کد خبر: 173695204
تاریخ انتشار: شنبه 08 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

نشست پژوهشی با موضوع: نقش بانوان پژوهشگر در انتقال معارف اسلامی
استاد نشست: سرکار خانم صغری ملاولی
تاریخ برگزاری:97/2/4
مکان: سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه ی علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست پژوهشی با موضوع: «نقش بانوان پژوهشگر در انتقال معارف اسلامی» با حضور استاد و مدیر محترم سرکار خانم دکتر ملاولی زیدعزها برگزار گردید که مختصر مطالب ارائه شده به شرح ذیل می باشد:
استاد در ابتدای نشست با بیان این مطلب که انسان موجودی است که در دو عرصه فردی و اجتماعی فعالیت می کند فرمودند: در زندگی فردی یک سری ویژگی ها، فعالیتها و نیازهایی دارد و در زندگی اجتماعی نیز همین نیازها به گونه ای دیگر نمود پیدا می کند. که از جمله نیازها را می توان به مورد پذیرش بودن، دلسوزی برای دیگران و بالعکس نام برد که تمامی این موارد جزو ملزومات و لازمه¬ی زندگی اجتماعی انسان است، چرا که تاثیر و تاثر زندگی انسانها از رفتار و عملکرد همدیگر را نمی توان انکار کرد. و همانگونه که رفتار و عملکرد هریک از ما در زندگی دیگران تاثیر گذار است نحوه¬ی برخورد سایرین نیز در سرنوشت و حال ما نیز موثر است. پس لازمه¬ی مثبت بودن این اثر و موثر ها که نتیجه اش ساختن مدینه ی فاضله و جامعه¬ی سالم می شود این است که، هر کسی در جایگاه خود دیگر خواه باشد نه خود خواه. چنانکه در آیات و روایات به این مطلب اشاره شده ودر آیه¬ی24انفال با کلید واژه¬ی«احیا» از آن یاد شده است آنجا که می فرماید: «یاایهاالذین آمنوا استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم» یعنی استجابت کنید خدا و رسولش را هنگامی که شما را به سوی چیزی که مایه¬ی حیاتتان است فرا می¬خوانند. و در روایات نیز به بیان های مختلف به این موضوع پرداخته شده و یکی از مصادیق دیگر خواهی را هدایت دیگران به مسیر درست دین و معارف دینی بر می¬شمارد. چنانچه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم وارد شده؛ «نصرالله عبدا سمع مقالتی فوعاها و حفظها و بلغها من لم یسمعه» خداوند شاد گرداند آن کس را که سخنم را بشنود و بفهمد و حفظ کند و به کسی که آن را نشنیده برساند. و از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: برشما باد که نسبت به خلق خدا به خاطر خدا دلسوز و خیر خواه باشید ، شما خداوند را با هیچ کاری بهتر از دلسوزی برای خلقش ملاقات نخواهید کرد. با توجه به این سفارشات می توان نتیجه گرفت که این امر موجب زنده شدن دیگران می¬شود همانگونه که خداوند متعال در کلام خود می¬فرماید: «من احیاها کانما احیاالناس جمیعا» و آیه¬ی33 سوره¬ی مبارکه فصلت «و من احسن قولا ممن دعا الی الله و عمل صالحا» که به تبلیغ دین و جایگاه آن اشاره می¬کند.
ایشان در ادامه افزودند: مرحوم طبرسی در ذیل تفسیر آیه¬ی اخیر(33فصلت)، دعوت به سوی دین را از بزرگترین عبادات و اوجب واجبات می دانند و می¬نویسند: داعی الی الله باید به علم خود عمل نماید تا مردم زودتر از او بپذیرند و به گفتارش عمل نمایند. و اگر چنین هدایتی اتفاق بیفتد مشمول کلام نورانی نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می شود که فرمودند: تمام موجودات زمین و ماهیان دریا و هر کوچک و بزرگی در زمین و آسمانِ خدا، برای تعلیم دهنده ی خوبیها طلب آمرزش می کنند.
سرکار خانم ملاولی با طرح این سوال که چگونه می توانیم مشمول اینهمه فضایل و برکات شویم و در زمره¬ی هدایتگران واقع شویم گفتند: 1-به فکر هدایت با شاخصه¬ی دلسوزی داشتن نسبت به دیگران باشیم و حب آنها را در دل بکاریم. 2-همت و پشتکار خود را در این زمینه تقویت کنیم. 3-اطلاعات و علم خود را بالا ببریم. که مطلب اصلی در این نشست بر سر نکته¬ی آخر است. اول اینکه بدانیم مراد کدام، و چه علمی است؟ و مورد بعدی اینکه چگونه آن علم را بالا ببریم؟ آیا این درسی که در حوزه می خوانیم کفایت می کند؟ در پاسخ گفتند: دروس حوزه زمینه¬ی یادگیری معارف را در انسان ایجاد می کند اما برای تبلیغ اصلا کافی نیست! زیرا کسی که مبلغ دین است باید خود را مسلح به علم روز نماید و سطح علم و اطلاعات خود را بالا ببرد. که این مهم با چند شاخصه ایجاد می¬شود:1-مطالعه عمیق 2-به روز رسانی اطلاعات و3-آشنایی به علوم روز مانند کامپیوتر و اینترنت و...
در پایان جلسه استاد با تاکید بر جایگاه ویژه و حساس طلاب در امر انتقال معارف اسلامی با تکیه بر امر خطیر تحقیق و پژوهش گفتند: مطالعه ی گسترده و همه جانبه در راستای یک موضوع از معارف دینی، تمام زوایای مربوط به آن را روشن می سازد و همین امر زمینه ی خلاقیت در بیان معارف، برای انسانهای امروزی را در مبلغ ایجاد می کند و این مهم چیزی جز پژوهش نیست. چرا که پژوهش، بررسی یک موضوع به صورت همه جانبه از منابع مختلف می باشد. بنابراین مبلغینِ پژوهشگر در نیازسنجی مخاطبین و خلاقت در بیان معارف دینی موفق تر از کسانی هستند که، در مسیر پژوهش گام برنداشته اند. و کسی که تبلیغش را نه براساس مطالعه ی یک بخشی از کتاب و در موضوع محدود، بلکه در حیطه ی کلیِ یک موضوع و به صورت عمیق و کاربردی و مطالعه¬ی منابع مختلف پیش ببرد قطعا موفق تر خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین