کد خبر: 19455364
تاریخ انتشار: دوشنبه 05 بهمن 1394
خانه » حواشی » عرفان و حکمت » هزار و یک نکته
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از عرفان و حکمت:
فهرست

معرفى اجمالى‌

« هزار و يك نكته»، كتابى است كشكول‌گونه، مشحون از مطالب گوناگون قرآنى، عرفانى، فلسفى، فقهى، رياضى، هيوى و... كه استاد حسن‌زاده، آنها را در طول سى سال، نكته نكته، گرد آورده و به صورت مجموعه‌اى دل‌پذير، به زبان فارسى، به پيشگاه دانش‌پژوهان محقق، تقديم كرده است.

ساختار

كتاب، فاقد باب‌بندى و فصل‌بندى است و نكات مختلف آن، تنها به ترتيب شماره، در پى هم ذكر شده‌اند.

گزارش محتوا

نكته‌ها، در طول و قصر با يك‌ديگر متفاوتند؛ گاهى برخى از آنها، خود، رساله‌اى است مستقل( مانند نكته سيزدهم كه در باره تجدد امثال است يا نكته يكم كه در مورد ليلة القدر و مراتب و مظاهر آن مى‌باشد) و برخى ديگر كوتاه و در يك سطر يا سطورى چند( مانند: نفس، در اين نشئه، صورت هيولى و در آن نشئه، هيولاى صور غير متناهيه است؛ معجزه هر نبى، مشابه صفتى آمد كه‌بر قوم آن نبى غالب بود تا به واسطه كمال آن قوم، در آن صفت، ذوق اعجاز را دريافتند و به يقين دانستند كه از طوق بشرى خارج است.)

استاد حسن‌زاده، خود، در مقدمه كوتاهى كه بر كتاب نگاشته، در وصف هزار و يك نكته، چنين آورده است:« هزار و يك نكته مأدبه‌اى مشحون به الوان اطعمه معنوى است كه هر نفس مستعد، به اقتضاى خويش، از آن اغتذا مى‌نمايد.

هزار و يك نكته، هزار و يك مطلب علمى عالى و متعالى متنوع است كه تا كنون قريب به سى سال، نكته نكته، از الهامات مستفاد و محفوظ از محضر انور مشايخ عظام رضوان الله تعالى عليهم و از بركات تدريس و تحقيق و افاضات تأليف و تصنيف و اشراقات نظر و تفكير، تدوين و تنظيم شده است.

هزار و يك نكته، عبارتند از تفسير آياتى از قرآن مجيد و تبيين حقايقى مستفاد از ذخاير موروث جوامع مأثور از عترت خاتم و تقرير دقايقى از لطايف عرفانى و تحرير لطايفى از دقايق حكمت متعالى و... هزار و يك نكته، هزار و يك اصل فصل است كه نه هزل و مطايبه را به حريم آن راه است و نه مزاح و افسانه را در حرم آن بار».

وضعيت كتاب‌

كتاب ياد شده، براى اولين بار توسط مركز نشر فرهنگى رجاء، در تابستان ۱۳۶۴ ش، در دو مجلد به طبع رسيد و بعد از آن نيز مكرر به طبع رسيده است.

مربوط به دسته های: معرفی کتاب -

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین