کد خبر: 54091771
تاریخ انتشار: یکشنبه 20 تير 1395
خانه » حواشی » رسالت » چرا حجاب؟
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات:

با توجه به این که رنگ سیاه مکروه است چرا چادر زنان مشکی است؟ آیا کراهت ندارد؟ یا اصلاً ما حدیثی داریم که در آن به مشکی بودن لباس زن ها اشاره شده؟ برخی می گویند رنگ غیر از مشکی باعث جلب توجه می شود ولی برخی در جواب می گویند چون همیشه همه سیاه می پوشند این طور شده و اگر همه...

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:

متن سؤال:

با توجه به این‌که رنگ سیاه مکروه است چرا چادر زنان مشکی است؟ آیا کراهت ندارد؟ یا اصلاً ما حدیثی داریم که در آن به مشکی بودن لباس زن‌ها اشاره شده؟ برخی می‌گویند رنگ غیر از مشکی باعث جلب توجه می‌شود ولی برخی در جواب می‌گویند چون همیشه همه سیاه می‌پوشند این طور شده و اگر همه مثلاً رنگ سفید بپوشند مردم به این رنگ عادت می‌کنند و دیگر جلب توجه نمی‌کند. حجاب حضرت زهرا چگونه بوده؟ من خودم چادر را از کودکی پوشیدم اما الآن متوجه شدم به خاطر عادت به چادر است که چادر می‌پوشم نه حجاب. این چادر پوشیدن چه فایده‌ای دارد در حالی که خدا هم اصلاً به چادر اجبار نکرده و با مانتو هم می‌توان حجاب داشت. اصلاً چادر که در قرآن نیامده و یک سلیقه است. من واقعاً نمی‌دانم چرا باید چادر بپوشم در حالی که نمی‌دانم چه مزیتی دارد بر مانتو.

متن پاسخ:

پاسخ در قرآن در دو سوره احزاب آیه 59 و در سوره نور آیه 31 راجع به حجاب بحث مطرح شده است. سوره احزاب آیه 59: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ.» سوره نور آیه 31: «لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ» حجاب دو لفظ جلباب و خمر در این دو آیه میزان و نحوه حجاب را بیان می‌‌فرماید که باید دید در لغت فصیح عرب این دو به چه معنا است. کلاً بحث لغت در فهم حقایق قرآنی بسیار مهم است. مثلاً در روایتی داریم پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه‌السلام کثیر السپلت بودند که در لغت صحیح عرب سپلت یعنی ریش ولی بر اثر تطور لغت در گذر زمان سپلت کم کم شد سبیل و می‌‌بینیم با فهم غلط همین لفظ عده‌‌ای سبیل خود را بلند می‌‌کنند و برای بعضی‌‌ها هم جا افتاده که دیگر شده سبیل علامت شاه مردان! یا تعبیری در مورد جن و مس جن داریم که سبب دیوانگی است. جن همیشه به معنای آن موجودی که از آتش آفریده شده نیست. جن یعنی پنهان. یعنی موجود مخفی و سری و درونی که گاهی از آن به دیو هم تعبیر می‌‌کنیم. دیو در لغت یعنی پر قوه لذا مازندرانی‌‌های قدیم به خدا می‌‌گفتند دیو به معنای وجودی که پر است از قدرت و زبان فرانسوی هم که تقریباً از زبان مازندرانی ریشه گرفته است در مورد خدا همین لفظ دی یو (دیو) را بکار می‌‌برد. ( تقریباً کل زمین منشعب از اقوام آریایی‌‌ها هستند فرانسوی‌‌ها، آلمانی‌‌ها ... و آریایی‌‌ها هم اگر تاریخ را ببینید اکثراً از همین حوالی مازندران بودند) پس می‌‌بینیم با فهم اشتباه از کلمه جن چه مطالبی را به جن نسبت می‌‌دهند. غرض از طرح مطالب اهمیت فهم لغت صحیح برای پی بردن و فهم بسیاری از رموز آیات و روایات می‌‌باشد. اگر محیط محاط را به طور تام در بر گیرد به طوری که محاط مستغرق در آن شود در لغت عرب این را می‌‌گویند جلباب. لذا روسری سر را در بر می‌‌گیرد و بر سر محیط می‌‌شود ولی احاطه‌‌اش تام نیست. مانتو نیز حجاب هست ولی احاطه تام ندارد لذا در تعبیر قرآن روسری و مانتو جلباب نیست. در بدایه الحکمه و نهایه الحکمه علامه طباطبایی بحث جواهر اعراض را مطرح می‌‌فرمایند تا می‌‌رسیم به عرض جده که بحث انواع احاطه است. از همین‌جا می‌‌خواهیم به معنای لفظ جلباب که حجاب قرآنی است برسیم. جلباب پارچه‌‌ای را گویند که یکپارچه از سر تا پای زن را مستغرق کند (بپوشاند) به طوری که هیچ جای بدن زن ظاهر نباشد. قرآن می‌‌فرماید حجاب زن باید جلباب باشد. در آیه مذکور جلابیبهن جمع جلباب است و در اصطلاح عرب روسری خمر و جلباب نیست و در لغت عرب مانتو نه خمر است نه جلباب. محیط نسبت به محاط دو نوع است یا محیط محاط را به صورت تام در بر می‌‌گیرد مثل این‌که سقف منزل، ما را که در اتاق نشسته‌‌ایم کاملاً در بر دارد یا محیط محاط را در بر می‌‌گیرد، ولی این در بر گرفتن تام نیست. مثلاً عمامه نسبت به سر احاطه دارد و بخشی از سر را پوشانده است ولی احاطه او تام نیست. روسری و مانتو حجاب است اما جلباب نیست! اگر محیط محاط را به طور تام در بر گیرد به طوری که محاط مستغرق در آن شود در لغت عرب این را می‌‌گویند جلباب. لذا روسری سر را در بر می‌‌گیرد و بر سر محیط می‌‌شود ولی احاطه‌‌اش تام نیست. مانتو نیز حجاب هست ولی احاطه تام ندارد. لذا در تعبیر قرآن روسری و مانتو جلباب نیست. حجاب هست ولی حجاب قرآنی نیست. توجه به معنای آیه سوره نور تعبیر آیه این می‌‌شود که ‌ای رسول بفرما زن‌‌ها با پارچه‌‌ای که سراسری است به طوری که زیر چانه و گردن را بپوشاند حجاب داشته باشند. این می‌‌شود دستور حجاب قرآنی و حجاب اسلامی جلباب پارچه‌‌‌ای را گویند که یکپارچه از سر تا پای زن را مستغرق کند (بپوشاند) به طوری که هیچ جای بدن زن ظاهر نباشد. قرآن می‌‌فرماید حجاب زن باید جلباب باشد. در آیه مذکور جلابیبهن جمع جلباب است و در اصطلاح عرب روسری خمر و جلباب نیست و در لغت عرب مانتو نه خمر است نه جلباب. لفظ علیهن در آیه نیز باز نشانه احاطه پوشش بر بدن است و با توجه به معنای آیه سوره نور تعبیر آیه این می‌‌شود که ‌ای رسول بفرما زن‌‌ها با پارچه‌ای که سراسری است به طوری که زیر چانه و گردن را بپوشاند حجاب داشته باشند . این می‌‌شود دستور حجاب قرآنی و حجاب اسلامی.

در مورد حجاب حضرت زهرا از طریق عایشه و عبداللَّه بن حسن بن حسن در کتاب‌‌های عامه و خاصه نقل شده «لما بلغ فاطمه علیهاالسلام اجماع ابی بکر علی منعها فدک، لاثت خمارها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نسا قومها، تطا فی ذیولها، ماتخرم مشیتها مشیه رسول اللَّه صلی اللَّه علیه و آله حتی دخلت علی ابی بکر و قد حشد الناس من المهاجرین و الانصار، فضرب بینها و بینهم ریطه بیضا.... (شرح ابن ابی الحدید، ج 16، ص 211 و 249- احتیاجات طبرسی، ج 1، ص 131، چاپ نجف) هنگامی که به فاطمه علیهاالسلام ثابت شد که ابوبکر فدک را از او به زور گرفته و تحویل نمی‌‌دهد، آن بانوی عزیز، مقنعه و روسری‌‌اش را بر سر محکم بست و با عده‌‌ای از زنان متدین و نزدیکان خویش که او را در میان گرفته بودند به سوی مسجد رسول اللَّه حرکت کرد، در حالی که با لباس‌‌های طولانی راه می‌‌‌رفت -که حتی روی پاهای او پوشیده بود و بدنش پیدا نمی‌‌شد و چنان راه می‌‌رفت که گویا پیامبر خدا صلی اللَّه علیه و آله در حرکت است- وارد مسجد شد. جمعیت مهاجر و انصار آن‌جا را پر کرده بودند و برای دختر پیامبر صلی اللَّه علیه و آله جایگاهی درست کرده بودند، که مردها او را نمی‌‌دیدند... اگر این عبارات را به دقت مورد عنایت قرار دهیم درس‌‌های زیادی از حجاب و عفاف آن حضرت می‌‌گیریم، و در این‌جا متوجه می‌‌شویم که آن حضرت، حتی در میدان مبارزه نیز بسیار مقید به حجاب کامل و حیای اجتماعی و اخلاقی بوده است، زیرا: 1- با پوشیدن مقنعه و احتیاط لازم حرکت نموده. (لاثت خمارها). 2- در میان زنان حرکت نموده. (فی لمه...). 3- لباس‌‌های بلند پوشیده بود که حتی پاهایش پیدا نبود. (تطا ذیولها). 4- در جایگاه مخصوص قرار گرفته و پرده‌‌ای بین زنان و مردان حایل بود. (فضرب بینها و بینهم...).

در مورد پرسش این چادر پوشیدن چه فایده‌ای دارد، باید توجه داشت حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب‌تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می‏‌شود. برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر می‌‏شود باور کرد. حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد: 1- مصونیت زن در برابر طمع‌ورزی‏‌های هوس‌بازان؛ 2- پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه. حجاب با چنین نقش و کارکرد مهم و اساسی، پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام «دور باش» است. بدن زن هر اندازه پوشیده‌تر باشد، از دیدگان نظاره‌گر و آلوده محفوظ‌تر است. در روایات آمده «با حجاب از تیرهای زهرآلود شیطان در امان می‌‏باشد.» حجاب برتر همانند کمانی است که تیر شیطان از آن کمانه می‏‌کند و به هدف نمی‌‏رسد و در نهایت سلامت جامعه و خانواده حفظ خواهد شد. هر اندازه بدن زن برهنه‌تر باشد، تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و آسیب خواهد دید. بدون شک لباس‏‌های نازک و تنگ و بدن‌نما فرودگاه پیکان مسموم شیطان و موجب خیره شدن چشم‏‌های هرزه و آلوده است. شکی نیست حتی برخی از رنگ‏‌ها، دیده‏‌ها را خیره می‌‏سازد و برخی دیگر دیدگان هرزه را برمی‌‏تابد. به نظر شما کدام یک از دو روش حجاب برتر است، تا سلامت جامعه و کانون گرم خانواده را حفظ نماید؟ با این گفتار کوتاه مشخص گردید آن‌چه که می‌‌‏تواند وقار، حیا و متانت زنان را در جامعه حفظ کند، قطعاً چادر یا همان حجاب برتر است. البته مقصودمان از چادر، چیزی است که به بهترین نحو بدن را می‏‌پوشاند. شاید کسی چادر داشته باشد، اما از نظر حجاب از کسی که چادر ندارد، وضعیت بدتری داشته باشد. برخلاف باور برخی غرض ورزان، حجاب برای زن مصونیت است، نه محدودیت و زن در چادر هم‌چون در گران‌بها در صدف متانت می‌‏‌ماند.

منبع: سایت eporsesh.com

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: