کد خبر: 186886167
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » خیام پژوهان شرق و غرب در نیاوران به هم می رسند
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
از خیام خوانی تا خیام پژوهی در نخستین شب هزاره خیام/

در نخستین نشست هزاره خیام در نیاوران؛ خیام پژوهان شرق و غرب از «خیام، هندسه، ریاضیات»، «خیام، فلسفه ایرانی اسلامی»، «خیام و حکمت» و «خیام و موسیقی» حرف می زنند و کریستف رضاعی ساخته هایش بر اساس شعر خیام را اجرا می کند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نخستین نشست هزاره خیام همزمان با روز قلم در روز ۱۴ تیرماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود، در این نشست  خیام‌پژوهانی مثل «تناسکوئیچ» رییس کرسی شرق شناسی دانشگاه بلگراد و نماینده صربستان در یونسکو  «الک کویین لینچ» رییس انجمن خیام شناسی روسیه و «نادیه المضاحکه» دکترای فلسفه هنر و خیام‌پژوه از قطر سخنرانی خواهند کرد.


به گفته دکتر حسن بلخاری دبیر علمی این رویداد و  استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برنامه اصلی رویداد هزاره خیام بعد از سلسله نشست‌هایی در تهران، تبریز و اصفهان در 28 اردیبهشت ماه سال آینده برنامه‌ریزی شده است. در این هزاره  «آندراش ساندرو کوکسیس» هنرمند مجارستانی که مجسمه‌ای از خیام ساخته و در یکی از شهرهای این کشور نصب  کرده و  کتاب رباعیات خیام را با تصویرگری گیزلا سینایی در این کشور به چاپ رسانده نیز حضور خواهند داشت.

 «فخری البوش» استاد دانشگاه دمشق و خیام‌پژوه هم از دیگر مدعوین  نشست هزاره خیام است  و قرار است در در برنامه این نشست اندیشمندانی چون غلامحسین دینانی، عبدالله انوار، غلامرضا اعوانی،احمد تمیم‌داری  و یونس کرامتی سخنرانی کنند.

در  شب هزاره خیام کریستف رضاعی تعدادی از آثار خود بر اساس رباعیات خیام  را اجرا می کند و  خیام‌خوانی بوشهر  هادی منتظری برنامه‌های موسیقی اجرا خواهند کرد.همچنین قرار است در این شب  ویژه نامه هزاره خیام در قالب مجله فرهنگی هنری «آنگاه» رونمایی شود.

 

در  «شب هزاره خیام» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران برگزار می‌شود از سفرای خارجی و هنرمندان کشور در حوزه‌های تئاتر، تجسمی و موسیقی دعوت شده است.

به گفته رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، برنامه‌ریزی محتوا و انتخاب میهمانان این نشست توسط شورای سیاستگذاری متشکل از هنرمندان و اساتید فرهنگ و هنر کشور انجام شده است. «خیام، هندسه، ریاضیات»، «خیام، فلسفه ایرانی اسلامی»، «خیام و حکمت» و «خیام و موسیقی» از محورهای نخستین نشست هزاره خیام است.

 

پایان پیام/32

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین