کد خبر: 186861430
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » نقش اول سناریوی تمدن سازی/وقتی فضای مجازی رقیب عاطفی همسران می شود
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
پژوهشگر و کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با شبستان:

خانواده کوچک ترین بخش اجتماع است، یک تمدن هم بر اساس جزء جزء تا کلیت جامعه شکل می گیرد. هرچه قدر که خانواده سالم باشد اعضای جامعه که در کلیت، یک بدن را تشکیل می دهند، سالم تر خواهند بود و مسیر تمدن سازی را هموار می کنند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

هادی حسین خانی، پژوهشگر و کارشناس مسائل خانواده در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در تبیین چرایی کمرنگ شدن ارزش های خانوادگی در جامعه، گفت: با وجود آنکه در فرهنگ ایران باستان و پس از آن با ورود دین مبین اسلام، تاکیدات فراوانی نسبت به ارزش مساله ازدواج و تشکیل خانواده شده اما امروز در جامعه با مشکلاتی مواجهیم که علت آنها در مسائل مختلف ریشه دارد ازجمله فرهنگ وارداتی غرب که با ارزش های دینی ملی ما در تضاد است.

 

وی ادامه داد: دلیل اصلی دیگر آن است که شناخت و نگاه ما نسبت به مساله ازدواج دیگر از آن عمق و ژرفا برخوردار نیست. در قرآن کریم، وقتی که بحث ازدواج مطرح می شود و از ارتباط همسران با یکدیگر سخن به میان می آید، این تعبیر به کار می رود که: «وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا؛ آنها از شما میثاق محکمی گرفتند»؛ این یعنی عقدِ ازدواج پیمان محکمی است، ولی برخی تصور می کنند که مثل معامله ای است که می توان به راحتی آن را فسخ کرد.

 

حسین خانی تصریح کرد: با توجه به نفوذ و گسترش ارتباطات الگوگرفته شده از فرهنگ غربی در کشور، در مواردی روابط میان افراد و حریم های شرعی رعایت نمی شود، همچنین نفوذ فضای مجازی نیز به این مشکلات دامن می زند، شخصاً از یکی از افرادی که در دفاتر ثبت طلاق کار می کرد شنیدم که یکی از عوامل از هم پاشیدگی زندگی زوجین فضای مجازی و ارتباطات خارج از چارچوب خانواده در این فضا است؛ این یعنی ورود غیرعادی فضای مجازی به زندگی واقعی که سبب می شود بسیاری به جای آنکه به اعضای خانواده خود توجه کنند، در این فضا وارد ارتباط و دوستی با دیگران شوند که آسیب های جدی به همراه دارد.

 

انتخاب عجولانه؛ آغاز اختلافات خانوادگی

 

پژوهشگر و کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه «انتخاب» یکی از مهمترین محورهایی است که می تواند زندگی را پابرجا نگاه دارد، تاکید کرد: متاسفانه، برخی در انتخاب خود آن دقت لازم را ندارند، بررسی های مناسب انجام نمی دهند و در انتخاب سرعت عمل و عجله دارند و طبیعتاً بعد از ازدواج احساس می کنند که تناسبی با انتخاب شان ندارند و از همین جا اختلافات آغاز می شود.

 

وی در ادامه بیان کرد: باید بپذیریم محدوده شرعی که اسلام برای روابط خانوادگی در نظر گرفته را در جامعه پیاده کنیم، برای مثال اگر دین ما در مورد پوشش بانوان سخن گفته یا بر انس و الفت زوجین تاکید دارد، بی دلیل نیست. آموزه های دینی که خداوند بر اساس حکمت و به عنوان خالق انسان برای زندگی بهتر او طراحی کرده مانعی جدی مقابل انحرافات و ابتلائات است.

 

فضای مجازی رقیب عاطفی زوجین!

 

حسین خانی اضافه کرد: اما برخی مقید نیستند و برای مثال زوجین نیازهایشان را در کانال های مجازی مختلف تامین می کنند، و این باعث می شود پیوندشان محکم نباشد؛ چراکه تامین نیازهای عاطفی روحی زوجین توسط یکدیگر یکی از عوامل اصلی استحکام و تحکیم بنیان خانواده است.

 

وی ابراز کرد: باید سبک زندگی فردی و اجتماعی مان را که بعضاً دچار التقاط با فرهنگ غربی شده، اصلاح کنیم و آنچه را که مورد نظر خداوند متعال و منطبق با فطرت انسان است، تبیین کنیم. اگر نگاه ارزشمند دین را در جهت امر خانواده و ازدواج به درستی بیان کنیم خواهیم دید که چه قدر فضای جامعه متحول می شود.

 

کارشناس مسائل خانواده در مورد رهاورد حفظ کیان خانواده برای تمدن سازی، گفت: خانواده کوچک ترین بخش اجتماع است، یک تمدن هم بر اساس جزء جزء تا کلیت جامعه شکل می گیرد. هرچه قدر که خانواده سالم باشد اعضای جامعه که در کلیت یک بدن را تشکیل می دهند، سالم تر خواهند بود؛ سازگاری زوجین با یکدیگر و تربیت فرزند از جمله مواردی است که می تواند یک تمدن را همراهی کند و آن را به صلاح پیش ببرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در مورد زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و امیرالمومنین امام علی(ع) مطلبی را عنوان کردند که مضمون اش این بود که در آن خانه محقر، چنان فرزندانی تربیت شدند که هر کدام تمدن ساز و تاریخ ساز بودند. بنابر این، از مهمترین عواملی که می تواند که جامعه را از تزلزل در امان بدارد، تربیت صحیح و موفق فرزندان است که در سایه فضای خانوادگی سالم و ایمن و برخوردار از روح مودت و همدلی محقق می شود.

پایان پیام/248

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین