کد خبر: 187092484
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » سایت های خبری » اخبار آفتاب » ۷۰ پژوهشگر از ۳۲ کشور جهان به بنیاد بیدل مقاله ارسال کرده اند
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
رئیس بنیاد بیدل گفت: ۷۰ پژوهشگر از ۳۲ کشور جهان به بنیاد بیدل مقاله ارسال کرده اند.

به گزارش چی 24 به نقل از اخبار آفتاب:
فرهنگی

رئیس بنیاد بیدل گفت: ۷۰ پژوهشگر از ۳۲ کشور جهان به بنیاد بیدل مقاله ارسال کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی سعیدی کیاسری در پنجمین کنگره بین‌المللی عرس بیدل که امروز چهاردهم تیرماه در کانون پرورش  فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد به اصطلاح عرس اشاره و بیان کرد: این واژه یک مصطلح جاافتاده و تثبیت شده در طول قرن هاست. در شبه قاره و به ویژه در خراسان، عرس اصطلاحی برای یادکرد شاعران بزرگ عارف مسلک بوده است. به گونه ای که شاگردان و هواداران این شاعر بر سر مزارش جمع شده، دیوان شاعر را ورق می زدند و ابیاتی از او را می خواندند و یا خود در ثنای آن شاعر مطالبی را به نظم و نثر مطرح می کردند.

رئیس بنیاد بیدل دهلوی  افزود: از این عرس ها خاطرات بسیار در تذکره ها ثبت شده به گونه ای که حتی بزرگانی که با شاعر متوفی مشکلاتی داشته  اند بر سر مزارش حاضر می شده و ابیاتی را می خواندند. این مراسم به مدت ۳۵ سال ادامه داشته تا در روزگار حکومت گورکانیان مردم به خاطر مشکلات اقتصادی، مقولاتی از جنس فرهنگ و خلاقیت را رها کرده اند اما از ۶۰ سال پیش تاکنون مکتب خانه بیدل در کابل افغانستان و همچنین مراسم عرسی در هند به یاد بیدل دهلوی برگزار شده است. هنوز هم پس از ۶۰ سال معتبرترین عرس بیدل همانی است که در کابل برگزار می شود.

سعیدی کیاسری با اشاره به اینکه نخستین کسی که دیوان بیدل را به ایران آورد، مهرداد اوستا بود، خاطرنشان کرد: مهرداد اوستا اولین کسی بود که دیوان بیدل را به یوسفعلی میرشکاک داد؛ علاوه بر میرشکاک و اوستا، حسین آهی از جمله کسانی بود که به انتشار کتاب بیدل پرداخت. اینگونه بود که از دهه ۶۰ خورشیدی تا اوایل دهه ۸۰، کار میدانی – ترویجی برای معرفی بیدل در ایران شکل گرفت و ما در سال ۱۳۸۳ کنگره عرس بیدل را تشکیل دادیم و کوشیدیم به اجرای عرس به شیوه سنتی بپردازیم. در دومین مراسم عرس بیدل را بهانه ای قرار دادیم تا شاعران دیگر هم شناخته شوند. به عبارتی برای شاعرانی که در وطن فاریس زندگی می کردند فرصتی فراهم شد تا آثار درخشان خود را ارائه دهند. همزمان با سومین عرس، بنیاد بیدل شکل گرفت و از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم دعوت کردیم.

رئیس بنیاد بیدل با اشاره به اینکه در پنجمین عرس نزدیک به هفتاد پژوهشگر شرکت کرده اند، یادآور شد: امسال و در پنجمین کنگره بین‌المللی عرس بیدل ۷۰ پژوهشگر استاد از ۳۲ کشور جهان مقالات خود را ارسال کرده و اساتیدی از ۱۷ کشور در این مراسم به ایران آمده و در این مراسم حضور یافتند. امیدواریم که بنیاد بیدل که یک نهاد خصوصی است با رفع مشکلات اقتصادی خود سهم موثری در معرفی این شاعر ارزشمند به مردم ایران داشته باشد.

هادی سعیدی کیاسری همچنین در پایان گفته های خود، پیام منظوم استاد محمدرضا شفیعی کدکنی را قرائت کرد.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین