کد خبر: 186861432
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » تغییر در سطح مدیران اوقاف به دلیل ضعف مدیریت نیست/ سن وقف در کشور بالا رفته است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در گفتگو با شبستان:

عسکری در مورد شائبه ضعف مدیریتی در اوقاف گفت: این تغییرات بر اساس ضعف مدیریتی صورت نگرفته است و تنها برخی از مدیران جایگاه مدیریتی آنها تغییر پیدا کرده است که این بدان معناست که مدیران در جایگاهی که حضور دارند می توانند به انتقال تجربه بپردازند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

حمید عسکری، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص اهم برنامه‌های سازمان در بخش بقاع متبرکه و اماکن مذهبی در سال 97 گفت: براساس گفته‌های حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ما در سال جاری دو هدف عمده را دنبال می کنیم، ابتدا اولویت اول ما نوسازی و ارتقای سطح مدیریت منابع انسانی است که در بخش هیئت امنا و خدام بقاع متبرکه عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت دیگر ما برای بقاع متبرکه و اماکن مذهبی پیگیری عمران و آبادانی بقاع براساس طرح جامع بقاع متبرکه است، در تهیه «طرح جامع بقاع متبرکه» ما در کل کشور در سال جاری 933 طرح را خواهیم داشت که در سه فاز مختلف که عبارتند از طراحی بقاع متبرکه و محاسبه آن، بخش اجرایی و نظارت بر اجرا آن را اجرایی خواهیم کرد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف اوقاف تاکید کرد: ما در بخش عملیاتی دو هدف را نیز در سال جاری پیگیری خواهیم کرد. ابتدا سه هزار و 500 بقعه متبرکه را باید زائرپذیر کنیم، از طرف دیگر در هدف دوم خود به دنبال بهینه سازی ارزیابی و ارتقای مدیریت بقاع از طریق 30 هزار هیئت امنا و خدام هستیم.

 

پیش بینی اخذ 400میلیارد تومان در طرح مودت

عسکری یادآور شد: ما در سال 97 به دنبال پیگیری مشارکت مردم در قالب «طرح مودت» نیز می باشیم که این طرح با سرفصل های مدیریتی، عمرانی و همچنین فرهنگی اجرایی می باشد، طرح مودت دریافت یکسری نذورات غیر ضریح و صندوق های داخل بقاع است، ما علاوه بر نذورات ضریح و صندوق های موجود در بقاع متبرکه یک سری نذورات دیگر با نیات خاص از سوی مردم را داریم که به بقاع متبرکه پرداخت می شود و ما سعی می کنیم که بیشتر این نیات که در قالب فرهنگی و عمرانی بوده را در همین بخش ها هزینه کنیم.

وی افزود: پیش بینی ما برای طرح مودت امسال دریافت 400 میلیارد تومان از محل مشارکت های مردمی برای طرح های عمرانی و فرهنگی است که این میزان در سال گذشته در حدود 300 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف در مورد طرح های عمرانی سازمان اوقاف در سال 97 نیز خاطرنشان کرد: ما 62 آیتم را در تهیه «طرح جامع بقاع متبرکه» در نظر گرفته ایم که شامل فضاهای زیارتی، عبادی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی، خدمات رفاهی و اداری و همچنین فضاهای نمادین می باشد که برای هر بقاع متبرکه بر اساس ظرفیت های موجود آن این آیتم ها اجرایی خواهد شد. 

 

موسسات خیریه در ایران دچار تاوان ابهام هستند

عسگری در خصوص ساماندهی موسسات خیریه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه نیز گفت: موسسات خیریه ما به تاوان ابهام دچار هستند. در واقع در جامعه ما بیشتر سازمان ها و نهادها به دنبال صدور مجوز بوده تا نظارت بر روی موسسات خیریه؛ قانون ما مشخص کرده است که تشکل های مردم نهاد مثل مسجد، هیئت، صندوق قرض‌الحسنه، انجمن های اسلامی،‌ خیریه ها و ... بر اساس قانون اصل 138 مصوب سال 84 چه وظایفی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این قانون مصوب شده مربوط به دولت نهم است که سعی داشت موسسات خیریه را به سمت ساماندهی برده و برای این کار سعی داشت این وظیفه را بر عهده سازمان اوقاف و امور خیریه بگذارد اما طرح دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس پس از بررسی های مختلف مسکوت ماند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف اوقاف تصریح کرد: بر اساس قانون و آیین نامه های مختلف که می توان به آنها استناد کرد سازمان اوقاف یکی از ارگان های مشخص برای ساماندهی موسسات خیریه است، به همین منظور دولت دهم نیز لایحه ای را در این خصوص به مجلس ارایه کرد که متاسفانه آن نیز در کمیسیون اجتماعی مطرح اما مصوبات آن به مرحله اجرایی نرسید.

عسگری ابراز داشت: در برهه ای از زمان وزارت کشور سعی داشت یک ساماندهی مناسب را بین سازمان های مردم نهاد ایجاد کند تا از این بتواند یک هم افزایی بین همه موسسات و سازمان ها میسر نماید اما با وجود برگزاری جلسات و نشست های مختلف این موضوع نیز عملیاتی نشد.

 

یکی از چالش های آینده کشور موسسات خیریه است

وی با بیان اینکه یکی از چالش های مهم ما در آینده موسسات خیریه خواهد بود، خاطرنشان کرد: با وضعیتی که موسسات خیریه دارند در آینده یکی از آسیب های اجتماعی و اخلاقی مردم در چهارچوب همین موسسات خیریه خواهد بود زیرا سودجویی فردی که در قالب امور خیریه ممکن است رخ دهد عاملی می شود که بر اساس آن شاهد اتفاقات ناخوشایند در کشور باشیم که ممکن است همین آسیب کار را به موضوع حاکمیتی نیز بکشاند، به همین منظور این موسسات خیریه می تواند یک تهدید بزرگ در آینده باشد.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: برخی از این موسسات خیریه علیرغم اقدامات خیرخواهانه و بدون چشمداشت به علت اقدامات سنتی در چارت اداری خود ممکن است مشکلاتی برای آنها به وجود بیاید. برای نمونه عدم شفاف سازی مالی به دلیل عدم استفاده از سیستم های جدید ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند که کاملا به دور از عمد بوده و همین عامل باعث خدشه دار شدن چهره موسسات خیریه شده و اتفاقات بدی را رقم خواهد زد.

 

اوقاف به دنبال تصدی گری در مورد موسسات خیریه نیست

عسگری با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد موسسات خیریه به دنبال تصدی گری نیست، اظهار کرد: ما در قالب سازمان اوقاف و امور خیریه بیشتر به دنبال نظارت بر روی موسسات خیریه هستیم چون سازمان اوقاف از گذشته تا به امروز دارای ماهیت خاص خود بوده و به هیچ‌وجه با تغییرات حاکمیتی دچار دستخوش های سازمانی نمی شود؛ از این رو می توان گفت ماندگاری این سازمان می تواند در این ساماندهی کمک شایانی کند.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف عنوان کرد: اگر سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص موسسات خیریه ورود پیدا کند شفاف سازی لازم در این بخش از بسیاری از آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند. برای نمونه اگر در زلزله کرمانشاه تعداد موسسات خیریه و اقدامات آنها مشخص و شفاف بود دیگر ما شاهد این نبودیم که برخی از اشخاص مرجع کمک ها بشوند و بعد از آن اتفاقات بدی رخ دهد.

وی بیان کرد: ما باید در بخش مجوزها و نظارت بر روی موسسات خیریه یک ساماندهی مناسب را داشته باشیم. موسسات ما باید وسط کار بیایند و خدمات مناسب را ارایه بدهند.

 

رتبه مشارکت های مردمی در اوقاف بالاست

مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف در خصوص اعتماد عمومی به وقف نیز توضیح داد: متاسفانه در کشور ما سن وقف بالا رفته است اما از طرف دیگر در بخش مشارکت های مردمی رتبه ما بالا است زیرا مردم از نزدیک شاهد اقدامات عملیاتی سازمان اوقاف در بخش های مختلف هستند و همین مشاهده عملیاتی باعث مشارکت خوب مردم شده است.

 

تغییرات مدیریتی در اوقاف برای انتقال تجربه بوده است

وی در مورد تغییرات مدیریتی صورت گرفته در بخش های مختلف سازمان اوقاف و امور خیریه نیز یادآور شد: این تغییرات بر اساس ضعف مدیریتی صورت نگرفته است زیرا در این صورت باید شاهد حذف برخی از مدیران در سازمان باشیم اما ما شاهد هستیم که برخی از مدیران جایگاه مدیریتی آنها تغییر پیدا کرده است که این بدان معناست که مدیران در جایگاهی که حضور دارند می توانند به انتقال تجربه بپردازند.

عسگری ادامه داد: بسیاری از مدیران ما اشراف کامل به بخش های مختلف سازمان اوقاف دارند و این تغییرات می تواند خلأهای موجود در سایر بخش ها را پوشش بدهد و اقدامات لازم و مورد نظر سازمان از این رو تسهیل پیدا کند.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف در پایان گفت: گردش مدیران در یک بخش آن هم در یک بازده زمانی طولانی لازم است زیرا یک فرد از منظر ارایه برنامه و طرح های مختلف پس از مدتی اشباع خواهد شد، از این رو نیاز است که از تفکر و تدبیر او در بخش های دیگر استفاده شود تا از این رو دچار ملالت مدیریتی نشود.

پایان پیام/523

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین