کد خبر: 187054748
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » لزوم تدبیر جدی در خصوص مطالب مبتذل و پر غلط/تلاش علمای شیعه بر گسترش فرهنگ نوشتن
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
به بهانه روز قلم؛

استاد درس خارج فقه و اصول گفت: باتوجه به فعالیت شبکه های مجازی متاسفانه مطالب مبتذل، سطحی و پرغلط در جامعه در حال گسترش است لذا مسئولین باید در این زمینه تدبیری جدی اتخاذ کنند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

آیت الله احمد شیخ بهایی، استاد درس خارج فقه و اصول در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به روز قلم و تبریک این روز به صاحبان قلم، گفت: خداوند، انسان را موجودی متفکر آفریده است و به عنوان حیوان ناطق از وی نام برده می شود یعنی موجودی که دارای تفکر است که به موجب آن مطالب و موضوعات را درک می کند و از طریق سخن گفتن، این مطالب منتقل می شود.

 

وی با اشاره به اینکه در قرون ابتدایی مطالب باید به صورت حضوری به افراد منتقل می شد تا اینکه خط بوجود آمد و به کمک آن مفاهیم منتقل شد، افزود: در دین مبین اسلام تأکید فراوانی بر خواندن و نوشتن شده است تاجایی که معجزه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله،  کتاب قرآن کریم است همچنین حضرات معصومین سلام الله علیهم، افراد و اقشار مختلف را بر نوشتن سفارش می کردند.

 

 استاد درس خارج فقه و اصول با بیان این مطلب که در زمان قبل از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نوشتن هیچ جایگاهی نداشت اما آن حضرت سفارش های زیادی در این زمینه داشتند، خاطرنشان کرد: در برخی جنگ ها یکی از شروط آزادی زندانیان این بود که به مسلمانان خواندن و نوشتن بیاموزند؛ همچنین سوگند خداوند در قرآن کریم به قلم، نشان از جایگاه بالای قلم دارد.

 

 وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله در طول دوران بعثت هیچگاه قلم را به دست نگرفت به جهت اینکه بهانه ای دست دشمنان نیفتد که مطالب وحی، زاییده ذهن و افکار ایشان است، اظهار داشت: در کتاب « مکاتیب الرسول » نوشته آیت الله احمدی میانجی نامه های پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله در 5 جلد جمع آوری شده است که نشان از اهمیت نوشتن در سنت و سیره آن حضرت دارد همچنین بخشی از نهج البلاغه نیز اختصاص به نامه های حضرت علی علیه السلام دارد.

 

آیت الله شیخ بهایی با اشاره به اینکه در دین اسلام مطالب مکتوب زیادی وجود دارد، تصریح کرد: در علوم جدید این فتنه بوجود آمد که در مذهب تشیع فرهنگ نوشتن وجود ندارد لذا برخی از علما و بزرگان در این زمینه تلاش کردند که به این شبهه پاسخ دهند و حاصل آن تألیف چندین کتاب گران سنگ است.

 

وی با بیان این مطلب که در دوره معاصر کارهای تولیدی و فرهنگی زیاد و با کیفیتی توسط شیعبان انجام شده است، ابراز داشت: در دوران کنونی قلم علاوه بر نقش فرهنگی و علمی که دارد به عنوان یک ابزار نرم بسیار مؤثر در مقابل دشمنان بکار گرفته می شود و در نقطه مقابل دشمنان نیز از همین حربه استفاده می کنند.

 

 استاد درس خارج فقه و اصول با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به شدت اهل مطالعه کتاب و خود نیز یکی از حامیان کتاب و قلم هستند، گفت: باتوجه به فعالیت شبکه های مجازی متأسفانه مطالب مبتذل، سطحی و پرغلط در حال گسترش است لذا مسئولین باید در این زمینه تدبیری جدی اتخاذ کنند همچنین باید این باور در میان اقشار مختلف تبین شود که قلم ابزاری به مراتب قوی تر و اثرگذارتر از سلاح است که اگر به این باور برسیم بسیاری از معضلات نیز مرتفع می شود.

 

پایان پیام/480

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین