کد خبر: 186862894
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » تعامل نویسندگان با روانشناسان برای نوشتن از آزار جنسی کودکان ضروری است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
یک شاعر و نویسنده در گفتگو با شبستان

موسویان گفت: اینکه نویسنده و شاعر چطور کار کند که هم به هدفش برسد و هم آثارش دچار سانسور نشود، بستگی به هنر او دارد. شاید بتوان از قالب های تشبیه و تمثیل برای بیان منظور بهره برد.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

انسیه موسویان،نویسنده و شاعر در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از ظرفیت ادبیات برای آگاه‌سازی بچه‌ها نسبت به مراقبت از بدن خود استفاده کرد، به خبرنگار شبستان گفت: داستان و سایر متون ادبی در قالب لوح فشرده می توانند نقش آگاه کننده ای داشته باشد بخصوص اگر از کیفیت ادبی بالایی برخوردار باشند. تاکنون برخی شاعران و نویسندگان با هدف آگاه سازی بچه ها کارهایی را انجام دادند که متاسفانه از نظر کیفی مطلوب نیست و بیشتر سفارشی و بازاری است. شاعران و نویسندگان که تجربه کافی دارند جدا از مسایل مالی باید بر روی کیفیت آثار کار کنند. ادبیات می تواند نقش تعیین کننده ای در آگاهی و آموزش غیرمستقیم بچه ها داشته باشد.

 

موسویان با اشاره به ضرورت ارتباط نویسندگان با روانشناسان بیان کرد: نویسندگان و شاعران حتما باید با کارشناسان و متخصصان اجتماعی و روانشناسی در تماس و ارتباط باشند. اگر نویسندگان و شاعران اطلاع کافی داشته باشند، می توانند اثر خوبی ارایه دهند. ناشران و نویسندگان باید از کارشناسان اجتماعی و روانشناسان استفاده کنند تا بدانند بسیاری از مسایل را به چه شکل منعکس کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اینکه نویسنده یا شاعر چطور کار کند که آثارش دچار سانسور نشود و هم به هدفش برسد، بستگی به هنر شاعر و نویسنده دارد. آنها می توانند از قالب های تشبیه و تمثیل برای بیان منظور خود استفاده کنند. ما مستقیما مفهوم پیام اخلاقی را به مخاطبان نمی گوییم بلکه باید مفاهیم را به شیوه های هنرمندانه و غیرمستقیم بیان کنیم، در این صورت مشکلی از نظر خط قرمزهای ارشاد پیش نمی آید.

 

این شاعر و نویسنده با بیان اینکه متاسفانه در کتاب های درسی جای بسیاری از مباحث خالی است، اظهار داشت:  کسانی که در حوزه تالیف کتاب های درسی کار می کنند باید توجه خود را به مهارت های زندگی جلب کنند. در کتاب های دبستان یک سری منابع برای مطالعه بیشتر در انتهای کتاب ها معرفی شده است. این کتاب ها باید کتاب های مناسب و کاربردی باشد اما متاسفانه ملاحظه می کنیم که بیشتر این کتاب ها فقط برای تقویت خواندن و نوشتن است و به محتوا توجه نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه پایه فیلم و انیمیشن ادبیات است، خاطرنشان کرد: فیلم و انیمیشن فیلمنامه و متن دارند که اگر آن متن قوی باشد، فیلم و انیمیشن نیز قوی است. ما از این دو قالب هنری نیز می توانیم برای افزایش آگاهی بچه ها استفاده کنیم و آنها را هوشیار کنیم که از بدن خود مراقبت کنند. با افزودن جلوه های بصری در کنار متن قوی، می توان فیلم و انیمیشنی جذاب به بچه ها ارایه کرد.

 

موسویان تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش در بحث آموزش مهارت های زندگی  به بچه ها کم کار است. خانواده اولین جایی است که باید مهارت های زندگی را به بچه ها بیاموزد. خانواده باید مامنی باشد که بچه ها با اعتماد کامل مسایل خود را با پدر و مادر مطرح کنند. پدر و مادر نیز باید آگاه باشند تا بتوانند دوست خوبی برای بچه ها باشند و آنها را با راهنمایی های درست از آسیب های اجتماعی حفظ کنند. پدر و مادر باید مهارت داشته باشند که چگونه مسایل را به بچه ها منتقل کنند.

 

 

پایان پیام/31

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین