کد خبر: 186890556
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » مساجد بهترین مکان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
یک مدرس حوزه در گفتگو با شبستان:

یک مدرس حوزه مساجد را بهترین محل برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت:جناح بندی سیاسی مساجد یکی از دلایل مهم کمرنگ شدن کارکردهای آن است.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

حجت الاسلام محمد شریعت زاده، مدرس حوزه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبستان در خصوص نقش مساجد در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: تشریح و شروع برنامه های مساجد در نظر رسول خدا برای اقامه امر الهی بود. در سیره رسول اکرم از مسجد قبا به عنوان نخستین اقدام در تشکیل حکومت مدینه ،مسئله هدایت بود لذا خاصیت نماز و مسجد این است که انسان را از فحشا و منکرات دور می کند. در روایت هم آمده است نمازی مفید واقع می شود که انسان را از فحشا و منکرات دور کند ،بنابراین به هر میزانی که انسان نماز را کامل تر بخواند به همان اندازه هم آسیب های اجتماعی از او دور می شود.

 

وی با بیان اینکه نماز و مسجد مصداق بارز ذکر الهی هستند، بیان کرد:لذا ما در مساجد می توانیم برنامه های خوبی برای جوانان داشته باشیم و این امر را دستمایه اولیه آرامش و اطمینان قرار دهیم ،چون ذکر خداوند مایه آرامش انسان است ،همچنین قرآن نیز داروی درمانی بسیار خوبی برای رفع گرفتاری افراد جامعه است که نتیجه آن را بنده در آموزش فرآن در زندان های کشور و زندان های ایرانیان خارج از کشو ر دیده ام.

 

مساجد محل مشورت و تبادل نظر است

حجت الاسلام شریعت زاده با بیان اینکه مساجد محل مشورت و تبادل نظر هستند، افزود: مسلمانان می توانند در امور مختلف در مساجد جمع و با یکدیگر مشورت کنند. در روایت آمده است ،نتیجه مشورت شراکت در عقول مردم است. وقتی ما مساجد را محل امن و آرامی قرار دهیم، جوانان هم با نظرات گوناگون به مساجد جذب شده و با مطرح کردن مسایل و مشکلات خود و جامعه بسیاری آنها را حل می کنند لذا وقتی ائمه جمعه مساجد را محل آرامی قرار دهند جوانان هم به راحتی در آنجا حضور یافته و نظرات خود را بیان می کنند و یکی از برکات این امر هم این است که ائمه جمعه را امین خود بدانند.

 

این مدرس حوزه با بیان اینکه مساجد محل اجتماع، همسویی و همفکری مومنان است، اظهار کرد: در روایات آمده است، اجتماع مسلمانان باعث برکت و نصرت الهی در جامعه می شود که این امر نیز در کاهش آسیب های اجتماعی نقش بسیار مهمی دارد.

 

وی در ادامه اذعان کرد: رسول اکرم (ص) در تشریح مسجد، مساجد را محل اصلی، مأمن و محل رجوع مردم قرار دادند این در حالی بود که در مدینه حکومت تشکیل دادند ،حتی در سال هایی که حضرت علی (ع) تشکیل حکومت دادند دارالعماره و برنامه های عمارت مسلمین را در داخل مسجد برگزار می کردند این به این معناست که ما می توانیم از مساجد استفاده های گوناگونی داشته باشیم.

 

دستمایه اصلی دانش و علم معرفت است

حجت الاسلام شریعت زاده با بیان اینکه دستمایه اصلی دانش و علم معرفت است، تصریح کرد: یعنی ما باید خدا را بشناسیم، خود را بشناسیم، عالم و طبیعت را هم بشناسیم؛ به زبان ساده تر جلوی هجوم جهل و بی سوادی را با افزایش معرفت خود بگیریم.

 

وی با بیان اینکه افزایش معرفت به این معناست که ما برنامه های فرهنگی خود را در مساجد گسترش دهیم، اظهار کرد: ما می توانیم با تأسیس کتابخانه مجهز، برگزاری کلاس های مشاوره مفید برای جوانان و همچنین برنامه های کودک و نوجوان در مساجد از بسیاری از آسیب های اجتماعی در جامعه جلوگیری کنیم کما اینکه در دوره رسول اکرم (ص) نیز مساجد همین نقش را داشتند.

 

اگر در مساجد هزینه نکنیم چند برابر آن را باید در کمپ های اعتیاد هزینه کنیم

این مدرس حوزه در ادامه اظهار کرد: هرچند برنامه های فرهنگی هزینه های زیادی دارند اما اگر ما در مساجد هزینه نکنیم چند برابر آن را باید در کمپ های اعتیاد، بهزیستی و سایر مسایل هزینه کنیم لذا مساجد بهترین مکان برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی هستند.

 

حجت الاسلام شریعت زاده خاطرنشان کرد: حضور مداوم و مستمر در مساجد جهت اقامه نماز و مسایل دیگر مانند اتحاد، یکپارچگی، امداد از جمله کارکردهایی هستند که باعث می شود مردم مومن احساس کنند مورد استفاده واقع می شوند و وجودشان یک وجود بابرکت در جامعه است لذا همکاری مردم با امام جمعه، متصدی و هیئت امنای مساجد آثار بسیار خوبی در جامعه دارد.

 

وی تصریح کرد: قرآن به کلمه سجده و سجود عنایت ویژه ای دارد لذا جوانان باید بدانند مساجد محل سجده خداوند است نه آسیب های اجتماعی، بنابراین حضور جوانان در مساجد می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد.

 

این مدرس حوزه با بیان اینکه مساجد نباید محل جناح بندی سیاسی شوند، افزود: خواهشمندیم ائمه جماعات مساجد را فارغ از جناح بندی خاص گروهی کنند نه اینکه ما بحث سیاسی در مساجد نداشته باشیم خیر رسول اکرم هم مباحث سیاسی را در مساجد مطرح می کردند. ائمه جماعات، هیئت امنا و بزرگان یک محل مانند پدران یک جامعه می مانند بنابراین نباید مسجد جناح بندی سیاسی شود. دیده شده است چون عواید و نظرات بعضی از ائمه جماعات به جوانان متفاوت است آنها تمایل زیادی به حضور جوانان در مساجد ندارند که این درست نیست.

 

جناح بندی سیاسی مساجد یکی از دلایل مهم کمرنگ شدن کارکردهای آن

وی جناح بندی سیاسی مساجد را یکی از دلایل مهم کمرنگ شدن کارکردهای مساجد عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از دلایل کمرنگ شدن کارکردهای مساجد این است که روحانیون و اهالی مسجد کم کاری می کنند وگرنه این مردم همان مردم زمان امام راحل هستند. در گذشته امور برنامه های جبهه توسط مردم و از طریق مساجد انجام می شد و امام راحل تاکید وافری بر مساجد داشتند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل کمرنگ شدن کارکردهای مساجد این است که ما کارهای عام المنفعه را با سلیقه شخصی خود انجام می دهیم در صورتی که طبق روایت ،سلیقه شخصی در کارهای عام المنفعه ممنوع است.

 

حجت الاسلام شریعت زاده با بیان اینکه بسیاری از ائمه جماعات ما به روز نیستند، تصریح کرد: ما باید برنامه های مساجد را به گونه ای تدوین کنیم که باعث جذب جوانان شود، رویه ما اشتباه است.

 

 

پایان پیام/35

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین