کد خبر: 186875969
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » زمزمه های سهمیه بندی بنزین و بازگشت کارت سوخت
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

جایگاه های سوخت به منظور استفاده از کارت در حال تعمیر هستند و با توجه به افزایش مصرف بنزین به نظر می رسد سهمیه بندی آن دور از ذهن مسئولین نباشد.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سامانه های جدید این روزها به سمت جایگاه های سوخت راهی شده اند تا نحوه به کارگیری کارت سوخت را برای استفاده کنندگان هموار کنند. این اقدام کمی در میان مصرف کنندگان بنزین واهمه سهمیه بندی ایجاد کرده اما متاسفانه در میزان مصرف این سوخت تاثیری نداشته است.

 

استفاده از کارت‌های سوخت از اواخر دولت هشتم مطرح شد که در ابتدا صرفا استفاده از کارت برای بهینه سازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و در نهایت در دولت نهم و دهم بحث هدفمندی یارانه‌ها و سهمیه بندی اجرا و کارت سوخت رسما وارد نظام سوخت‌گیری کشور شد و دولت یازدهم با از بین بردن این سهمیه بندی بنزین را تک نرخی کرد.

 

دولت دوازدهم نیز قصد گران کردن بنزین را داشت که با مخالفت مجلس شورای اسلامی مواجه شد و ناچار شد تا بنزین را به همان نرخ ارایه دهد. حالا دولت نیاز بیشتری به درآمد از حامل های انرژی پیدا کرده و با حفظ کارت سوخت و احیای جایگاه ها سهمیه بندی بنزین دور از ذهن نیست.

 

 

اگرچه محمد باقر نوبخت در یک نشست خبری اش گفته بود که احياى دوباره كارت سوخت به معنى دو نرخى شدن قيمت بنزين نيست؛ قبلا مجلس نظر داشت كه كارت سوخت احيا شود و وزارت نفت لزومى براى استفاده مجدد از كارتهاى سوخت نمی‌ديد. الان هم كارت هاى سوخت بيشتر به خاطر كارهاى عملياتى و اجرايى احيا شده است.

 

اما در هفته بعد و در یک نشست خبری دیگر سخنگوی دولت اذعان کرد که مصرف بنزین بسیار شدت یافته و همین امر باعث شده یکی از اقلامی که بیشترین سهم ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات را به خود اختصاص داده بنزین است و بهتر است که کارت های سوخت حذف نشود.

 

این اظهار نظر نوبخت از گرایش نرم دولت به سمت فعال کردن دوباره کارت سوخت خبر می دهد و زنگنه نیز این گرایش را به نوعی تائید کرده است.

 

 

زنگنه که هفته گذشته با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جلسه داشت با بیان اینکه در بخش تأمین فرآورده‌های نفتی تنها مقداری در بخش بنزین کمبود وجود دارد، یادآور شد: در حال حاضر این میزان کمبود وارد می‌شود اما در مورد مابقی فرآورده‌های نفتی وضعیت خوب و پایدار است.

 

وزیر نفت با تأکید بر اینکه مشکل کمبود بنزین کشور تعیین‌کننده نیست، تصریح کرد: ظرف چند ماه آینده با فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس وضعیت خوب می‌شود اما در صورت ضرورت ممکن است در مواردی برای کنترل مصرف از کارت سوخت استفاده شود که هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم.

 

پایان پیام/281

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین