کد خبر: 187066773
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » سایت های خبری » اخبار آفتاب » حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره بر تاکید وزارت علوم بر دانشگاه های نسل سوم گفت: وزارت علوم از ما خواسته است که با توجه به ظرفیت های جهاد دانشگاهی به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم، از این رو دانشگاه علم و فرهنگ نیز برنامه های خودش را بر این اساس تنظیم کرده است.

به گزارش چی 24 به نقل از اخبار آفتاب:
فناوری

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره بر تاکید وزارت علوم بر دانشگاه‌های نسل سوم گفت: وزارت علوم از ما خواسته است که با توجه به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم، از این رو دانشگاه علم و فرهنگ نیز برنامه‌های خودش را بر این اساس تنظیم کرده است.

سعید هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، از راه‌اندازی سازمان آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های پیشرفته در جهاد دانشگاهی، در سال ۹۷ خبر داد و درباره برنامه‌های معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اصلی این معاونت تغییر رویکرد نوع آموزش‌ها از عمومی به تخصصی است.

وی گفت: یکی از مسائلی که در حال پیگیری آن هستیم، ایجاد سازمان‌ آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های پیشرفته است، زیرا حال که قرار است رویکرد جدید را دنبال کنیم، باید ساز و کارهایش را نیز فراهم کنیم و امیدوارم که بتوانیم در سال ۹۷ سازمان آموزش‌های تخصصی و مهارت‌های پیشرفته را در جهاد دانشگاهی راه‌اندازی کنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ما در حوزه آموزش‌های بین‌المللی کمتر کار کرده‌ایم و قصد داریم که این مبحث را در برنامه‌های آینده‌مان حتما پیش ببریم تا آموزش‌های بین‌المللی را که در داخل کشور همراه با تکنولوژی‌های جدید است، پیش ببریم.

هاشمی با تاکید بر اهمیت فعالیت در عرصه بین‌الملل افزود: با گسترش‌ فعالیت‌های آموزشی در عرصه بین‌الملل می‌توانیم برای مردم کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز برنامه‌های آموزشی داشته باشیم و بتوانیم در آنجا نیز نیروهای متخصص تربیت کنیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های مهم حوزه‌ معاونت آموزشی را آموزش‌های مبتنی بر شایستگی‌های شغلی عنوان کرد و گفت: ما برای این منظور مرکز آموزش‌های مبتنی بر مدل شایستگی شغلی را ایجاد کرده‌ایم، زیرا هر فردی بر اساس شغلش باید آموزش داده شود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کاربردی در آموزش‌های تخصصی

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی  با تاکید بر اهمیت آموزش‌های تخصصی یادآور شد: هر فرد در هر شغلی باید علاوه بر صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت‌ها و مهارت‌های تخصصی نیز داشته باشد.

هاشمی ادامه داد: با توجه به ضرورت این مسئله، طرح ایجاد یک مرکز آموزش‌های مبتنی بر شایستگی‌های شغلی را پیش بردیم و در حال حاضر با مجموعه نفت و آموزش و پرورش قراردادی به این منظور داریم و این سبک آموزش‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان اداری و استخدامی کشور به معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی مجوز ایجاد کانون ارزشیابی اعطا کرده است، گفت: ما با این مجوز صلاحیت این را داریم که کانون ارزشیابی شغلی داشته باشیم و این مجوز را نیز با توجه به شبکه گسترده‌ای که در سطح کشور داریم توانستیم کسب کنیم که برای ما بسیار ارزشمند است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: این کانون یک مسیر جدید را در آموزش برای ما ایجاد خواهد کرد؛ امیدواریم که این آموزش‌ها منجر به شغل شده و مهارت محور، فناور محور و محصول محور باشد چراکه این موارد از اهداف اصلی ما در آموزش‌های کوتاه مدت است.

هاشمی در خصوص برنامه‌های این معاونت در حوزه آموزش عالی اظهار کرد: با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در این حوزه کمتر شده ما در حوزه علمی کاربردی عزمی جدی داریم که بتوانیم از ظرفیت‌های علمی کاربردی در آموزش‌های تخصصی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌ها این است که با توجه به کار مشترک موسسه‌های آموزش علمی- کاربردی با مراکز آموزشی، بتوانیم از این هم‌افزایی استفاده کنیم و مسیر را به سمتی پیش ببریم که در آنجا نیز تلفیقی از آموزش‌های آکادمیک، مهارتی و کارگاهی داشته باشیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره بر تاکید وزارت علوم بر دانشگاه‌های نسل سوم گفت: سایر موسسات آموزش عالی ما نیز در این راستا حرکت کرده‌اند و می‌خواهیم با توجه به نیازها و دغدغه‌های اصلی‌ که در کشور وجود دارد، مانند نرخ بالای بیکاری بین دانش‌آموختگان دانشگاهی، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنیم و این را وظیفه خودمان دانسته‌ایم که در کنار آموزش عالی توانمندسازی دانشجویان را دنبال کنیم تا دانش‌آموختگان کارآفرین تحویل جامعه دهیم.

ضرورت آموزش به دولتمردان در سطوح مختلف

وی با بیان اینکه آموزش عالی در همه جای دنیا رکن اصلی توسعه است، تصریح کرد: ما اگر توسعه و پیشرفت می‌خواهیم، باید آموزش را بسیار جدی بگیریم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: شاید گفتن این موضوع به دولتی‌ها بربخورد، اما به نظر من وقتی بخش خصوصی بابت آموزش هزینه می‌کند، این موضوع را درک می‌کند که این آموزش باید خروجی خاصی داشته باشد.

هاشمی تصریح کرد: مجموعه دولتمردان ما به صورت جدی در تمام سطوح نیاز به آموزش‌های مختلف دارند.

وی افزود: علم و مهارت‌های مختلف با چنان سرعتی پیشرفت می‌کنند که اگر کسی مداوم آموزش نبیند عقب می‌افتد و واقعا مدیران و کارشناسان ما در بخش دولتی باید بتوانند به لحاظ علمی و تجربی خود را بروز کنند. زیرا ما عقبیم و شدیدا نیاز داریم که خود را به روز کنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه حتی بخش خصوصی نیز در این زمینه عقب است، یادآور شد: این یک چالش جدی برای همه سازمان‌ها است که نیاز به آموزش را درک کنند و برای آن ساز و کارهایی را طراحی کنند که همه اعضا به صورت مداوم آموزش داشته باشند.

هاشمی تاکید کرد: البته منظور از آموزش این نیست که ملاک ما مدرک باشد، بلکه باید به سمتی برویم که معیار و ملاکمان گواهی باشد که بر اساس صلاحیت و شایستگی اعطا می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: ما باید از مدرک گرایی به سمت مهارت‌گرایی پیش برویم و به سمت آموزش مهارت‌هایی برویم که جامعه به آن‌ها نیاز داشته باشد که این آموزش‌ها می‌تواند مهارت‌های عمومی و تخصصی را شامل شود.

انتهای پیام

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین