کد خبر: 178867096
تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 خرداد 1397
خانه » حواشی » معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران » پایگاه معاونت پژوهش حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران:

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقای اسفندیاری ـ رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان چالوس ـ به عنوان استاد منتقد در این کرسی گفت:« اگر با این نگاه که مقام معظم رهبری هم رهبر سیاسی ـ در جایگاه ولایت فقیه و رهبر کشورـ و هم مرجع تقلیداست به این بحث بپردازیم حمایت از کالای ایرانی باید از صرف شعار بودن در بیآید؛ به خصوص که خطاب در آن بیشتر با مردم بوده است. یکی از نقدهای وارد شده بر مسائل ارائه شده، کنار گذاشتن تعصب است. البته یکی از وظایف ما در تحقق حمایت از کالای ایرانی این است که تعصب ایرانی مردم را تحریک کنیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد که قرار نیست درهای ورودی کشور را ببندیم؛ زیرا در بعضی صنایع همچون دارو سازی نیاز به دانش فنی و مواد اولیه هستیم و تا قبل از بومی سازی شدن آن نمی توان دست به همچین کاری زد.ـ بزرگ ترین خریدار نفت ایران، کشورهای کره، چین و هند هستند که پس از ماجرای برجام و عدم تضمین اجرایی در خصوص بندهای آن، به جای پرداخت پول، کالا تحویل ایران می دهند یا کشوری چون روسیه به علت مشکل اقتصادی در ازای خرید خاویار، چوب نرّاد به ایران می دهد. ـ  اگر بخواهیم مردم در حمایت از کالای ایرانی از جهت تعصب تحریک کنیم و دولت همچنان کالا وارد کند نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم. پس باید عزم دولت و همدلی ملت با هم باشد. در تولید کالای داخلی نداشتن تنوع در طراح و رنگ، عدم برندسازی، بالا بودن قیمت کالاهای با کیفیت از جمله معضلات می باشد. وجود قوانین دست و پاگیر هم در تولید و هم در سرمایه گذاری از معضلات دیگری ست که سد راه تحقق این موضوع است. متاسفانه تبلیغات زیاد کالای غیر ایرانی در رسانه ملی، فضای مجازی و در سطح شهرهای کشور معضل جدی هست. به عنوان نمونه  بزرگترین بیلبورد تبلیغاتی که به عنوان بزرگترین بیلبورد در غرب یا کل استان مازندران هست ساعتی که تولید کشور فرانسه هست را تبلیغ می کند. معضل جدی دیگری که نباید مغفول بماند این است که خود تولید کننده نسبت به کیفیت کالای تولیدی خویش ایمان دارد یا نه؟ نمونه عینی آن پاسخ مدیر عامل شرکت امرسان که در خانه خویش غالب وسایل برقی خانگی اش به جهت بازخورد کارآیی از تولیدات خارجی است می توان بیان کرد.»
در آخر حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای مطهری ـ استاد داور تحقیقات پایانی سطح دو در غرب استان ـ به عنوان استاد داور پس از ابراز خرسندی خویش از برگزاری کرسی آزاد اندیشی و دغدغه طلاب در موضوع حمایت از کالای ایرانی، بیان نمود:«  اگر حمایت از کالای ایرانی را به عنوان شعار بدانیم، بحث دعوتی و تعارفی است و با پایان رسیدن سال97 به اتمام می رسد اما اگر به نامگذاری سال به عنوان پیام بنگریم باید منعقد و محقق شود. در طی 10 سال گذشته اکثر پیام های سال، پیام اقتصادی با عناوین مختلف است و در سال 97 به صورت جدی تر مطرح نمودند. حال چه کنیم تا این پیام محقق گردد؟ دولت که منظور همه مجموعه ای است که در بدنه دولت کار می کنند اعم از تولید کننده، صادر کننده، قانون نویس، مجری قانون و ... باید در تحقق این پیام به طور جدی وظیفه خود با دقت در قوانین، نظارت بر اجرای قوانین و تغییر سیستم اقتصادی را انجام دهند. برای روشن شدن مطلب به عنوان مثال توجه کنید که برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی، وامی در جهت  حمایت از تولید کننده تخصیص یابد و نظارتی بر این باشد که آیا این وام گرفته شده برای این منظور هزینه شده است یا نه؟ گاهی وامی دریافت می گردد اما تولید آن کارگاه رونAقی نمی یابد و در پرداخت اقساط وام دچار مشکل می شوند که در این جا لازم است زمان بازپرداخت وام را تا دو سال افزایش دهد.
نکته دیگری که توجه به آن لازم است فرهنگ سازی می باشد. ما چند دهه با این فرهنگ که کالای ایرانی به درد نمی خورد یا ایران قادر به تولید کالای با کیفیت نیست زندگی کرده ایم. به عنوان مثال ماشین مدیر عامل شرکت سایپا، تولید خارج است. برای تحقق حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ درست جایگزین فرهنگ غلط قرار گیرد که این مسئله زمان بر است. باید توجه جدی به نقش رسانه ها در کشور شود. مثلا با وجود مضر بودن پفک برای کودک همچنان شاهد تبلیغ این کالا در رسانه ملی هستیم. تعصب مطرح شده در فرمایشات مقام معظم رهبری ارق ملی داشتن است. مردم به مسئولین نگاه می کنند؛ النّاس علی دین ملوکهم. مسئولین ما تا چه اندازه از کالای ایرانی حمایت کرده اند؟ شما به عنوان طلاب و مبلغ تا چه اندازه  در حمایت از کالای ایرانی تبلیغ نمودید؟؟ »

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین