کد خبر: 174690890
تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

 

 به گزارش معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین، کرسی آزاداندیشی با عنوان «شاخصه ها و لوازم عدالت اجتماعی و  امکان تحقق آن در عصر حاضر» در تاریخ 97/2/10 برگزار شد. که چکیده نظرات اساتید در این خصوص به شرح ذیل است:

چکیده نظرات استاد ارائه کننده بحث :

در عصر حاضر که عصر غیببت ولی عصر (عج) است حکومت حاکم بر جامعه توانسته عدالت را در اجتماع برقرار کند. امام خمینی پایه این حکومت را بر اساس عدالت نهادند. از این رو در این مدت چهل ساله مسئولان تلاش بسیار کرده ­اند و توانسته اند با رعایت برخی از لوازم و شاخصه­ ها، عدالت اجتماعی را در جامعه محقق سازند. از جمله شاخصه ها و لوازم عدالت اجتماعی تشکیل حکومت دینی، قانون مداری، اجرای احکام الهی در جامعه، خدمتگزار بودن مسئولان، دخالت مردم در سرنوشت خود و جامعه با انتخابات است. که در عصر حاضر این شاخصه­ها وجود دارد.

چکیده نظرات استاد منتقد :

از جمله شاخصه­ های عدالت اجتماعی اجرای قانون به صورت عام برای همه مردم است، در صورتی که الان مشاهده می ­شود برخی قوانین ویژه افراد خاصی است، برابری و مساوات از جمله دیگر شاخصه­ های عدالت است که در عصر حاضر دیده نمی­ شود و توزیع ثروت به دست افراد محدودی است. بعضا کارگزاران جامعه به عدالت رفتار نمی­ کنند که شواهد فراونی از مساله در جامعه دیده  می­ شود. بنابراین عصر حاضر ظرفیت تحقق عدالت را ندارد و باید منتظر ظهور حضرت بود و در عصر ظهور عدالت اجتماعی برقرار خوهد شد. 

 جمع ­بندی داور

بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، این نظام کارائی برقراری عدالت اجتماعی را دارد البته با سه شرط:  قوانین جامعه، عادلانه و اسلامی باشد، مجریان قانون با تقوا باشند، مردم به حقوق خود آشنا بوده و آن را از مسئولان طلب کنند. اگر حاکم عادل باشد و قانون هم اسلامی باشد ولی ملت نخواهد برقراری عدالت دشوار خواهد شد، البته در عصر ظهور عدالت به نحو اکمل برپا خواهد شد. 

 

                                                 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین