کد خبر: 186880407
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » هنر واقعی دور از دسترس و مربوط به خواص است/ ناخودآگاه جامعه از هنر فاخر تاثیر می پذیرد
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
«حضور هنر در زندگی مردم» در گفتگو با بهرام دبیری

دبیری «هنر واقعی» را هنری دور از دسترس و مربوط به خواص می داند و بر این تاکید دارد که هنر نقاشی موضوع اش عامه پسند نیست و در ساختار کلان تاثیر می گذارد و می گوید: هنر فاخر به صورت ناخودآگاه بر روی جامعه تاثیر می گذارد و جامعه را تغییر می دهد،

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرنگار شبستان، ارتباط یک جامعه با هنرهای تجسمی و بهره مندی از بیان هنری در ارتباطات اجتماعی، موضوعی است که دهه های گذشته در جهان مورد توجه واقع شده. آشناکردن مردم با تاریخ هنر، گسترش فعالیت عمومی موزه ها، تقویت هنر و فعالیت های هنری در شهرها و برگزاری بینال ها و نمایشگاه ها از جمله اقداماتی است که امروزه برای بهره مندی جامعه از فوائد هنر مورد تاکید قرار می گیرد. کشور ما ایران نیز در سال های گذشته شاهد افزایش گالری های هنری، حضور پررنگ تر هنرمندان در نمایشگاه ها و حراجی های بین المللی و توجه بیشتر مدیریت شهری به هنر است اما با این همه، هنرهای تجسمی هنوز مساله عموم جامعه نیست و به جز قشر خاصی آن هم در مرکز کلانشهرها، مردم به هنر نمی اندیشند و از تحولات آن نیز باخبر نمی شوند. برای بررسی این موضوع و پرسش های پیش روی آن، با بهرام دبیری هنرمند نقاش به گفتگو نشستیم.

 

هنر واقعی مربوط به خواص است؛ آن ها که لایه های نزدیک تر هنر را درک می کنند

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که هنرمند باید چگونه اثری خلق کند که همه فهم باشد و به خانه های مردم راه پیدا کند و هنر های تجسمی از گالری های خواص پسند به سطح عام جامعه کشیده شود به خبرنگار فرهنگی شبستان گفت: این درخواست غیرممکن است، اینکه هنرمند اثری را خلق کند که همه بفهمند در تاریخ هنر و ادبیات ما به معنای اوج ابتذال نام برده شده است، هنر واقعی هنری دور از دسترس و مربوط به خواص است، خواص چه کسی هستند؟ خواص مردمانی هستند که موجودیت و روحشان و ذهنشان نزدیکی کامل با هنر واقعی دارند، این ها کسانی هستند که هنر را پیگیری کرده اند، نقاشی دیده اند، به موزه ها رفته اند، کتاب های هنری را مطالعه کرده اند و می توانند لایه های نزدیک هنر را درک کند؛ اما این به معنای این نیست که هنرمند به جامعه و مردم بی توجه است، هنرمند از آسمان نیامده است در همین جامعه زندگی می کند و ادراک کاملی از سرزمینش دارد و این ادراک در اثرش آمده است.

 

نقاشی «Guernica» اثر پیکاسو

 

هنر فاخر به صورت ناخودآگاه بر روی جامعه تاثیر می گذارد

وی با تاکید بر این نکته که هنر فاخر به صورت ناخودآگاه بر روی جامعه تاثیر می گذارد و جامعه را تغییر می دهد، گفت: هنر یک ضرورت غیرقابل انکار برای تلطیف روح آدمی و ارتباط اش با دیگران و طبیعت است، شاعری به نام حافظ داریم که بسیار فاخر است، همه از حافظ حرف می زنند اما به دست ده نفر آدم تحصیلکرده دیوان حافظ را می دهیم و می گوییم یک غزل بخوانید کمتر از انگشتان دست هستد که توانایی درست خواندن شعر حافظ را دارند چه برسد به اینکه درک درستی از پیچیدگی ها و ظرافت های حافظ  داشته باشند، همه حافظ را می شناسند شعرش را هم می خوانند چون شاعر تاثیرگذاری بوده است اما با درک عمیق حافظ فاصله دارند.

 

این هنرمند خاطرنشان کرد: نباید انتظار داشت اثر نقاشی همانند یک قطعه موسیقی که با مردم بیشتری ارتباط دارد باشد؛ مجسمه سازی و نقاشی هنر مکانی هستند که یک عدد از آنها وجود دارد وقتی کتاب یا پوستر می شوند آن ماهیت اصلی را هم ندارند، نقاشی هنری است که در موزه یا گالری قرار می گیرد، در مقابل یک تابلوی نقاشی تنها 3 نفر می ایستند و آن را می بینند اما در یک کنسرت ممکن است هزاران نفر باشند و آن را ببینند.

 

نقاشی «Mona Lisa» در موزه لوور

 

نقاشی در ساختار کلان تاثیر می گذارد

بهرام دبیری با بیان اینکه هنر نقاشی موضوع اش عامه پسند نیست، اظهار کرد: نقاشی در ساختار کلان تاثیر می گذارد، اگر پیکاسو هنرمند بزرگی است نه به خاطر این است که مردم فرانسه و اروپا عاشق اش هستند ، اگر پیکاسو نبود فرهنگی که در اروپا و فرانسه در طراحی، لباس، خط کشی خیابان، مد و ... و آن چیزی که الان است نبود، روشن است که اثر هنری فاخر ضرورت است، اثر هنری فاخر بسیار در عمق جامعه نفوذ می کند اگر اثری باشد که هر کس با آن ارتباط برقرار کند هیچ وقت وجود نداشته است و نخواهد داشت.

 

رسانه ها، گالری دارها و فروشندگان آثار هنری طیف گسترده تری را در جامعه درگیر هنر فاخر کنند

بهرام دبیری در پاسخ به این سئوال که آیا  رسانه ها، گالری دار ها و فروشندگان هنری توانسته اند برای حضور بیشتر آثار هنر تجسمی در میان جامعه تلاش کنند، گفت: اثر هنری فاخر از طریق رسانه، گالری دارها، مطبوعاتی و فروشندگان می توانند طیف گسترده تری را در جامعه دربر بگیرند، در تهران بیش از انقلاب 5-6 گالری بود و الان بیش از صد گالری در تهران داریم در آن زمان کسانی که به گالری ها سر می زدند تعداد اندکی بودند و هر کسی به گالری نمی رفت الان این گسترده تر شده است، وظیفه اینهاست که امکان بهره مندی بیشتر را فراهم کنند.

 

 

برخی نقاشی های دیواری در نهایت ابتذال است

این هنرمند با بیان اینکه  رسانه ملی و شهرداری در بالا بردن سلیقه هنری مردم  موفق عمل نکرده است، تصریح کرد: در ایران امروز پرمخاطب ترین رسانه تلویزیون است که شما مبتذل ترین لباس و دکور را در برنامه های آن می بینید، حتی زبان برنامه ها هم ریاکارانه است، این رسانه نه تنها برای ارتباط با هنر و الا به مردم کمک نمی کند بلکه در جهت تخریب آن کار می کند این رسانه به وظیفه اش در این راستا درست عمل نکرده است و سلیقه مردم را تخریب می کند، برخی نقاشی های شهرداری در دیواره های شهر نهایت ابتذال است، این ها فکر می کنند باید به سلیقه عوام به معنای عمیق پاسخ دهند، در حالی که باید به سلیقه بالاتری پاسخ بدهند و سلیقه عوام را به درکی فراتر ببرند، ما این را در معماری، چیدمان شهر، در رفتار رادیو و تلویزیون می بینیم، نیاز است که هنر فاخر وجود داشته باشد ولی اینکه قدم به قدم افراد بیشترین ارتباط برقرار کنند که لایه های پایین تری را جذب کنند، تلویزیون و شهرداری خلاف این عمل می کنند.

پایان پیام/32

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین