کد خبر: 186852780
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » جزئیات بسته پیشنهادی اروپا به ایران چیست؟
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

جمعه اروپا پیشنهادات خود برای حفظ برجام را در قالب یک بسته به ایران ارایه می دهد و قرار است ایران پس از بررسی آن برای ماندن یا خروج از برجام تصمیم بگیرد.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان جمعه در نشستی با حضور وزرای خارجه ۱+۴ حضور می یابد و طبق اعلام یک مقام ایرانی بسته پیشنهادی اروپا به ایران در همین جلسه رونمایی خواهد شد.

 

پس از خروج آمریکا از برجام ایران نیز قصد خروج از این معاهده را داشت و معتقد بود که به دلیل نقض برجام دیگر نباید آن را اجرا کرد اما طرف های دیگر ۱+۵ به خصوص اعضای اتحادیه اروپا تاکید داشتند تا اجرای برجام ادامه یابد.

 

از آن جایی که اجرای برجام از سوی ایران و نقض کامل آن از سوی آمریکا یک باخت ۱۰۰درصدی برای تهران تلقی می شد اروپا تلاش کرد به منظور جلب رضایت کشورمان پیشنهاداتی ارایه دهد.

 

 

طبق گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه محوریت این پیشنهادات مباحث اقتصادی است زیرا که واشنگتن به جنگ اقتصادی تهران آمده و اگر قرار باشد ایران در فناوری هسته ای خود محدودیت هایی داشته باشد در ازای آن باید یارای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا بازتوانی کند.

 

اگرچه کارشناسان اقتصادی معتقدند که شرکت های بزرگ اقتصادی جهان به ویژه اروپا متعلق به بخش های خصوصی هستند و حرف دولت ها را نمی خوانند اما اروپایی ها در تلاشند تا راهکارهایی ارایه دهند که بتوانند شرکت های تجاری را برای همکاری با ایران متقاعد کنند و آن ها را در ایستادن مقابل ترامپ یاری کنند.

 

البته در یک نمونه رخ داده در چند وقت اخیر اروپایی ها نشان دادند در این رابطه قدرت کافی را ندارند و دولت فرانسه علیرغم تمام تلاش های خود نتوانست شرکت های توتال و پژو را برای باقی ماندن در ایران قانع کند.

 

 

 

در همین خصوص حسن بهشتی پور، کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با شبستان گفت:‌ همکاری های اروپا و آمریکا بسیار زیاد است و اینکه اروپایی ها بتوانند قید این همکاری ها را بزنند کار دشواری است، اروپایی ها باید برای ادامه برجام فایلی برای همکاری اختصاصی و اقتصادی با ایران به صورت جداگانه باز کنند و هماهنگی های لازم  با ایران را برای مسائل بازرگانی و تجاری و سرمایه گذاری انجام دهند.

 

بهشتی پور یادآور شد: در اروپا شرکت هایی که قرار است با ایران کار کنند نباید با آمریکا ارتباط داشته باشند زیرا مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد و گرفتاری اروپایی ها در این زمینه است و مذاکرات کارشناسی بین ایران و اروپا در همین رابطه انجام می شود. اروپا اگر چنین انتخابی داشته باشد قطعا متضرر خواهد شد زیرا که تمام معادلات آن ها با آمریکاست اما برای ادامه برجام بحث انتخاب بین دو گزینه نیست بلکه اروپایی ها می خواهند با ایران به گونه ای تعام داشته باشند که مشکلی با آمریکا نداشته باشند و پیدا کردن چنین فرمولی سخت است.

 

گفتنی است ایران در تمام مراحل ثبت این پیشنهادات در جلسات حضور داشته و تاکنون نیز نظر منفی در این رابطه ارایه نداده و حال باید منتظر ماند و دید که آیا پیشنهادها و راهکارهای اقتصادی اروپا برای نگاه داشتن ایران در برجام کارساز خواهد بود یا نه؟

پایان پیام/281

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین