظامی که مردم خودشان ریاست جمهوری را انتخاب می کنند،می شود همان مردم، شخصی را انتخاب کنند که نقش رهبری را علاوه بر ریاست جمهوری ایفا کند سوالات خود را در این زمینه بیان کردند.

در پایان جناب آقای صالح استاد داور محترم مطالب را جمع بندی کرده و به این مطلب اشاره داشتند که: در یک جامعه اسلامی حاکم و حاکمیت و مردم هر سه بسیار اهمیت داشته و مکمل یکدیگرند.هر کدام تعامل یا همخوانی با دیگری نداشته باشد، آن حاکم و یا حکومت محکوم به فناست.توجه به مبانی در خصوص این سوال باید باشد، نه مصادیق.هیچ کشوری نباید بدون ولی فقیه باشد حتی جوامع غربی هم ولی یا سرپرست بالاتری از ریاست جمهور دارند.به طور مثال:انگستان هنوز هم ملکه بالاترین مقام کشور را دارست و اصلا هم تشریفاتی نیست.بدانیم که حفظ نظام  و جامعه اسلامی ملاک است حتی اگر مخالفان زیادی باشد. ایران تنها کشور شیعه دنیاست ومردم اگر حاکمان الهی نداشته باشند در دین پیش نمی روند.رهبری و ولایت فقیه نقش پدری در جامعه دارد، خصوصا برای سه قوا که در عرض هم هستند. پس عقل می پذیرد شخص بالاتری از سه قوه که نظارت بر امور داشته باشد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین