کد خبر: 187066771
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » سایت های خبری » اخبار آفتاب » حالا نوبت انتشار فهرست آنهایی است که ارز گرفتند و کاغذی نیاوردند
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ بااشاره به انتشار فهرست افراد وشرکت هایی که برای واردات کاغذ ارز دولتی گرفتند، گفت:حالا نوبت انتشار فهرست آنهایی است که این ارزها را گرفتند اما کاغذی وارد نکردند.

به گزارش چی 24 به نقل از اخبار آفتاب:
فرهنگی

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ بااشاره به انتشار فهرست افراد وشرکت‌هایی که برای واردات کاغذ ارز دولتی گرفتند، گفت:حالا نوبت انتشار فهرست آنهایی است که این ارزها را گرفتند اما کاغذی وارد نکردند.

حسن میرباقری رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره انتشار فهرست افراد و شرکت‌هایی که برای واردات کاغذ، ارز دولتی دریافت کرده‌اند و اینکه گفته می‌شود بسیاری از آنها برای صنف واردکنندگان کاغذ ناشناس هستند، گفت: بنده به عنوان رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، خیلی از افراد و شرکت‌هایی را که مطابق این فهرست، برای واردات کاغذ ارز دولتی گرفته‌اند، نمی‌شناسم.

وی در واکنش به حرف و حدیث‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود این افراد با ارز تخصیص یافته، کاغذ وارد نکرده‌اند چرا که مشخص نیست بارهای آنها کجاست و آیا توزیع شده است یا خیر؟، تاکید کرد: به نظر من خیلی از این محموله‌ها اصلاً وارد کشور نشده است و افراد یادشده فقط ارز را گرفته‌اند و سرنوشت این ارز تخصیصی نامشخص است؛ در واقع صورت ماجرا این است که صرفاً پولی از کشور خارج شده است؛ بدون اینکه کاغذی وارد کشور شده باشد. البته نه اینکه هیچ بار کاغذی وارد نشده، اما در مقایسه با عددهای بزرگی که اعلام شده، بسیار اندک است.

انتشار لیست دریافت کنندگان ارز دولتی کافی نیست، باید خرید کاغذ توسط آنها راستی‌آزمایی شود

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در عین حال با تاکید بر اینکه نهادی مانند این انجمن مکانیسم‌های مشخصی برای راستی‌آزمایی این مسئله ندارد و این مسئله را با توجه به وضعیت بازار کاغذ عنوان می‌کند، ادامه داد: دولت باید با استفاده از اهرم‌های اجرایی و نظارتی که در اختیار دارد، می‌تواند مشخص و اعلام کند که آیا این شرکت‌ها کالای مورد نظر را وارد کرده‌اند یا نه.

میرباقری گفت: ما فکر می‌کنیم علاوه بر فهرستی که منتشر شد، باید یک فهرست دیگری هم از افراد و شرکت‌هایی که واقعاً کاغذهای مورد اشاره را وارد کرده‌اند، منتشر و اعلام شود که فلان تعداد از افراد و شرکت‌های فهرست اول، کالای مورد نظر را وارد نکرده‌اند. این کار را دولت از طریق گمرک، وزارت صمت و بانک مرکزی، می‌تواند انجام دهد. من فکر میکنم در این صورت، اطمینان به جامعه مصرف کننده برمی‌گردد.

فروشندگان کره‌ای دیگر تمایلی به فروش کاغذهایشان به تجار ایرانی ندارند

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره شنیده‌ها مبنی بر خودداری شرکت‌های کره‌ایِ تولیدکننده کاغذ از ثبت سفارش‌های تجار ایرانی به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا و صحت و سُقم خبرهای مربوط به توقف واردات کاغذ از این کشور، گفت: بر اساس اعلام فروشندگان کره‌ای، اواخر آبان ماه امسال، آخرین زمانی است که خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خواهند توانست کالاها را از بنادر کره تحویل بگیرند.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه فروشندگان کره‌ای کاغذ در حال حاضر چندان تمایلی به فروش کاغذ با طرف‌های ایرانی ندارند و حاضر نیستند پروفرما (پیش‌فاکتور سندی که توسط فروشندگان صادر می‌شود) را به تجار ایرانی بدهند و اظهار می‌کنند که ریسک این کار بالاست و این احتمال وجود دارد که بانک‌های طرف قرارداد با ما (کره‌ای‌ها) نتوانند پول را از خریداران ایرانی دریافت کنند و به ما پرداخت کنند.

اگر مشکل انتقال پول نداشته باشیم، می‌توانیم به واردات کاغذ از چین، اندونزی و روسیه فکر کنیم

میرباقری درباره گزینه‌های پیش روی تجار ایرانی برای حل این مشکل هم یادآور شد: اگر دولت با واردکنندگان کاغذ همکاری بیشتری بکند، می‌توان در موضوع خرید کاغذ و ثبت سفارش آن، کشورهای دیگر را جایگزین کره جنوبی کرد؛ در این زمینه چنانچه ما مشکلی برای انتقال پول نداشته باشیم، می‌توان به واردات کاغذ از چین، اندونزی و روسیه بیشتر فکر کرد.

وی همچنین درباره وضعیت فعلی بازار کاغذ و اینکه آیا با اقدام چندی پیش در ترخیص محموله‌های کاغذ از گمرکات، این بازار به ثبات رسیده است یا خیر؟، گفت: بله، بازار کاغذ در حال حاضر به یک ثبات نسبی رسیده است و از بابت وجود کاغذ مورد نیاز مصرف کنندگان، چندان جای نگرانی نیست. البته اینکه ما بخواهیم که کاغذ، قیمت ثابتی داشته باشد، تنها در صورتی امکانپذیر است که نرخ ارز ثابت باشد.

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۱۰۰ در ۷۰ را در بازار از ۱۲۳ تا ۱۲۷ هزار تومان در نوسان دانست و درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار کاغذ طی چند ماه آینده، افزود: اگر دولت ارز مورد نیاز را برای تامین کاغذ چاپ و تحریر و همچنین گلاسه، به صورت مبادله‌ای به موقع اختصاص دهد، جای نگرانی نیست اما اگر تامین ارز با مشکل روبه‌رو شود، صد در صد قیمت این کالا هم در بازار بیشتر خواهد شد.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین