کد خبر: 177891392
تاریخ انتشار: شنبه 29 ارديبهشت 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

«خانم قاضیان» به عنوان استاد ارائه دهنده  با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" و تاکید مقام معظم رهبری (مدظله) بر این امربیان کرد:باید تمامی تلاش و همت خود را در این راستا به کار بگیریم تا علاوه بر لبیک به فرمان رهبر عزیزمان به بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدی کشورمان کمک کنیم و ان شاءالله در انتهای این جلسه حداقل با عضویت در پیام رسان های ایرانی در فضای مجازی همه دوستان از تلگرام خارج شویم.

وی افزود: اگر بعد از انقلاب توانستیم روی پای خود بایستیم به این دلیل بود که با تولید ملی جلوی واردات و وابستگی را گرفتیم و گرنه الان مجبور بودیم کمترین لوازم مورد نیاز را از کشورهای بیگانه وارد کنیم و کاملا وابسته به آنها باشیم.

«خانم سیلانی» به عنوان استاد منتقد تصریح کرد:حمایت از کالای ایرانی مستلزم خرج کردن هزینه زیادی است، زیرا علاوه بر گران تر بودن خیلی از اجناس ایرانی از لحاظ کیفیت نیز بسیار پایین تر از نمونه های خارجی آن است.

 وی خاطر نشان کرد:  استفاده مدام از کالای ایرانی ضرر سنگینی را بر دوش افراد می گذارد و خانواده ها بیش از پیش زیر فشارهای اقتصادی کمر خم می کنند، علاوه بر این استفاده از کالای ایرانی برای کسانی که سالانه کیف و کفش های متعددی را جهت هماهنگی در ترکیب رنگ (ست کردن) استفاده میکنند بسیار پرهزینه خواهد بود زیرا آنها با اختلاف قیمت خیلی زیاد میتوانند مشابه خارجی همان اجناس را تهیه کنند.

در ادامه گروه موافق اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی نشانه تعهد مردم به خاک و سرزمین ایران است بعضی از اشکالات مطرح شده در مورد عدم حمایت از کالای ایرانی وارد است اما بحث در مورد یک کار جزئی و کم اثر نیست بلکه موضوع بسیار گسترده و مهم تر از این است که در آن به حواشی قابل حل بپردازیم.

گروه موافق با اشاره به  سخنان امام خامنه ای «مد ظله العالی»  اظهار داشت:در این زمینه  ایشان کلمه " جهاد اقتصادی"  را مطرح نمودند؛ همانطور که در دوران دفاع مقدس جوانان این کشور از خون خود در جهت حفظ اهداف عالی انقلاب گذشتند اکنون نیز همه ایرانیان مخصوصا جوانان باید حداقل از مال خود (در صورت بی کیفیت بودن کالای ایرانی) بگذرند و در این زمینه باید تعصب داشته باشند.

موافقین تصریح کردند: در این صورت است که حمایت و جهادمالی و اقتصادی معنادار میشود، اگر کالای ایرانی را گرانتر میخریم چون کیفیت بسیار بالایی دارد با خرید جنس ایرانی  میتوانیم با معضل مدگرایی نیز مبارزه کنیم و از خیلی از اسراف ها جلوگیری کنیم، علاوه بر آنکه همه محصولات ایرانی بی کیفیت نیست بسیاری از آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند .

گروه مخالفین با اشاره به اینکه بسیاری از لوازم خانگی ساخت ایران یا بدون گارانتی است و یا در صورت وجود گارانتی، پاسخگویی از طرف کارخانه سازنده صورت نمیگیرد  افزود: در واقع مقصر اصلی خود تولید کنندگان هستند زیرا تولید بی کیفیت سبب از دست دادن مشتری می گردد و تولید و عرضه کالای با کیفیت سبب تبلیغ آن کالا، فروش بیشتر، تولید بیشتر و اشتغال بیشتر می گردد و همین عوامل باعث گرایش به کالای خارجی شده است.

گروه مخالف خاطرنشان کرد: از طرفی خرید یک یا دو کالای خارجی در طول سال نمیتواند تاثیر زیادی در تعطیلی کارخانه ها و کارگاه های تولیدی داشته باشد، همچنین خرید کالای خارجی میتواند بین کشورها پیوند ایجاد کند و ما را در کشور خود محدود نکند.

در پایان «خانم یزدانی» به عنوان استاد داور بیان کرد: مسئله خرید کالای ایرانی، مسئله خرید یک نفر یا دو نفر در طول سال نیست این مسئله سرنوشت ملت و مملکتمان است.

استاد  داور ادامه داد: تقاضای کالای ایرانی باعث رونق بازار کار و ایجاد اشتغال و همچنین از بین رفتن فقر، افزایش صادرات و پس از آن رفاه اقتصادی ایجاد می شود.

خانم یزدانی با اشاره به اینکه با خرید کالای خارجی آب به آسیاب دشمن می ریزیم تصریح کرد: با تقاضای کالای ایرانی وابستگی ها به کشورهای دیگر کم میشود و هرگونه تحریمی نمی تواند چرخه اقتصادی کشور را به هم بریزد، مسئله خرید کالای ایرانی مسئله فردی نیست بلکه مسئله ملی و سراسری است.

استاد داور اظهار کرد:  گرچه کالاهای خارجی بعضا قیمت ارزانتری دارند اما کیفیت انها نیز پایین است و برخی از آنها ازمواد بازیافت تهیه شده استف از طرفی به این نکته نیز باید توجه داشت که این کشورها آینده نگر هستند آنها با توزیع کالای ارزان کارخانه ها و کارگاه های ما را تعطیل میکنند و چندسال دیگر که ما وابسته آنها شدیم آن موقع است که با قیمت خیلی بیشتر به ما عرضه میکنند.

در پایان این نشست لیستی از کالاهای ایرانی (لوازم خانگی، اسباب بازی، لوازم تحریر و...) در اختیار طلاب قرار داده شد و از آن ها خواسته شد تا با انتشار آن در مکان های عمومی به تولید ملی کشورمان کمک کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین