کد خبر: 177072105
تاریخ انتشار: سه شنبه 25 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

در این هم اندیشی جناب آقای هدایت فرحبخش استاد حوزه ودانشگاه ، حجت الاسلام والمسلمین مالک اکبری معاونت پژووهش حوزه ی براداران خاتم الانبیاء شهرستان فریدن واستاد حوزه ، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد و خانم فاطمه طاهری استاد حوزه و خانم زهره صادقی از اساتید دانشگاه حضور داشتند.

در ابتدای جلسه  جناب آقای هدایت فرحبخش به تبیین موضوع جلسه و توضیح محورهای مورد بحث پرداخته وگفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ است زیرا این انقلاب در مقابل استبداد جهانی ایستاد هدف انقلاب این بود 1. استقلال 2. آزادی3. جمهوری اسلامی را در جامعه ایجاد کند.

ایشان بعد از بیان مباحثی در باره اهداف انقلاب به مسئله ی عدالت اجتماعی پرداخته وبیان کردند در این جلسه حول محور چند سوال بحث شود: 1. به مفهوم شناسی عدالت اجتماعی پرداخته شود 2. بیان گردد که چگونه عدالت اجتماعی در جامعه باید مستقر گردد؟ 3. فرق عدالت اجتماعی از دیدگاه غرب واسلام چگونه است؟4.آیا در جامعه ی کنونی عدالت اجتماعی جریان دارد؟ 5. وظیفه ی هر کس در این جامعه به عنوان یک شخص منتظر چیست؟

در ادامه ی جلسه بعد از توضیحات فرحبخش، اکبری و بهرامی اساتید حوزه ودانشگاه توضیحات تکمیلی در این باره بیان کردند.

از جمله مباحث مطرح شده توسط طلاب و دانشجو بر این اساس بود که : جامعه ای جامعه ی اسلامی و زمینه ساز ظهور است که در آن عدالت اجتماعی جریان داشته باشد.اگر جامعه ای به سمت اسلامی بودن پیش نرود نمی تواند یک جامعه ای منتظر باشد در جامعه ی کنونی  هنوز عدالت برقرار نیست به دلیل اینکه هنوز فاصله ی طبقاتی در بین مردم وجود دارد.  

مبحث دوم مطرح شده توسط دانشجویان و طلاب براین محور بود که: اولا برداشت مردم از مبحث عدالت چیست آیا تنها عدالت اقتصادی منظور است؟ ثانیا:دیدگاه مردم در مورد عدالت در زمان ظهور چیست؟ واگرمعنای عدالت برای مردم بیان شود وبرای آنها مبحث عدالتی که امام زمان (عج) در زمان ظهور فراهم می کنند مشخص گردد قطعا هر کس دیدگاهش نسبت به وظیفه اش تغییر خواهد کرد ونسبت به این مسئله مقید تر خواهد بود.

مبحث سوم مطرح شده از برخی از حاضرین این بود که بعضی ها عدم وجود عدالت را در تبعیض ها و ظلم ها می دانند؟ تبعیض هایی که اکنون در جامعه وجود دارد و متاسفانه برخی از مسئولین به این تبعیض ها دامن زده اند و از نمونه های بارز آن اشرافی گری وگرفتن حقوق های نجومی است واین نشانگر این است که هنوز جامعه به عنوان یک جامعه ی اسلامی نتوانسته عدالت را حتی در عرصه ی اقتصادی ایجاد کند و این دور شدن از مبانی ومعیارهای انقلاب باعث دلزدگی مردم از این انقلاب خواهد شد.

مسئله چهارمی که توسط برخی طلاب مطرح شد این بود که نگاه ما به معنای عدالت، عدالت غربی است یا عدالت اسلامی است؟ اگر معنای عدالت، با محوریت غرب باشد نگاهی است که در آن مساوات به طور مطلق است که این مسئله تنها نسخه ی دنیایی دارد ؛ اما عدالت از دیدگاه اسلام ناظر به دنیا و آخرت است، نگاهی است عمیق وکامل چون دین اسلام برنامه ای است که از جانب خداوند رسیده است.

غرب در تعریف نظری ودر اجرا دچار مشکل است اما اسلام چون در مبنا صحیح است، تنها در مرحله اجرا که به اشخاص ومسئولین ارتباط دارد، دارای موانعی است.

برقراری عدالت در جامعه سه ضلع دارد : ضلع اول:رئیس فاضله، قانون فاضله، ضلع سوم: مردم. بر این اساس هر چند جامعه دارای رهبر فاضله است اما در قوانین ومردم کامل نیست پس عدالت اجتماعی هیچ گاه به طور کامل در جامعه اجرایی نشده است .

در انتهای جلسه آقای هدایت فرح بخش به جمع بندی پرداخته و بیان کردند که از جمله دلایل عدم جریان عدالت در جامعه ی منتظر تربیت نایافتگی در ضلع سوم است؛ اگر هر شخص به شیوه ی صحیح  تربیت شود واگر واقعا هر فرد خود را منتظر واقعی بداند ودر حد توان خود به وظایف خود آگاه شده ودر انجام آن کوشا باشد وبداند تنها نباید دیگران را در مسئولیت پذیر نبودن مواخذه کند  وخود را نیز در هر جایگاهی که هست مسئول بداند، قطعا جامعه ای آرمانی و عدالتخواه خواهیم داشت.

درحین جلسه اساتید مدعو حوزه ودانشگاه در پاسخگویی به برخی شبهات طلاب ودانشجویان تلاش کرده ومباحث را به خوبی هدایت کردند ودر آخر از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی طلاب نیز بازدید نمودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین