کد خبر: 20799258
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 بهمن 1394
خانه » حواشی » رسالت » روزنامه نگار وکیل مردم است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
دکتر توکلی در جمع طلاب خراسانی:

اولین روز کلاس آموزش خبرنویسی، ویژه طلاب شرکت کننده در دوره تربیت مدرس معارف اسلامی با گرایش نویسندگی در فضای مجازی به پایان رسید.

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 

به گزارش رسالات این جلسه با حضور احمد توکلی و با محوریت مباحثی چون تعریف خبر، ارزش‌های خبری، عناصر خبر، سبک‌های اصلی و اصول خبرنویسی و ویژگی‌های یک لید خوب در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

توکلی در ابتدای این جلسه ضمن معرفی کتاب‌هایی چون «خبرنویسی پیشرفته به زبان ساده»، «شیوه‌های نگارش در رسانه‌ها»، «مصاحبه‌ی حرفه‌ای» و «ویراستاری و مدیریت اخبار» عنوان داشت: قالب هم‌چون پنجره است. قالب شبیه سفره است. رغبت مخاطب به خواندن متن ما بستگی زیادی با قالبی دارد که ما محتوای خود را در آن ریخته‌ایم.

وی با اشاره به تعاریف فراوانی که از خبر عنوان می شود اظهار داشت: خبر یک واقعه یا رویداد اجتماعی – مربوط به جامعه - است که دارای تازگی باشد و برای گروه قابل توجهی از مردم جذاب باشد. – یا منفعت داشته باشد –

مدیر مسئول سابق ایران ورزشی شهرت، دربرگیری، فراوانی مقدار و تعداد، مجاورت، درگیری و تضاد، استثنا بودن و تازگی را به عنوان ارزش‌های خبری تشریح کرد و ادامه داد: برخی پول، عشق، مسائل انسانی و برخی مسائل دیگر را هم در این دسته‌بندی قرار داده‌اند.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به عناصر خبر اختصاص داد و سبک ترتیبی (تاریخی)، هرم وارونه و تلفیقی (ترتیبی همراه با لید) را به عنوان سبک های اصلی خبرنویسی معرفی و سبک‌های پیشرفته‌تر خبرنویسی را نشأت گرفته از این سه مورد دانست.

توکلی افزود: این‌که می‌گویند روزنامه‌نگارها باید بی‌طرف باشند حرف بی‌منطقی است. اصلاً روزنامه‌نگار نمی‌تواند بدون جهت‌گیری کار کند. این حرف خیلی ایده‌آلی است. درستش این است که خبرنگاه نباید غرض‌ورزی داشته باشد. جهت‌گیری هیچ اشکالی ندارد.

وی در توصیف روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگار بیان داشت: روزنامه‌نگاری هنر است؛ ریاضی نیست. روزنامه‌نگار وکیل مردم است.

توکلی در پایان ضمن بیان نکاتی در مورد لیدنویسی تأکید کرد: لید (اولین پاراگراف خبر) اثر غیرقابل انکاری در جذب مخاطب دارد از نوشتن لید کم‌محتوا، پرمحتوا و مبهم پرهیز کنید.

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین