کد خبر: 50442135
تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 تير 1395
خانه » حواشی » رسالت » معنی در غل و زنجیر بودن شیطان در ماه رمضان چیست؟
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:

در فرازی از خطبه شعبانیه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است: «ایُّهَا النّاسُ اِنَّ اَبْوابَ الْجِنانِ فی هَذا الشَّهْرِ مُفَتَّحَهٌ، فَاسْالُوا رَبَّکُم اَنْ لا یُغَلِّقَها عَلَیْکُم، وَ ابْوابَ النِّیرانِ مُغَلَّقَهٌ، فَاسْالُوا رَبَّکُم اَنْ لا یُفَتِّحَها عَلَیْکُم، وَ الشَّیاطِینَ مَغْلُولَهٌ فَاسْالُوا رَبَّکُمْ اَنْ لا یُسَلِّطَها عَلَیْکُم».

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 
 

معنی این جمله که شیاطین در این ماه در غل و زنجیرند و این‌که از خدا بخواهیم آن‌ها را بر ما مسلّط نگرداند، چیست؟

براي روشن شدن معناي اين فرمايش پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) كه شياطين را مي‌بندند، شما به حالات خودتان در روزهاي اول ماه مبارك رمضان توجه كنيد. در اين روزها يك حال خاص و يك آمادگي قلبي خاص در خود احساس مي‌كنيد كه نبايد از اين مطلب ساده بگذريد. اين يك روحانيت قلبي است كه به جهت آن، آماده بندگي خداوند شده‌ايد. اگر به حالات قلبتان دقت كنيد اين يك آماده شدن براي ارتباط با عالم غيب است تا لطف خداوند بر جانتان ريزش كند. حتي ممكن است خودتان ندانيد كه الآن قلبتان در چه حالي است، ولي ملاحظه مي‌كنيد كه اين روحانيت قلبي را پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به ما خبر داده‌اند!

هميشه اين حالت را نداريد و اين به يك اعتبار به معني باز شدن درهاي بهشت است و در اين حال مي بينيد وسوسه شيطان در جانتان فعّال نيست، آرمان‌هاي معنوي برايتان مطلوب شده است، مگر كار شيطان وسوسه‌ نيست؟ ملاحظه كنيد، الآن وسوسه‌هاي شيطاني تا حدي كه خودتان آماده باشيد و به دنبال آن نرويد، بر قلبتان حكومت نمي‌كند، در اين ماه چنين حالتي را بر قلب هر بنده‌اي حاكم مي‌كنند و اين لطف خداوند است. سپس پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  مي‌فرمايند: مواظب باشيد شيطاني را كه پروردگارتان بست، باز نكنيد و درهاي بهشتي را كه باز كرد نبنديد!

باز به خودتان رجوع كنيد: گاهي ممكن است خداي ناكرده در روزهاي آخر ماه مبارك رمضان حالتي برايتان پيش آيد كه احساس كنيد از دست عبادت اين ماه خسته شده‌ايد. اين حالت يعني چه؟ يعني بهشتي كه براي ما باز كردند و از آن طريق حالتِ ميلِ به بندگي در ما ايجاد شد، با خوب استفاده‌ نكردن از ماه‌ رمضان، آن بهشت را برروي قلب خود بسته‌ايم!

باز ملاحظه بفرماييد؛ گاهي مواقع نگران فقر خود نيستيد، نگران از اين نيستيد كه نكند از مال دنيا كم به‌دست آورم و اين‌گونه اضطراب‌ها را نداريد. اين حالت، معني باز‌كردن دريچه بهشت به قلب شما است و اگر ديديد اين آرامش رشد كرده، بدانيد نگذاشته‌ايد دريچه بهشت بسته شود. اگر ديديد بعد از مدتي دوباره حرص به دنيا در شما پديد آمد و دلتان مي خواهد فقط دنبال دنيا بدويد و دنياي بيشتر را مي‌خواهيد، بدانيد درِ بهشت را به قلبتان بسته‌ايد.

«بهشت»؛ مسير بنده است به سوي خدا و اين شور و شعفي كه امروز نسبت به بندگي خدا در خود حس مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كنيد، اگر پايدارش كنيد، فردا در قيامت به ‌صورت بهشت ظهور مي‌كند و به ‌واقع شما را در خود جاي مي‌دهد. بهشت و جهنم هر دو از قلب ظهور مي‌كند، پس اگر خواستيد ببينيد الآن اگر مُرديد در چه حالي‌‌‌‌‌‌ هستيد، يكي از راه‌هايش اين است كه به قلبتان نظر كنيد و ببينيد در چه حالي است. روي هم رفته حالات قلبي شما، مقام شما را نشان مي‌دهد. اگر قلب شما جهنمي شد و به تعبير قرآن از درون آن جهنم طلوع و ظهور كرده باشد، غضب، احساس فقر و شهوت بر شما حكومت مي‌كند و لذا پرده‌ها كه عقب رفت خودتان را در جهنم مي‌بينيد. ولي اگر ديديد آرامش، خوش‌بيني به بندگان خدا، حلم، حيا و عفت، روحتان را سيراب كرده، راه بهشت به روحتان باز شده‌ است و اگر چنين باشد تلاش كنيد، كه اين راه بسته نشود.

نمي‌دانم متوجه شده‌ايد يا نه كه بيشترين فعاليت شيطان اين است تا فيض و بركت ‌هاي اين ماه را از شما بگيرد. اگر توجهي بفرماييد مي بينيد كه عموماً در اين ماه اختلافات و دسته‌‌‌ بندي‌‌‌ ها، وقت ‌كشي ‌ها و شب ‌نشيني ‌هاي بي ‌محتوي، زياد مي‌شود. شيطان به كمك ياران خود در اين ماه اختلاف و فتنه درست مي‌كند تا توفيق مردم را در استفاده از ماه رمضان بگيرد، يا كم كند.

كار شيطان در سلب توفيق از انسان در زمان ‌ها و مكان‌ هاي مقدس، مسئله مهمي است. مثلاً اگر آدم بخواهد در خانه نماز بخواند وسوسه ‌هاي شيطان كمتر است، ولي اگر خواست به مسجد برود وسوسه‌ هاي شيطاني بيشتر مي ‌شود. شيطان وقتي نتوانست ما را از نماز منصرف كند، ما را از نمازِ بهتر، كه همان نماز در مسجد است، محروم مي‌كند و باز اگر نتوانست، كاري مي‌ كند كه در مسجد به آن نتيجه نهايي نرسيم.

ماه رمضان هم همين طور است؛ درهاي جهنم بسته است ولي از يك ‌جهت هم شيطان بيكار نيست و دنبال فرصت است. اگر شما شروع كرديد به بدي كردن و مواظب نبوديد كه او همواره بسته بماند و سهل ‌انگاري كرديد، آن شيطانِ بسته شده، به ‌سوي شما باز مي ‌شود و توفيق بسيار بزرگي را از دست مي‌ دهيد‌ و در اين صورت خود شما هستيد كه راه وسوسه شيطان را به قلب خودتان باز كرده‌ايد.

منبع: روزه؛ دریچه‌ای به عالم معنا، اصغر طاهرزاده

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین