کد خبر: 177883499
تاریخ انتشار: شنبه 29 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

نشست پژوهشی با موضوع: تاثیر مزاج شناسی بر رفتار انسان
تاریخ برگزاری:97/2/18
مکان: مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها
استاد جلسه: سرکار خانم مریم قنبری
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشستی با موضوع: تاثیر مزاج شناسی بر رفتار انسان مورخ18/2/1397 در این مدرسه ی مبارکه برگزار گردید که این موضوع در حقیقت ارائه ی تحقیق پایانی یکی از فارغ التحصیلان این حوزه ی علمیه بود. مختصر مباحث ارائه شده به شرح ذیل می باشد:
استاد نشست در ابتدای جلسه با ذکر این حدیث شریف از حضرت امام رضا علیه السلام که می فرماید: «انسان مکلف است در امور پزشکی جاهل نباشد و تا حد امکان از پزشکی آگاهی داشته باشد و عذری، از آن مورد پذیرش نیست.» افزود: مراتب خلقت موجودات عالم شامل : ارکان ، مزاج ، اخلاط ، و اعضاء است (و همچنین ارواح دهان روحی که خدا در چهار ماهگی بر جنین می دهد ) هستند .
و از طرفی نظام هستی نیز بر چهار عنصر استوار است ، آتش ، هوا ، آب و خاک که هر کدام دارای طبع مخصوص خود است که مختصرآ عبارتند از:
آتش: طبع گرم و خشک دارد که مثل؛ مزاج صفرا می باشد که معادل تابستان است .
هوا: طبع گرم و تر دارد مثل؛ مزاج دم می باشد معادل بهار است .
آب: طبع سرد و تر دارد مثل؛ مزاج بلغم می باشد که معادل زمستان است .
خاک: طبع سرد و خشک دارد مثل؛ مزاج سودا می باشد معادل پاییز است .
وی در ادامه گفت: رکن پنج رقمی نیز وجود دارد که «روح» نامیده می شود. که قدرت فهم و درک نیکی ها و پلیدی ها از این رکن است . بدن انسان ها با ترکیب این اخلاط ساخته می شود و توانایی و رفتارهای متغیری را در انسان پدید می آورد .
ایشان با توضیح هر یک از مزاج های چند گانه گفت: رفتارهای سوداوی مزاجان عبارتند از: پرخاشگر ، خشم و کینه ، بدبینی و در مشاوره موفق هستند و خود خور هستند.
فرد سوداوی امنت دار و بخیل است ، اهل استدلال ، عدم جلوگیری ، پافشاری در عقاید خود ، حافظه خوب ، توهم در حد تصویر گری ، سوداوی ها آدم های جدی هستند .
رفتارهای صفراوی مزجان: عصبانی ، بی اهمیت ، بی اشتها ، باهوش ، و افرادی پرشور ، زود تصمیم گیر ، زود عمل کن ، شجاع در حد جسور ، بخشندگی نوسانی دارند ، در این ها خود زنی نیست دگر زنی است ، خیلی بی منطق حتی به نزدیکان خیلی صمیمی پرخاش های تند می کنند ولی فوری پشیمان می شوند و عذر خواهی می کنند ، مواظب رفتارشان در روز های 14و15 ماه قمری باشید .
رفتارهای دموی مزاجان: در هر چیزی و رفتاری اول هستند ،پرقدرت ، باهوش ، متفکر ، و انسان هایی شجاع و جسور بوده و معمولا پیشرو و رهبر گروه می باشند ، به ظاهر آرامند ولی موقع عصبانیت ممکن است رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند به اصطلاح خون جلوی چشمشان را می گیرد ، اغلب قاتل ها از این مزاج اند ، روابط عمومی خوبی دارند ، علاقه مند به شعر و موسیقی دارند . اهل ابداع و استعداد بوده و مهرورزی دارند، همه سو نگر و خیال پرداز هستند .
رفتارهای بلغمی: حساس ، دقیق ، زود رنج ، زود خسته می شوند و صبور و آرامند و کمتر عصبانی می شوند، معمولا در کارهایی که نیاز به صبر و حوصله زیاد دارد موفق ترند ، از فعالیت های بدنی زیاد و سریع معمولاً اجتناب می کنند ، استعداد حمله و غرغر شدید و خالی بندی ها را دارد اما بستگی دارد که مقابلش بایستی یا نایستی ، اگر بایستی سریع فرو می نشیند .
ایشان در پایان با اشاره به این مطلب که؛ هر چیزی مزاجی دارد گفت: رفتارها ، خانه و مسکن ، رنگ ها ، چهره ها ، صداها ، لباس ها و پوشش ها ، عطرها ، سن و جنس ، آوای معنوی و قرآنی و موسیقی و غیره و حتی سایه ها و صدای طبیعت دارای مزاج خاص خود می باشند.
و با بیان این مطلب جهت ارائه راهکار به طلاب گفتند: برخی ویژگی های رفتار سرد عبارتند از: دروغ ، تکبر ، خیانت و کینه و حرص و آز ، حسد ، سخن چیزی ، غیبت ، بدگویی ، بخل ، ریاکاری ، فرد گرایی ، انزوا ، قهر و دوری از جمعیت از رفتارهای سرد هستند و انسان را دچار ضعف و بی حالی و افسردگی می سازند .
و از ویژگی های رفتار گرم می توان به این موارد اشاره نمود: صداقت ، امانت داری ، تواضع ، مهرورزی ، عفو ، بخشش ، صله رحم و یکدلی ، شجاعت ، تعاون ،دیدار دوستان ، آشتی از رفتارهای گرم هستند و به انسان توان و انرژی می بخشند .
در پایان فرصتی جهت مشاوره و پاسخگویی به سوالات طلاب در نظر گرفته شد.


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین