کد خبر: 187070273
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » مینوی جهان در راه آبادانی/اقتصادمقاومتی، ابتکاری ارزنده در جنگ فرسایشی استکبار
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

جهانگرد و جغرافی نویس عرب سده چهارم هجری، در کتاب احسن التفاسیم فی معرفه الاقالیم، آن را دیاری آباد معرفی کرده که مردم شهرهای دیگر برای گردش به آن جا می روند...اما امروز تلاش می شود تا مردم برای سفر به آنجا رغبت پیدا کنند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

خبرگزاری شبستان-کرمان

 

« عبدالله بن احمد مقدسی، جهانگرد و جغرافی‌نویس عرب سده چهارم هجری، در کتاب احسن التفاسیم فی معرفه الاقالیم، آن را دیاری آباد معرفی کرده که مردم شهرهای دیگر برای گردش به آن‌جا می‌روند و نوشته‌است: «منوقان خود، در دو سوی درهٔ خشک کلان جای دارد که یکی گویین و دیگری زامان نام دارد و در میان آن دو دژ جامعی همانند هست.»

 

این شهرستان با وسعتی معادل ۷۵۰۰ کیلومتر از جنوب و غرب با شهرستان های رودان استان هرمزگان و از شمال و شرق با شهرستان کهنوج همسایه است؛ با توجه به نزدیکی این شهرستان به دریا، آب وهوای آن عمدتاً گرمسیری و مرطوب با رطوبت ۶۰ تا ۵۹ درصد در فصل های مختلف با متوسط حرارت ۵۰+ و ۳- و فصل بارندگی شهرستان از آبان تا اردیبهشت ماه است و در فصل تابستان هم کم و بیش تحت تأثیر باران‌ها و طوفان‌های موسمی حاصل از اقیانوس هند قرار می‌گیرد.


از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۰ به دلیل بروز خشکسالی این نظم بهم ریخته و نزدیک به ۱۳ سال است که منطقه تحت تأثیر یک خشکسالی ۱۰ساله با کمبود شدید آب مواجه شده‌است؛ از نظر تقسیمات کشوری این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و آسمینون می‌باشد که مجموعاً ۱۰۸ روستا و آبادی را شامل می‌شود. کمبود آب از مهم‌ترین مشکلات شهرستان منوجان است.»

 

حجت الاسلام امین رضوانی، امام جمعه منوجان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص عملکرد معین اقتصادی این شهرستان-شرکت گهر زمین- با این مقدمه که اقتصادمقاومتی از ابتکارات ارزشمند رهبری در برابر جنگ فرسایشی و تمام عیار استکبار علیه انقلاب است؛ افزود: مأموریتی به دولت داده شد اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید، انجام نگرفت.

 

وی ادامه داد: در کرمان انصافاً با ابتکار استاندار سابق(رزم حسینی) و دعوت از بخش خصوصی برای مشارکت و سرمایه گذاری در شهرستان ها از جمله منوجان، قدم های خوبی برداشته شد اما از آنجا که مشکلات زیاد و عمیق است در محورهای مخصوصی شروع به کار شده است.

امام جمعه منوجان با بیان اینکه کار در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی آغاز و مورد مطالعه قرار گرفت؛ اظهار داشت: در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی هم اقدام به منطقه ویژه گردشگری مینوی جهان با رویکرد بومی کردند و بازسازی قلعه تاریخی نظامی منوجان که قدمت زیادی دارد، آغاز شد.

 

وی گفت: علاوه بر این، با توجه به فرهنگ سنتی منطقه شال بافی و تابلو فروش و ... هم آغاز و در حوزه آموزش و پرورش و برگزاری کلاس های آمادگی کنکور نیز اقداماتی برای پشتیبانی و حمایت از دانش آموزان شد و با راه اندازی یک مجتمع و آشپزخانه برای ظرفیت 600 نفر دانش آموز به دانش آموزانی که از روستاهای محروم و با وضع مشقت بار به لحاظ تغذیه و... درس می خواندند فراهم شد که همه اینها جای تقدیر دارد.

حجت الاسلام رضوانی به اقدامات معین اقتصادی شهرستان در زمینه دامداری هم اشاره و بیان کرد: در این زمینه از طریق اصلاح نژاد دام کمک به دامپروری میان دامداران شد.

 

وی با تأکید بر اینکه گسترش دامنه این اقدامات برای بهره مندی همه مردم ضروری است زیرا مردم هنوز در تنگنای معیشتی هستند و زیرساخت ها آماده نیست و کوچه ها حتی خاکی است؛ تصریح کرد: چاله عمیق محرومیت سالها زمان لازم دارد تا پر شود و در این زمینه نیازمند عزم ملی است اما باید از اقدامات رزم حسینی و همچنین مدیرعامل شرکت گهرزمین قدردانی کرد.

 

تیمور منصوری، معاون توسعه مهندسی شرکت معدنی گهرزمین هم با بیان اینکه مردم رغبتی به شناخت این شهر ندارند و این شهر غریب واقع شده و باید شهر را از این وضع درآورد، فلسفه ایجاد مجموعه مینوی جهان را همین موضوع خواند و افزود: ۱۲۰ هکتار زمین برای منطقه ویژه گردشگری و اجرای طرح باغ های ایرانی با پیست اسب سواری و دوچرخه سواری در اختیار معین اقتصادی قرار گرفت.

 

وی افزود: این مجموعه شامل ۱۰۰ سوئیت خشت گلی است که برای ساخت هر متر آن ۳۵۰ هزار تومان هزینه می شود و این واحدها در دو نوع تک تختخوابی در اندازه ۳*۴ و دو تختخوابی در اندازه ۶*۴ ساخته می شود و طراحی این سوئیت ها، ترکیبی از سنت و مدرنیته و مصالح و ابزار بکار گرفته شده در ساخت آنها بومی و از شاخه های نخل برای ساخت سقف سوئیت ها که برای اسکان مسافران و گردشگران است، استفاده شده و تاکنون زمینه اشتغال ۹۰ نفر از مردم بومی را فراهم کرده است.

 

منصوری با تصریح به اینکه در زمینه مشاغل خانگی و آموزش و پرورش ورود کردیم؛ گفت: ساخت مجتمع شبانه روزی ریحانه النبی در سال ۸۹-۹۰ و حمایت از دانش آموزان دختر بی بضاعت و تهیه غذا، پوشاک، تجهیز خوابگاه ها و وسایل آموزشی دانش آموزان محروم و بی بضاعت، برگزاری کلاس های کنکور در رشته های علوم انسانی و علوم تجربی با استفاده از اساتید پروازی از جمله این اقدامات است.

 

وی برپایی ۳۲ دار قالی، کارگاه های تولید تابلو فرش، آموزش و واگذاری دستگاه های شال بافی، ایاد کارگاه خیاطی و  اعطای چرخ دوزندگی، چرخ دوخت خاص و اتو که در مجموع برای ۱۱۰ نفر در این سه حوزه اشتغالزایی شده است را مورد اشاره قرار داد و افزود: این اقدامات در راستای تقویت بنیان خانواده است زیرا به دلیل خشکسالی ها و فقر، این بنیان آسیب دیده است.

 

این فعال اقتصادی، درباره مرمت قلعه منوجان هم که دو سال طول می کشد؛ بیان داشت: با اجرای این طرح زمینه اشتغال ۴۰ نفر فراهم شده است و علاوه بر اینها، الگوی کشت منطقه را هم تهیه کردیم.

 

 

پایان پیام/80

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین