کد خبر: 36290306
تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 فروردين 1395
خانه » حواشی » رسالت » ضرورت وجود زبان مشترک برای درک اثر هنری
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
کارشناس انجمن عکس طلاب بیان کرد:

بیست و پنجمین نشست انجمن عکس طلاب خراسان رضوی، دوشنبه 23 فروردین ماه با حضور کارشناس مدعو، رضا دیده بان در اتاق جلسات مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 
 

به گزارش خبرنگار رسالات، دیده‌بان در ابتدای این نشست بیان داشت: از آن جا که خلق یک اثر هنری زائیده‌ی تفکر و اندیشه‌ی هنرمند بوده است و در لحظه به ظهور می‌رسد خوب است این اندیشه را طوری ارائه کرد تا بیان آن برای مخاطب درک نزدیک‌تری به ذهنیت خالق اثر داشته باشد.

مدرس عکاسی و سینما در مورد این‌که عکس باید زائیده‌ی تفکر عکاس باشد گفت: این بدان معنی است که آن طور که ما فکر می‌کنیم و آن‌طور که دوست داریم فکر بکنیم اثرمان را باید خلق کنیم.

دیده‌بان ادامه داد: ما اثر هنری را بر اساس اندیشه و تفکر خود خلق می‌کنیم. کسی نمی‌تواند ما را مجبور کند که عکسی که دلمان نمی‌خواهد را بگیریم، مگر در عکاسی سفارشی.

وی با قائل شدن تفکیک میان تخصص و هنر گفت: یک نفر می‌آید که متخصص عکاسی است اما ممکن است هنرمند نباشد. و فردی مدرس عکاسی است اما الزاماً هنرمند نیست.

 

عضو هیأت مؤسس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر خراسان اظهار داشت: در خلق آثار مفهومی استفاده از زبان تصویر و کلیدواژه‌های تصویری مشترک لازم است تا بیننده توان حل نسبی برای درک اثر را داشته باشد. در این نوع از آثار بهترین شیوه خلق تصاویری است که در آن عناصر به صورت متضاد با یکدیگر به کار رفته باشند.

وی در مورد زبان مشترک در هنر عکاسی بیان داشت: ما می‌خواهیم یک اثر را خلق کنیم و مجبوریم آن را در یک قاب خلق کنیم و آن کسی که عکس را می‌بیند، باید از ساختار فن بیان آن هنر اطلاع داشته باشد تا زبان مشترکی بین ما بوجود بیاید. مثال ساده‌ی آن این‌که کادر افقی باشد یا عمودی.

کارشناس مدعو نشست عنوان داشت: کادرهای عمودی تحرک و پویایی دارند و کادرهای افقی ساکن‌اند و آرامش دارند و دلیل علمی آن این است که چشم‌های انسان در خط افق قرار دارند و تصویر افقی را در یک لحظه می‌بینند. اما برای دیدن تصاویر عمودی نیاز به حرکت چشم و یا حتی گردن داریم. این قسمتی از آن زبان مشترک است.

وی در مورد بهترین حالت‌های حرکت چشم در کادر گفت: حالت قطری و زیگزاگی بهترین حالات حرکت چشم در کادر هستند که در هر دو کادر عمودی و افقی می‌توانند اتفاق بیفتند.

دیده‌بان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یک وقت‌هایی نقطه‌هایی به عنوان نقطه‌های اصلی در کادر ما قرار دارند که شکل مثلث را به خودشان می‌گیرند و ما در کادربندی باید سعی کنیم این سه نقطه را طوری در کادر قرار دهیم که وقتی خطی به صورت فرضی بین این نقطه‌ها رسم می‌شود، این خطوط فرضی با اضلاع کادر ما در یک موازات قرار نگیرند.

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: