کد خبر: 186900528
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی بهار ۹۷
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان از اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی بهار ۹۷خبر داد و گفت: در این طرح ماموران آمارگیر با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعات تفصیلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه جمع آوری خواهند کرد.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت و به نقل از  روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، وحید طیفوری، هدف از اجرای طرح مذکور را جمع‌آوری آمار و اطلاعات فعاليت‌های گردشگری خانوار در سطح کشور، از قبيل تعداد سفر، مقصد، نوع سفر، هدف سفر، شيوه سفر، نوع وسيله مورد استفاده، محل اقامت، نفر شب اقامت، هزينه‌های سفر و همچنين ويژگیهای اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد، مدرك تحصيلی، وضع فعاليت و وضع اشتغال این حوزه در سطح کشور عنوان کرد و ادامه داد: در اين طرح مأموران آمارگير با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعات تفصيلی مورد نظر را در قالب پرسشنامه جمع‌آوری خواهند كرد.

 

وی در خصوص سابقه اجرای طرح آمارگیری از گردشگران ملّی گفت: این طرح پیش از این در سال‌های 1387، 1390 تا 1396 ( به جز سال 1394) توسط مركز آمار ايران به اجرا درآمده و نتايج آن که از طریق «سامانه مرکز آمار ایران به نشانی amar.org.ir» و همچنین «سامانه اطلاعات آماری استان گیلان به نشانیsdi.mpogl.ir» قابل دسترسی است.

 

طیفوری با بیان اینکه سمينار آموزشی اين طرح در روزهای 9 و 10 تير ماه، برای رده‌های اجرایی برگزار شد افزود: در این طرح منظور از سفر به طور کلی، به جابجایی اشخاص بین دو موقعیت جغرافیایی، صرف نظر از هدف و مدت آن، گفته می‌شود و کسانی که سفر می‌کنند به عنوان مسافر شناخته می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: سفر گردشگری در این طرح به جابجایی و ترک محیط معمول توسط یک فرد و بازگشت مجدد به آن گفته می‌شود. همچنین گردشگری فقط شامل سفرهایی است که مدت زمان آن کمتر از یک سال بوده و با هدفی بجز انجام کار و دریافت دستمزد انجام شده باشد.این اهداف شامل گردش و تفریح، دیدار دوستان و بستگان،  خرید، درمان و .... باشد.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به نتایج طرح گردشگران ملی در بهار ۹۶ اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین نتایج بدست آمده، استان‌های خراسان رضوی، مازندران و تهران بیشترین مقصد سفر در کشور را به خود اختصاص داده و استان گیلان مقصد 11 میلیون و 367 هزار و 656 سفر از سفرها در کل کشور بوده است و از این حیث در رتبه چهارم قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد سفر 28.9 درصد با اقامت شبانه و 12میلیون و 704 هزار و 644 نفر شب اقامت داشته‌اند ادامه داد: سهم 71.1 درصدی بدون اقامت شبانه نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از سفرها در استان گیلان به صورت داخل استانی بوده و از این نظر در سطح کشور در رتبه نخست قرار دارد که می‌تواند به علت پایین بودن مسافت و جاذبه‌های گردشگری و ویژگی‌های فرهنگی استان باشد.

 

طیفوری خاطرنشان کرد: از بین بیست شهرستان مقصد اصلی سفر شهرستان‌های تهران و مشهد به ترتیب با پنج میلیون و 806 هزار و 190 و چهار میلیون و 246 هزار و 429 سفر و شهرستان‌های رشت، بندر انزلی و لاهیجان به ترتیب 2 میلیون و 883 هزار و 793، یک میلیون و 712 هزار و 18، یک میلیون و 37 هزار و 918 سفر در رتبه های سوم، دهم و نوزدهم کشور قرار گرفته اند.

 

وی اضافه کرد: در این شهرستان‌ها از نظر نفر شب اقامت شهرستان‌های رشت سه میلیون و 945 هزار و 898 به ترتیب بندر انزلی یک میلیون و 604 هزار و 198 و لاهیجان یک میلیون و 329هزار و 788 نفر شب اقامت در رتبه‌های سوم، دهم و نوزدهم کشور قرار دارند.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص شهرهای برتر مقصد اصلی سفرهای داخلی هم گفت: شهرهای تهران، مشهد، شیراز و اصفهان به ترتیب 5میلیون و 762 هزار و 926، 4 میلیون 10 هزار و 326، 2 میلیون و 333 هزار و 222 و 2 میلیون و 95 هزار و 737 در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند و شهرهای رشت، بندر انزلی و لاهیجان به ترتیب در رتبه های پنجم ، یازدهم و شانزدهم قرار داشته اند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین