کد خبر: 46618096
تاریخ انتشار: جمعه 14 خرداد 1395
خانه » حواشی » رسالت » نشر معارف اهل بیت وظیفه طلاب و مبلغان است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
حجت الاسلام مومنی:

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مبلغین روایات و احادیث را با سند معتبر در خطابه خود ذکر کنند، اظهار داشت: بیان صحیح متون عربی و تبیین مطالب با دید مثبت و زیبا از ویژگی های مبلغین موفق است.

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، حجت‌الاسلام سید حسین مومنی در یکصد و نود ششمین کارگاه نقد عالمانه منبر که صبح امروز در مدرسه آیت الله خویی مشهد و با حضور جمعی از طلاب و روحانیان حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به ارائه نکاتی در مورد تبلیغ و منبر پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به این‌که فقط باید یک موضوع در منبر تبیین شود، سرعت در بیان و تنگی وقت را از آسیب های منبر دانست و افزود: یکی از ضعف های خطابه و مبلغین، وارد شدن به موضوعات مختلف است.

حجت‌الاسلام مومنی در ادامه با بیان اینکه در خطابه، موضوعات متعدد مستمع را درگیر می کند، اظهار داشت: فقط باید یک موضوع در منبر تبیین شود تا مستمع و مخاطب دچار خستگی نشوند.

استاد حوزه علمیه قم آمادگی کامل و لازم جهت خطابه را برای مبلغین ضروری دانست و خاطر نشان کرد: برداشتن یادداشت هنگام خطابه و سخنرانی مستمع را درگیر می کند.

وی با تاکید بر اینکه مبلغین روایات و احادیث را با سند معتبر در خطابه خود ذکر کنند، اظهار داشت: اعراب گذاری صحیح و تبیین مطالب با دید مثبت و زیبا از ویژگی های مبلغین است.

حجت الاسلام مومنی با تاکید بر اینکه احکام شریعت باید به سبک درست و صحیح برای مستمعین تبیین شود، ادب در منبر را از ویژگی های دیگر مبلغین دانست و اظهار داشت: مبلغین سعی کنند کلمات و الفاظ عربی را  به نحو صحیح تلفظ کنند.

اهمیت روضه ائمه اطهار در منبر

وی در ادامه به اهمیت روضه در منبر اشاره کرد و افزود:  منبر و خطابه ای که روضه اهل بیت و ائمه اطهار(ع) در آن نباشد، در قلب مستمعین تاثیر گذار نیست و یکی از نقاط قوت  و تاثیر گذاری روضه خوانی، مقدمه درست و صحیح در خواندن روضه می باشد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین به تاکید رهبری نسبت به روضه خوانی بر مستدل و معقول بودن روضه اشاره کرد و افزود: امر خطابه دارای مطالب عرشی و فرشی است و مطالب عرشی توسل به ائمه اطهار(ع) می باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود شناخت مباحث فقهی و اصولی را برای مبلغین ضروری و تاثیر گذار دانست و اظهار داشت: مبلغین نسبت به خواندن کتب و تفاسیر قرآنی، سفینه البحار، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه جدیت و تلاش کامل داشته باشند.

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه کتب شهید مطهری بینش انسان و مبلغین را بالا می برد، بر مطالعه کتب این شهید بزرگوار و کتب شهید دستغیب(ره) تاکید کرد وافزود: نشر معارف اهل بیت وظیفه طلاب، روحانیان و مبلغین است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به اینکه نشر معارف اهل باید در مبلغین متمحض و حفظ شود، تکلف در سخن گفتن، حیا نداشتن و سستی در عمل را از آفت های تبلیغ دانست و اظهار داشت: مبلغین سعی کنند رعایت زمان مناسب و مفیدی برای مستمعین داشته باشند.

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین