کد خبر: 58572801
تاریخ انتشار: دوشنبه 11 مرداد 1395
خانه » حواشی » رسالت » پاسخی قرآنی در ردّ بدعت تخریب قبور
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
آیت الله سبحانی ارائه کرد:

زیارت قبور نه پرستش پیامبران و اولیای الهی است و نه بدعت در دین؛ پرستش نیست، زیرا نه آن ها را خدا می دانیم و نه مبدا کارهای خدایی و بدعت نیست، چرا که بدعت چیزی است که در دین اصل و اساس نداشته باشد و حال آن که دلایل زیادی در این رابطه در قرآن و روایات وجود دارد.

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، آیت‌الله العظمی شیخ جعفر سبحانی در ششمین جلسه از سلسله جلسات «بررسی مبانی فکری ابن تیمیه و وهابیت» که در مدرسه علمیه عالی نوّاب مشهد برگزار می‌شود، به بررسی عقیده مسلمانان در مورد پاسداری از مرقد پیامبران و اولیاء الهی پرداخت و استدلال‌هایی قرآنی در حفظ و تکریم آثار باقیمانده از ایشان، ارائه داد.

آیت‌الله سبحانی در ابتدای سخنان خود بیان کرد: تمام عقلای عالَم نسبت به آثار پیشینیان خود حساسیت دارند و نمی‌گذارند حتی یک خشت خام از این آثار از بین برود و دلیل این امر یادآور شدن تمدّن غنی و باسابقه خود به سایر ملل و اقوام است.

وی با بیان این‌که تمدن غربی وام‌دار تمدّن اسلامی است، عنوان کرد: وهابیان معتقدند که حفظ هر گونه آثار اموات پس از خاکسپاری بدعت است و باید محو و نابود شود و تنها چیزی که باید از ایشان باقی بماند، قرآن است!

مسیحیت، آیینه عبرت است!

این مرجع تقلید شیعه اضافه کرد: جوانان اروپایی، مسیحیِ جغرافیایی هستند و مسیحی واقعی نیستند و دلیل آن این است که اثر ملموسی از حضرت عیسی (علیه‌السلام) در دست ندارند و احتمال می‌دهند چنین پیامبری اصلاً وجود نداشته و مانند داستان‌های ساخته ذهن بشر باشد!

وی تاریخ را آیینه عبرت انسان‌ها دانست و تصریح کرد: مبادا ما هم از نظر تعقل مانند بچه‌های کوچک که کتاب‌های خود را پاره می‌کنند، باشیم و آثار گذشتگان را به عنوان شرک از بین ببریم و آیندگان را نسبت به آئین اسلام شکّاک و بدبین و مردّد کنیم.

آیت‌الله سبحانی افزود: سرنوشت مسیحیت و وضعیت کنونی مسیحیان می‌تواند برای انسان‌های عاقل و بی‌طرف مسلمان، مفید و مثمرثمر باشد.

بهانه‌ای به نام توسعه مسجد

وی با اشاره به وضعیت مکه و مدینه در سال‌های دور و وجود آثاری چون خانه‌های بنی‌هاشم، قبر پدر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و منزل ابو ایوب انصاری و... در این شهرها، عنوان کرد: حکومت سعودی گسترش مسجدالحرام و مسجد نبوی را دستاویزی برای محو آثار اسلامی قرار داده است، در حالی که این توسعه می‌توانست به گونه‌ای صورت بگیرد که این آثار ارزشمند نیز محفوظ بمانند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه با بیان این‌که دلایل قرآنی و روایی زیادی در ردّ عقاید وهابیت در مورد تخریب قبور به بهانه نماد شرک بودن، وجود دارد، به توضیح چهار مورد از این دلایل پرداخت.

پاسداری از مراقد پیامبران و اولیاء الهی دستور قرآن است

وی با اشاره به آیه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ، رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ إِقَامِ الصَّلَاةِ وَ إِيتَاءِ الزَّكَاةِ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ» (نور/ 36 و 37) بر اهمیت توضیح و تفسیر دو کلمه «بیت» و «ترفیع» در این آیات تأکید کرد.

آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که کلمه «بیت» از «بیتوته» گرفته شده و معنای آن استراحتگاه است، گفت: با این بیان روشن می‌شود که تفسیر بیوت به مساجد صحیح نیست، چرا که مساجد پرستشگاه هستند و نه استراحتگاه.

این مرجع تقلید شیعه در ادامه با نقل روایتی از کتاب «الدر المنثور»، بیوت را خانه‌های انبیاء و اولیاء معرفی کرد و خانه علی (علیه‌السلام) را از برترین آن‌ها دانست.

وی هم‌چنین در بیان توضیح کلمه «ترفیع» آیات دیگری از قرآن هم‌چون «ءأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا، رَفَعَ سَمْكَهَا فَسَوَّاهَا» (نازعات/ 27 و 28) و «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» (مجادله/ 11) را مورد توجه قرار داد و افزود: «رفع» در برخی از آیات معنای تکوینی و آفرینشی دارد و در برخی آیات به معنای تکریم و تعظیم آمده است که در هر یک از این دو حالت، نمی‌توان حکم به تخریب بیوت داد.

بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن تأکید کرد: اگر رفع به معنای تکوینی و آفرینشی باشد، مطابق آیه قرآن، حفظ و صیانت این خانه‌ها از خرابی و ویرانی وظیفه ما خواهد بود و اگر منظور از رفع، تکریم و تعظیم باشد، صیانت این بیوت از آلودگی‌ها بر دوش ما خواهد بود.

آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: پیامبر در همان خانه‌ای که زندگی می‌کرد به خاک سپرده شد و هر خانه‌ای که اولیاء الهی در آن‌جا خدا را تسبیح می‌گفتند و نماز می‌گذاردند، از احترام بالایی برخوردار است و هر نوع بی‌احترامی نسبت به این خانه‌ها نوعی نادیده گرفتن این آیه است.

تکریم قبور در شرایع پیشین

وی عمل به دستورات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و حفظ آثار دینی را دو مظهر «حبّ النبی» معرفی کرد و افزود: طبق آیات قرآن باید علاقه مؤمن به خدا و پیامبر و جهاد در راه خدا بیش از علاقه وی به والدین و همسر و ثروت و سایر دلبستگی‌ها باشد، لذا مهر ورزیدن به رسول خدا یک وظیفه الهی و قرآنی است.

این مرجع تقلید شیعه آیه «... قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا» (کهف/ 21) از قول موحدان در زمان اصحاب کهف را دلیل دیگری بر تکریم قبور انبیا و اولیا برشمرد و اضافه کرد: از این آیه نتیجه‌گیری می‌شود که حفاظت از قبور اولیاء الهی، حتی گذاردن نماز در کنار مدفن آن‌ها در شرایع پیشین، یک امر محبوب و مطلوب الهی بوده است.

آیت‌الله سبحانی در بیان آخرین دلیل قرآنی در توجیه پاسداری از مراقد پیامبران و اولیاء الهی در این جلسه به آیه «وَ قَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَ آلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره/ 248) اشاره کرد و گفت: آیه ناظر به صندوقی است که در آن آثاری از آل موسی و آل هارون مانند لباس و عصا حفظ می‌شد و بنی‌اسرائیل با این صندوق تبرک می‌جستند و در جنگ‌ها همراه خود می‌بردند تا به برکت آن بر دشمن پیروز شوند.

وی ابراز کرد: این صندوق آن‌قدر مقدس است که وقتی در یکی از جنگ‌ها به دست دشمن می‌افتد، فرشتگان الهی آن را به سپاه حق برمی‌گردانند.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: اگر آثار باقیمانده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد حفظ و صیانت قرار بگیرد کمتر از صندوق بنی‌اسرائیل نبوده و همان اثر را خواهد داشت.

پول نفت، عقائد و اندیشه‌ها را خریده است!

بنیانگذار تفسیر موضوعی قرآن با بیان این‌که ادلّه شیعه خیلی قوی است، اما گوش شنوایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پول نفت وهابیت، عقائد و اندیشه‌ها را خریده و پژوهش‌ها را منحرف کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: صیانت از قبور انبیاء و اولیاء نه پرستش آن‌هاست و نه بدعت در دین؛ پرستش نیست، زیرا نه آن‌ها را خدا می‌دانیم و نه مبدأ کارهای خدایی و بدعت نیست، چرا که بدعت چیزی است که در دین اصل و اساس نداشته باشد و حال آن‌که دلایل زیادی در این رابطه در قرآن و روایات وجود دارد.

یادآور می‌شود سلسله جلسات درس آیت‌الله سبحانی در مدرسه علمیه عالی نواب، جمعه و شنبه تعطیل می‌باشد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه علمیه خراسان

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: