کد خبر: 176905678
تاریخ انتشار: دوشنبه 24 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

سومین جلسه کارگاهی مهارت جستجوی منابع علمی در اینترنت ویژه طلاب پایه دوم مدرسه علمیه خواهران فاطمه‌الزهرا (س) گله‌دار برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری ـ اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، «خانم صدیقه عبدالله‌پور» مبلغ حوزه در جمع طلاب گفت: یکی دیگر از نرم افزارهایی که شایسته است یک پژوهشگر با آن آشنایی پیداکند، نرم‌افزار فرهنگ چند زبانه بابیلان است. چون بی تردید استفاده از رایانه اعم از نرم‌افزارها و اطلاعات اینترنتی بدون آشنایی به زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی و دانستن معادل‌های واژگان آن‌ها میسر نیست که نرم‌افزار چند زبانه بابیلان در این زمینه کارایی لازم را دارد.
وی به یکی دیگر از نرم افزارهای پژوهشی لازم که عبارت است از نرم افزار پژوهشی معجم اشاره کرده و افزود: بهترین نرم‌افزار پژوهشی که تاکنون در زمینه متون اسلامی تهیه شده است، نرم‌افزار معجم است که در ویرایش اخیر کتابخانه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نام گرفته است که در این نرم‌افزار هزاران جلد کتاب در گروه‌های فقه، اصول فقه، حدیث، رجال، تاریخ و... جای داده شده است. ضمن اینکه در این نرم‌افزار کلیه منابع اسلامی اعم شیعه و سنی قرار داده شده است.
خانم عبدالله‌پور در ادامه به بیان توضیحی در مورد اینترنت پرداخت و اشاره کرد: اینترنت مجموعه‌ای از رایانه‌های مرتبط به هم است که انواع اطلاعات میان آن‌ها تبادل می‌شود و ابزارهای کاوش در شبکه جهانی از طریق فهرست‌های موجود در این شبکه صورت می‌گیرد که شامل دو نوع فهرست می‌باشد. فهرست دستی یا فهرست راهنما و فهرست ماشینی که آن را برنامه‌ای به نام موتور جستجو فراهم می‌کند.
وی فهرست دستی را تعریف کرد و گفت: فهرست دستی یا فهرست راهنما فهرستی از موضوعات اطلاعات اینترنتی است که ویراستار آن را تهیه می‌کنند و در هر فهرست دستی سلسله مراتبی از موضوعات کلی و جزئی شبیه راه‌‎بندی‌های کتابخانه‌ها به چشم می‌خورد.
مبلغ حوزه به بیان مهم‌ترین موضوعات فهرست گوگل پرداخت و تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعات فهرست گوگل منابع، علم، جامعه وجهان می‌باشد.
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین