کد خبر: 187092768
تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 تير 1397
خانه » خبر گزاری ها » شبستان » بی توجهی به نخبگام سم مهلکی برای توسعه است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

جوامعی که نتوانند نخبگان خود را حفظ کرده و این سرمایه های عظیم علمی را از دست بدهند، سم مهلکی را بر پیکیره اقتصاد و توسعه تزریق کرده اند.

به گزارش چی 24 به نقل از شبستان:

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، نخبگان یکی از برگزیدگان عرصه های تخصصی در حوطه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی و علمی هستند.

 

این قشر از جامعه از با ارزش ترین سرمایه های ممالک به شمار می روند؛ چراکه از ماده های خام توسعه، همین سرمایه های فیزیکی، یعنی نخبگان هستند.

 

گفتنی است 12 میلیون نخبه علمی ایرانی در سراسر جهان در مراکز مختلف، مشغول به تولید ارزش هستند؛ اما در این میان یکی از دلایل نوشتن این گزارش، بی توجهی به نخبگان و گلایه آنان بود.

 

با اهمیت ندادن به نخبگان، یقینا سازمان ها از سوراخ بی توجهی گزیده خواهند شد؛ همین حرکت سبب هدر رفتن سرمایه های مملکت شده و آینده کشور نیز با فرار چنین ژن هایی، رفته رفته تیره و تار می شود، حال چه قبول کنیم و چه مانند برخی مسئولان کشوری این مهم را رد کنیم.

 

بی توجهی به آنان و استعدادهایشان، سم مهلک توسعه است؛ و باید از آفت بی اهمیتی، پرهیز کرد.

 

هنوز برخی از مسئولان نمی دانند که آینده حوزه های مختلف در کشور، به چه سمتی خواهد رفت و رفتارهای تبعیض آمیز ناشی از چنین دیدگاهی است.

 

هوشنگ عطاپور، کارشناس امور اجتماعی، با کمال تاسف به کارنامه غیر قابل قبول ایران در حفظ نخبگان اشاره کرده و گفت: بر اساس آمار موجود، حداقل در سه دهه اخیر اکثر مقام های اول مسابقات علمی ملی، بین المللی و رتبه های اول دانشگاه های معتبر داخلی جذب مراکز علمی دنیا شده اند.

 

وی با بیان این که ارزش مادی خروج این سرمایه های با ارزش انسانی، بالغ بر بیش از 100 میلیارد دلار است افزود: اما گفتنی است ارزش فعالیت های اقتصادی نخبگان در مراکز علمی دنیا بیش از هزار میلیارد ئلار در پنج سال است.

 

در سال های اخیر تلاش هایی سیستماتیک و دولتی برای حفظ و نگهداشت نخبگان در کشور صورت گرفته اما این امور کاملا تشریفاتی بوده و عملیاتی و اجرایی نیستند.

 

بهنام اسدی، نخبه جوان ارومیه ای، با اشاره به نادیده گرفته شدن نخبگان در ایران اظهار کرد: این نادیده گرفتن در ایران، به امر طبیعی تبدیل شده است و علت آن نبود تخصص در سازمان ها برای اظهار نظر است.

 

وی با بیان این که ساختار بنیاد ملی نخبگان نیز مشخص نیست افزود: برگزاریجشنواره و دیدارهای سالانه، تنها کارکرد این بنیاد است.

 

اسدی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات نخبگان پروسه ثبت اختراع است؛ و سختی ثبت اختراع و داوری در اختراع سبب شده است که نخبه به خوبی نتواند از اختراع خویش دفاع کند چراکه داوران همیشه خود را بالاتر از مخترع و نخبگان می دانند و همین یک مانع برای پیشرفت جوانان محسوب شده است.

 

نخبه جوان ارومیه ای در ادامه صحبت های خود به لزوم فرآهم آوردن تسهیلات و امکانات برای نخبگان اشاره و تصریح کرد: تنها وجود صندوق شکوفا برای نخبگان کافی نیست چراکه برای دریافت یک وام مکافات های بسیاری را باید تحمل کرد و لذا جوانان ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند.

 

وی عنوان کرد: بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب نیز، اگر تنها یک دهم از امکاناتی که در خارج از کشور در اختیار نخبه ها قرار می گیرد، در ایران به آنان داده شود، نخبگان هیچ زمانی به رفتن از کشور فکر نکرده و پیشرفت جامعه را فرآهم می کنند.

 

 

رشید حیدری، قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی همدان در مراسمی در این شهر، به خروج 180 هزار نفر از دانش آموختگان کشور در سال 94 خبر داد و گفت: یکی از فاجعه هایی که با آن مواجه هستیم، مهاجرت نخبگان به دیگر کشورها از جمله کانادا است که برابر است با مجموع درآمد نفت است.

 

با چنین آمارهایی در آینده، ایران با پایین آمدن آی کیو یا فکر خلاق و نوآور مواجه می شود؛ تغییر دیدگاه ها در فعالیت دانشگاه ها و فرآهم آوری یک سری از امکانات پچیش پا افتاده برای دانش آموختگان می تواند بخشی عظیمی از این مشکل را حل کند.

 

رئیس بنیاد نخبگان نیز در مصاحبه ای به دروغ بودن آمار فرار ژن از کشور اشاره و عنوان کرد: آمار خروج نخبگان از کشور پایین تر از نرم جهانی است؛ آمار ارائه شده تاکنون دروغ بوده و مستند نیستند.

 

وی با بیان این که تنها یک درصد از نخبگان از ایران خارج می شوند افزود: عربستان پنج برابر ایران و کره جنوبی هشت برابر ایران، دانشجو در خارج دارد؛ اما این پدیده نیز نباید سیاسی شود.

 

در پایان باید تلنگری به مسئولان زد که در کشورهای دیگر با مشاهده نخبگان، از همان سن کم برای استعدادهای وی برنامه ریزی کرده و امکانات فرآهم می کنند؛ درحالی که امروزه شاهد بی توجهی به نخبگان علمی و ورزشی کشورمان هستیم.

 

 

پایان پیام/322

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین