کد خبر: 43775663
تاریخ انتشار: شنبه 01 خرداد 1395
خانه » حواشی » رسالت » میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) مبارک باد
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 
 
 
 

شاخص‌های تربيتي نسل منتظر

برای تربيت نسلی منتظر جهت ياري امام قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف، ملاك ها و شاخص هاي متعددي وجود دارد كه در اين يادداشت به تبيين چهار مورد از مهم ترين آن ها مي پردازيم.

1) باور به آینده

نخستین نکته در تربیت نسل منتظر از دیدگاه امام رضا علیه السلام اینست که جامعه و نسلی که بخواهد با انتظار تربیت شود، اول باید به آینده باور داشته باشد. مسئله مهدویت و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در حقیقت، آینده پژوهی و اعتقاد به آینده است. آن آینده، زمان تشکیل حکومت جهانی اسلامی شیعی به رهبری یک انسان است؛ آن انسان هم، یازدهمین فرزند از فرزندان امیرالمومنین علی علیه السلام است.

در فرمایشی که علمای بزرگوار، از جمله ابن بابویه قمی (شیخ صدوق رحمة الله) در کتاب های خود نقل کرده اند، امام رضا علیه السلام خطاب به دعبل خزائی می فرمایند: وَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمُطَاعُ فِی ظُهُورِهِ لَوْ لَمْ یبْقَ مِنَ الدُّنْیا إِلَّا یوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ ذَلِک الْیوْمَ حَتَّی یخْرُجَ فَیمْلَأَهَا عَدْلاً کمَا مُلِئَتْ جَوْرا؛ بعد از حسن (امام حسن عسکری علیه السلام)، پسرش حجت قائم امام است که [اهل ایمان] در زمان غیبتش انتظار او را می کشند و در ظهورش از وی فرمانبرداری می کنند. اگر از عمر دنیا جز یک روز نمانده باشد، خداوند متعال آن روز را چنان طولانی می کند تا او بیاید و جهان را پر از عدل کند؛ همان طور که از ظلم پر شده است.

2) آمادگی

دومین شاخص تربیت نسل منتظر، آمادگی است. آیا انتظار فقط خواندن دعای فرج و دعای ندبه است؟ آیا انتظار فقط شادی در نیمه شعبان یا فقط اشک در فراق و غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؟ هرگز این چنین نیست. انتظار یعنی آمادگی در برابر آنچه منتظر آن هستیم. شاخصه انتظار، آمادگی است؛ آن هم آمادگی برای چیزی که به امید آن نشسته ایم.

ما انتظار داریم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند و دولت تشکیل بدهند؛ پس باید برای حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آمادگی داشته باشیم و اعلام آمادگی کنیم که هر زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کردند، ما آماده ایم تا به عنوان یک سرباز در رکاب ایشان باشیم؛ هر مسئله ای هم وجود داشته باشد، آمادگی کامل داریم.

آمادگی به فراهم کردن مقدمات نیاز دارد؛ به تخصص ها و تعهدها نیاز دارد؛ یعنی در این دوره غیبت باید تلاش کنم تا جامعه من رو به پیشرفت باشد؛ برای این که اگر امام عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کردند، هر لحظه آماده باشم. این است که افضل اعمال را انتظار فرج معرفی کرده اند.

وقتی منتظر نماز هستید، در صف جماعت می نشینید تا وقت اذان بشود و نماز بخوانید؛ شما که در این حال نشسته اید، چکار می کنید؟ وضو گرفته و مهر را برداشته و رو به قبله نشسته اید؛ تسبیح به دست گرفته و ذکر خدا می گویید. در واقع دلتان را به خدا داده اید؛ یعنی همه مقدماتش را فراهم کرده اید. خب [حالا] ما که می گوییم منتظر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم، چقدر وضوی فرج گرفته ایم؟ چقدر ذکر فرج گرفته ایم؟ چقدر دلمان را به دست امام زمان داده ایم؟! منتظر یعنی این.

3) جهانی اندیشیدن

سومین ویژگی تربیت نسل منتظر این است که فرد منتظر، جهانی می اندیشد و فقط به فکر خودش نیست. حرکت و دولت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف جهانی است؛ پس من هم که می خواهم در دولت جهانی ایشان، سرباز حاکم علی الاطلاق جهان باشم، باید از الان تفکر جهانی داشته باشم؛ یعنی از خودم بیرون بیایم و به فکر دیگران هم باشم. نمی شود یک کشور، یک جامعه بگوید منتظر است؛ اما به فکر مردم فلسطین نباشد! به فکر مظلومان دنیا نباشد! نسل منتظر، نسلی است که به فکر همه جامعه جهانی باشد و داعیه مدیریت جهانی داشته باشد.

 4) یاد امام

شاخصه چهارم در تربیت نسل منتظر این است که به یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زندگی کنیم. نمی توانیم منتظر باشیم؛ اما دلمان از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غافل باشد! نمی شود بازارمان از نام و یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غافل باشد، اما در آنجا دعای فرج بخوانند! این فایده ای ندارد. یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید وجود داشته باشد؛ از پشت میز کارمان تا بین خانواده. یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم فقط لقلقه زبان نیست؛ دل باید در دست امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

پی نوشت ها:

1) قطب الدین سعید بن عبدالله راوندی، دعوات الراوندی، ص 207؛ «و روی ابن بابویه رضی الله عنه باسناده عن ظریف ابی نصر الخادم قال: دخلت علی صاحب الزمان فقال: أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیاءِ وَ بِییدْفَعُ اللهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی

2) محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج51، ص 154.

منبع: کتاب مشکات، خاتم ولایت

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین