کد خبر: 186906774
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » آثار سزگین در زمینۀ احیا دستاوردهای دانشمندان تمدن اسلامی ارزشمند است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
مدیرعامل خانه کتاب:

حسینی پور معتقد است که فواد سزگین، موسس موسسه تاریخ علوم اسلامی عربی با انتشار آثار متعدد به یکی از چهره های برجسته در ایران بدل شده بود.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرنگار شبستان، پروفسور فواد سزگین، از برجسته ترین مورخان جهان و پژوهشگر ۹۴ ساله حوزه تاریخ علوم اسلامی به علت مریضى در بیمارستان درگذشت. پروفسور فواد سزگین در  24 اکتبر 1924 در استان بیتلیس جنوب شرق ترکیه به دنیا آمد. وی در سال 1951 در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به پایان رسانده و دوره دکترای خود را نیز در سال 1954 در رشته زبان و ادبیات عربی در همین دانشگاه تکمیل کرده و به رتبه دانشیار دست یافت. پروفسور سزگین بر 27 زبان خارجی از جمله سریانی، عبری، لاتین، عربی و آلمانى مسلط بود. وی علاوه بر عضویت در بسيارى از آکادمی هاى بین المللی، شمار زیادی جایزه و نشان افتخار نيز داشت. شناخته شده‌ترین اثر او ۱۳ جلد کتاب تاریخ ادبیات عربی است که اصل کتاب به زبان آلمانی نوشته شده و یک کتاب مرجع استاندارد است. سزگین مؤسسه تاریخ علوم اسلامی عربی را تأسیس کرد. امروز این مؤسسه جامع‌ترین مجموعه از متون تاریخ علم عربی اسلامی در جهان را داراست.

در سال ۱۹۸۳ سزگین همچنین یک موزهٔ منحصربه‌فرد در این مؤسسه، با گرد هم آوردن بیش از ۸۰۰ مدل از دستگاه‌های علمی تاریخی، ابزار و نقشه‌ها، عمدتاً متعلق به عصر طلایی علوم اسلامی تأسیس کرد. نیکنام حسینی پور، مدیر عامل خانه کتاب در پیام تسلیت خود برای ایم مورخ برجسته نوشته است: برای درگذشت فواد سزگین آمده است:« خبر فقدان استاد بی بدیل تاریخ اسلام و یکی از برجسته ترین مورخان جهان به شدت متاثرکننده بود. فواد سزگین با انتشار آثار متعددی به یکی از چهره های برجسته در ایران بدل شده بود که درگذشت او دوستداران این سرزمین را بسیار متاسف کرده است.از فواد سزگین در زمینۀ احیا و بازسازی دستاوردهای دانشمندان تمدن اسلامی آثار ارزشمندی به یادگار مانده که مورد استفاده اهل فن قرار خواهد گرفت.

 

در ادامه پیام حسینی پور آمده است: پروفسور سزگین به خاطر کتاب «علم و فناوری در اسلام» در سیزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفته بود و موسسه خانه کتاب توفیق پیدا کرد تا کتاب «تاریخ نگارش‌های عربی» فؤاد سزگین را به سرویراستاری احمدرضا رحیمی ریسه ترجمه، تدوین و در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد.اینجانب فقدان آن دانشمند دلسوز و سختکوش را به خانواده محترم ایشان،‌ جامعه علمی، ادبی و فرهنگی ترکیه و علاقه‌مندانش در ایران تسلیت می‌گویم و برای وی از خداوند متعال طلب آمرزش و آرامش می‌کنم.

 

اردوغان در مراسم خاکسپاری این استاد برجسته کرد عنوان کرد: زمانی که استاد سزگین را شناختم در همان دیدار اول متوجه شدم که وی تا چه اندازه به مسئله علم پایبند است. در طول حیات این استاد بزرگوار، آثار بیشماری از وی باقی مانده است. اسلام، علم، تفکر، فیزیک، پزشکی، علم فضا و ... علومی هستند که شاهد حضور فعال این استاد در آن عرصه ها بودیم  و آثار بسیار با ارزشی در این زمینه ها از وی به جا مانده است. تنها 1300 جلد از آثار این استاد بزرگ در کتابخانه ریاست جمهوری ترکیه وجود دارد. سال 2019 میلادی را سال علم تاریخ اسلام پروفسور فواد سزگین معرفی خواهیم کرد.

 

 

پایان پیام/31

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین