کد خبر: 186886171
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » ۲۱ درصد سهم آب دریاچه ارومیه داده شده
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طی سال های ۸۵ تا ۹۲ سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب از سهم آب دریاچه ارومیه خورده شده و وارد بستر دریاچه نشده است.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرنگار محیط زیست خبرگزاری شبستان، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست تخصصی چگونگی مدیریت تامین منابع آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه امیر کبیر، گفت: طی سال های ۸۵ تا ۹۲ سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب از سهم آب دریاچه ارومیه خورده شده و وارد بستر دریاچه نشده است.

 

وی با بیان اینکه از ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب تجدیدپذیر حوضه دریاچه ارومیه، ۳۸ درصد سهم دریاچه را تشکیل می دهد، افزود: طی سال های ۸۱ تا ۹۵ فقط ۲۱ درصد از این سهم تخصیص یافته است.

 

تجریشی با تاکید بر این که وزارت نیرو در دریاچه ارومیه به قانون و توافقات عمل کند، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه ۲۵شهریورماه ۹۳وزارت نیرو موظف بود برنامه ای ارائه کند که در مدت ۲۰سال به تعادل در بهره برداری از آب های زیرزمینی برسیم. همچنین وزارت نیرو در تاریخ دوم تیرماه ۹۴ در شورای عالی آب موظف شد نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه را طبق برنامه بدهد. بر این اساس وزارت نیرو نیاز زیستی دریاچه ارومیه را ۲ هزار و ۵۷۸ میلیون متر مکعب تعیین می کند که باید داده شود، در این میان سهم رودخانه های منتهی به دریاچه نیز مشخص شد.


وی با بیان اینکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۸۱ سد در حال بهره برداری وجود دارد که می تواند ۹۵ درصد قدرت تنظیمی آب حوضه را داشته باشد، گفت: از ۱۶ رودخانه اصلی که می تواند ۲ هزار و ۵۸۷ میلیون متر مکعب نیاز آبی دریاچه ارومیه را تامین کند بر روی ۸ رودخانه سد ملی احداث شده است و از کل ۲ هزار و ۵۸۷ میلیون متر مکعب آب تجدیدپذیر دریاچه ارومیه، یک هزار و ۹۷۵ میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه وابسته به رودخانه های دارای سد و میزان آبی است که رها سازی می شود.


وی درخصوص عملکرد مدیریت سدها در تامین حقابه طی ۳ ساله گذشته دریاچه ارومیه، گفت: آب شرب هر چه می خواسته اند داده ایم. سهم کشاورزی صد درصد داده شده، برای صنعت آنچه در نظر گرفته بودند داده شد، اما محیط زیست در ۳ سال اخیر به ترتیب ۲۱، ۳۰و ۴۵ درصد از سهم خود را دریافت کرده است در حالی که مصوبه شورای عالی آب می گوید اولویت حقابه اول با شرب، بعد محیط زیست و بعد باقی موارد است اما الان اولویت اول با همه چیز است به جز محیط زیست.


تجریشی ادامه داد: از ۲ هزار و ۸۲۳ میلیون متر مکعب آبی که می توانستیم از بهمن تا اردیبهشت رهاسازی کنیم فقط یک هزار و ۴۷ میلیون متر مکعب سهم دریاچه را داده ایم و ۹۴۷ میلیون متر مکعب آب بدون برنامه سرریز شده در حالی که می توانست با مدیریت صحیح به دریاچه وارد شود و از دست نرود.


وی با بیان اینکه ۸۱۵ میلیون متر مکعب آب در سدها ذخیره شده و در زمان مناسب خود به دریاچه داده نشده است، افزود: قرار این بود در سال هایی که آورد آبی کم است ۵۰ درصد از سهم دریاچه و ۵۰ درصد دیگر مصارف کم شود و سال هایی که آورد آب خوب است تمام آنها به سمت دریاچه هدایت شود.


 




 

 

 

 

پایان پیام/47

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین