کد خبر: 173706725
تاریخ انتشار: شنبه 08 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

بسمه تعالی
برگزاری نشست علمی – پژوهشی با عنوان بررسی حدود جبر واختیار انسان ها در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) سنندج

نشست علمی – پژوهشی با عنوان بررسی حدود جبر واختیار انسان ها در مدرسه علمیه ریحانه النبی (س) با حضور استاد حوزه ودانشگاه وعضو هیئت علمی دانشگاه کردستان حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رفیعی در جمع طلاب واساتید برگزار گردید.
در ابتدای این نشست دکتر رفیعی بیان داشت:انسان مختار و آزاد آفریده شده است؛ یعنی به او عقل ، فکر و اراده داده شده است. انسان در کارهای ارادی خود مانند سایر موجودات نیست که مجبور باشد. بشر همیشه خود را در سر چهاراه هایی می بیند که هیچ گونه اجباری ندارد که فقط یکی از آنها را انتخاب کند. سایر راه ها بر او بسته نیست. یکی از آنها به نظر و اراده شخصی او مربوط است؛ یعنی فکر و انتخاب اوست که یک راه خاص را معین می کند.
ایشان ضمن بیان مختار بودن انسان در افعالش تاکید داشت: امتیاز انسان از سایر موجودات این است که اعمال و افعال وی از آن سلسله حوادثی است که سرنوشت حتمی و تخلف ناپذیر ندارد؛ زیراکه افعال انسان به هزاران علل و اسباب بستگی دارد و از آن جمله اراده ، انتخاب و اختیاری است که از خود بشر ظهور پیدا می کند.
در ادامه توسط طلاب سوال شد تا چه حد انسان مجبور است وحیطه ی اختیار او تا کجاست؟
دکتر رفیعی بیان کرد: حیطه ی اختیار از زمانی است که انسان به بلوغ فکری می رسد وآرام آرام صاحب قدرت اختیار وجبر می شود، تولد ومرگ خارج از اختیار انسان است اما هر اتفاقی که در زندگی برای او می افتد مسئول است. چه بسا ممکن است از ناحیه پیرامون به او برسد. از نظر قرآن عواملی در شخصیت انسان تاثیر دارد از جمله ژنتیک ، خانواده، تعلیم وتربیت ،همسایگان، دوستان و شرایط اقلیمی وجغرافیایی هرکدام به سهمی اثر دارند، اما عامل تعیین کننده نسبت به شخصیت و رفتار انسان ، انتخاب واراده ی خود انسان است. به شرطی که الزام غیر به ما وارد نشده باشد. در شرایط عادی ما حق تعیین داریم. به هر حال در هر دو حال انسان مسئول است.
پرسش بعدی که توسط طلاب مطرح شد، این بود که : انسان ها چه اتفاقاتی را می تواند تغییر دهند؟که بحث بداء حاصل شود؟
استاد در پاسخ به سوال ضمن تاکید اینکه: انسان ها در خلقت خود هیچ گونه اختیاری از خود ندارند؛ یعنی در حقیقت انسان در خلقت و در اختیار داشتن خود مجبور است و هیچ نقش و تأثیری در آن ندارد. هم چنین بعد از خلقت و ورود به این دنیا ، اقامت در این جا نیز به اختیار وی نیست؛ چرا که به طور قطع و اجباراً روزی باید این زندگی دنیوی را ترک کند و به عالم دیگر برود. نه تنها انسان، بلکه هیچ موجودی از موجودات در خلقت خود آزاد نیستند. تنها خداوند متعال است که به انسان و دیگر موجودات زندگی و حیات می بخشد.«الذی خلق الموت و الحیوة...» افزود: ما انسان ها محدودیت عمر داریم اما این نیست که از چند سال از قبل مشخص نشده است. در اینجا علاوه بر رعایت کردن ودر دست گرفتن عوامل مادی از جمله بهداشت وتغذیه وخواب وخوراک واستراحت وبا دست گرفتن عوامل معنوی از جمله صدقه ، صله رحم، نذر،صله رحم، دعا،انفاق، توسل و...عمر طولانی می گردد.
پرسش بعدی که توسط حضار بیان شد این بود که : با توجه به اینکه لقمه ی حلال بر فرد واخلاق ورشد انسان ها ، بنابر اینکه ما اختیار نداریم کجا به دنیا آئیم وپدر ومادرمان چه کسی باشد اگر پدر مان کسی باشد که خدای نکرده لقمه ی حلال نیاورد اینجا شخص به راه کج کشانیده می شود ودر افعال واخلاقش هیچ اختیاری دیگر ندارد چون لقمه ی حرام تاثیرش را گذاشته است، واین از اختیار فرزند خارج است!!
استاد در پاسخ بیان داشت: معاویه با وجود لقمه های حرام ولی حق را می دانست اما طمع ورزی وحس انتقام باعث شد که تصمیم به اذیت وآزار دادن امام علی (ع) بگیرد بنابر این پا گذاشت روی عقل سلیمش وکم کم عقل سلیم را از دست می دهد وهیچ راهی نمی یابد جهت هدایت وعاقبت بخیری.
ودر مقابل انسان می تواند زن فرعون باشد با وجود لقمه های حرام اما آسیه شود. انتخاب واراده ی فرد است که عاقبت او را می سازد.
وی ادامه داد: پس اینگونه افراد می توانند جهت پیشبرد خود ، اگر عوامل مادی برای آنها در این جهت همراه نبوده با دستگیری از عوامل معنوی وپیشران وانتخاب های عقلانی موقعیت های مثبت وجدید ایجاد کنند.
استاد در پایان اظهار داشت : قوانین طبیعی بسیار در دنیا وجود دارد که زندگی فرد از آنها تاثیر می گیرد. یکی از آن قوانین قانون فشار پاسکال است یعنی اگر در جایی فردی پدر ومادر بدی داشته یا پدر ومادرش در مواردی رعایت نکرده اند وفرزند ناقص به دنیا آمده خداوند یک پتانسیل دیگری جهت جبران آن ناقصی قرار داده که اگر سالم بود ویا شرایبط عادی داشت به هیچ وجه به آن قدرت وپتانسیل نمی رسید.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین