کد خبر: 23586209
تاریخ انتشار: یکشنبه 25 بهمن 1394
خانه » حواشی » رسالت » انقلاب نگاهی عزتمندانه و حماسی به مضامین آئینی ما بخشید
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
محدثی خراسانی:

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 

پیش نشست سومین نشست سالانه شعر طلاب یکشنبه 25 بهمن‌ماه با حضور مصطفی محدثی خراسانی و جمعی از شاعران انقلابی خراسانی در اتاق جلسات کانون بحث و انتقاد دینی شهید هاشمی‌نژاد برگزار گردید.

به گزارش پایگاه فرهنگی-تبلیغی رسالات، محدثی خراسانی در این نشست با اشاره به تغییرات بوجود آمده پس از دوران مشروطیت و ایجاد نگرش‌های جدید از جمله بروز روشن‌فکری به خصوص در صحنه‌های هنری عنوان کرد: یکی از مزایای افقی که انقلاب فراروی ادبیات و هنر ما گشود این بود که ما را به پیشینه‌ها و پشتوانه‌های خودمان وصل کرد و ما را به ارزش‌های‌مان بازگرداند، در حالی که جریان روشنفکری بیمار در دهه‌های منتهی به انقلاب تلاش می‌کرد ما را از خودمان دور کند.

محدثی عنوان کرد: انقلاب یک نگاه عزتمندانه و حماسی به مضامین آئینی ما بخشید. آن‌قدر تصویر ضعیفی از حضرت زینب سلام‌الله علیها نشان داده بودند که ما در محاورات عادی خودمان به زنان ستمدیده می‌گفتیم زینب ستمکش. این تلقی‌ها وجود داشت تا این‌که از حنجره‌ی شاعران انقلاب فریاد برآمد که «سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود، کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

وی افزود: قطعاً شعر انقلاب پیش زمینه‌هایی داشته است که این پیش زمینه‌ها را می‌توان در چند زمینه تعریف کرد که یکی از آن‌ها پیشینه‌، ارزش‌ها و میراث شکوهمند شعر فارسی است. رگ و ریشه تمام ارزش‌هایی که در انقلاب هست را می‌توان در شعر و ادب فارسی رصد کرد.

مسئول گروه فرهنگی روزنامه جام‌جم بیان کرد: «در کوچه‌باغ‌های نشابور» شفیعی کدکنی یکی از مجموعه‌های شعر مقاومت است که قبل از انقلاب چاپ شده است و امثال این آثار بسترسازی‌های لازم برای رسیدن به شعر انقلاب را رقم زده است.

وی در مورد علت شعاری شدن اشعار انقلاب اظهار داشت: دلیل این امر این است که شاعر شعرهای آن روزگار بیشتر خود مردم بودند و شاعر برخی از این اشعار اصلاً مشخص نیست.

محدثی ادامه داد: در آن دوران هم‌چنین دست انقلاب از وجود شاعران برجسته که توانمندی لازم را داشته باشند پر نبود. نمونه این افراد موسوی گرمارودی، سبزواری و صفارزاده بودند که انگشت‌شمارند.

وی ضمن تبیین شعر انقلابی مبتنی بر بینش توحیدی بیان داشت: در سال‌های پس از انقلاب بود که نسل متأثر از انقلاب اسلامی رشد کرد و ذهن و زبانش برای بیان آرمان‌های انقلاب آماده شد که البته این تلاقی کرد با دفاع مقدس.

محدثی خراسانی افزود: اگر بین شعر انقلاب و دفاع مقدس تفکیک قائل شویم، دستمان در شعر انقلاب خیلی پر نخواهد بود، چون انقلاب مجالی پیدا نکرد که تبدیل به شعر شود و بیشتر در قالب همان شعارها باقی ماند.

وی ادامه داد: همان‌طور که امام فرمودند «جنگ برای ما نعمت بود»، برای شعر انقلاب هم از یک منظر نعمت بود و خون تازه‌ای در بستر جامعه‌ی ادبی و شعری جاری کرد.

عضو شورای عالی شعر صدا و سیمای جمهوری ایران تصریح کرد: به لحاظ مبانی ارزشی نمی‌توان بین شعر دفاع مقدس و شعر انقلاب تفکیک قائل شد. آرمان‌های این دو یکی بود و پس از شروع دفاع مقدس، جریان مسلط شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس شد.

وی ضمن تأیید نظر یکی از حاضرین پیرامون این‌که شاعر انقلابی باید در کمین حوادث باشد اظهار داشت: می‌توان هم شاعر بود و هم مرتبط با ضرورت‌های انقلاب بود و در دست‌اندازهای شعر مقطعی و مصرفی سرودن هم نیفتاد.

محدثی افزود: جریان‌های روشنفکر پیش از انقلاب قالب‌های جدید را مخصوص بیان افکار چپ و روشنفکری می‌دانستند و اجازه نمی‌دانند شاعران در این قالب‌ها حرف از آئین و اهل بیت بزنند که البته این تابو‌ها را شاعران انقلاب شکستند.

وی تأکید کرد: شعر انقلاب بر خلاف نظر برخی از اهل ادب تمام نشده است و حضور دارد و اگر در مورد برخی موضوعات مقطعی کار نشده است دلیل بر این نیست که شعر انقلاب تمام شده است. اگر نگاه تعویل‌گری داشته باشیم می‌توان اثر انقلاب را در برخی از اشعار عاشقانه‌ی امروز مشاهده کرد.

گفتنی است در این نشست صمیمانه اساتیدی چون حجج اسلام عدالتی مجد، موسوی، علوی‌نژاد، سیدی و حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌نژاد، مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است که شب شعر «زمزمه‌های انقلاب» یک شنبه 25 بهمن‌ماه از ساعت 17 الی 19 در مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی خراسان رضوی واقع در میدان صاحب الزمان (عج) برگزار می‌شود.

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین