کد خبر: 68001665
تاریخ انتشار: شنبه 27 شهريور 1395
خانه » سایت های خبری » خبرنامه دانشجویان ایران » شروع دانشگاه ها و شلوغی میدان انقلاب! +عکس
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران:

خبرنامه دانشجویان ایران: با آغاز سال تحصیلی جدید قطعا نیمی از «میدان انقلابی ها» که خاصه کار ویژه ای جز کپی و فروش علم ندارند از همه ی دانشجو ها و جامعه دانشگاهی و فرهیخته ی ما خوشحال ترند،  بازار انقلاب تهران یکی از مراکز عمده خرید و فروش پایان‌نامه است و اگر سری به این خیابان بزنید با انبوه تبلیغات مستقیم و غیرمستقیمی کسانی روبه‌رو می‌شوید که حاضرند به‌جای شما پایان‌نامه بنویسند و در قبال آن پول دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال هاست این موضوع مطرح هست که چه کسی یا چه دستگاهی متولی سر و سامان دادن به این وضعیت نه چندان «پاک» علمی- دانشگاهی است!

با وجودی که تیرماه گذشته معاون حقوقی وزارت علوم، از برخورد با خرید و فروش پایان‌نامه خبر داده بود و گفته بود این وزارتخانه در حال تدوین لایحه ممنوعیت خرید و فروش پایان‌نامه است دلالان از خلا قانونی استفاده می کنند و مشغول معامله پایان‌نامه هستند!

گفته می شود این وزارتخانه با توجه به فراگیر شدن مساله خرید و فروش پایان نامه، جلسات متعددی را با مسئولان وزارت علوم، مدیران دانشگاه ها و مسئولان قوه قضاییه برگزار کرده و آیین نامه های وزارت علوم برای برخورد با متخلفان این حوزه را مورد بازنگری قرارداده است.

در طرح تازه برخورد با متخلفان پایان نامه ای، مسئولان وزارت علوم و مدیران دانشگاه ها، هم با دانشجویان متخلف و هم با استادان متخلف دانشگاه ها برخورد می کنند؛ مسئولان کمیته انضباطی دانشگاه ها نیز موظف شده اند که با جدیت بیشتری بر موضوع خرید و فروش پایان نامه ها نظارت و دانشجویان خاطی را در صورت لزوم، اخراج کنند.

فروش پایان نامه یا فاجعه علمی
بازار انقلاب تهران جولانگاه زیرزمینی پایان نامه نویسانی شده که حتی برخی از دانشجویان دانشگاههای بزرگ نیز در این تخلف علمی شرکت کرده اند. این تقلب بزرگ علمی که هزینه های گزافی هم برای طرفدارانش به دنبال دارد، همچنان در پیچ و خم یک خلاء قانونی یا آسیب شناسی نکردن بی انگیزگی دانشجویان باقی مانده است.

اگر طرح‌های دانشگاهی و پایان نامه دغدغه امروز شماست، اگر برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر در تکاپوی ارائه مقالات ISI هستید یا مدرک زبان سدی در برابر آرزوی شماست دیگر نگران نباشید. ما همراه شما هستیم، این جملات تنها بخش کوچکی از آگهی‌های تبلیغاتی است که در صفحات اینترنت خودنمایی می‌کند. وقتی هم با این آگهی‌های تبلیغاتی که دل دانشجو را برای نوشتن پایان‌نامه قرص می‌کند تماس بگیرید متوجه می‌شوید که دفتر کار بسیاری از این مؤسسات پایان‌نامه نویسی در خیابان انقلاب است و راسته‌ای در این خیابان وجود دارد به نام راسته «پایان‌نامه فروش»؛ جایی که در برگه‌های تبلیغاتی که روی در و دیوار خیابان نصب شده است، به دانشجو این پیام را می‌رساند: تحقیق فوری، انواع موضوع‌های تحقیقی و پایان نامه موجود است، تحویل پایان‌نامه در چند روز، انواع پایان‌نامه‌ها موجود است. موضوعی که البته مسئولان وزارت علوم هم به آن آگاهند و آن را تأیید می‌کنند.

گرچه به دلیل غیرقانونی بودن خرید و فروش پایان نامه های دانشگاهی، آمار دقیق و کاملا موثقی  از تعداد خرید و فروش پایان نامه ها در دست نیست اما چندی پیش عضو شورای بین المللی فرهنگستان علوم، تخمین زده است که که سالانه بین 3000 تا 5000 پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد در کشور خرید و فروش می شود و با اتکا به همین آمار گفته می شود گفت احتمالا سالانه حدود 10 درصد از کل پایان نامه های دانشگاهی کشور به روش غیرقانونی خرید و فروش می شود.

این در حالی است که مجله ساینس گزارشی از فروش علم در ایران داده است شرکت‌های زیادی در ایران که مرکز آن‌ها در خیابان‌های روبروی دانشگاه تهران است،‌ از طریق اینترنت و آگهی با دریافت مبلغی پول برای دانشجویان پایان‌نامه‌ها و مقالات علمی می‌نویسند.

مجله علمی ساینس به ارائه گزارشی در این مورد پرداخته و می‌نویسد: هنوز مشخص نیست چه میزان از این مقالات و پایان‌نامه‌ها بر اساس ادعاهای واهی و دروغین نوشته شده‌اند.

در سال 2014، یک عضو فرهنگستان علوم ایران برآورد کرده بود که هر ساله حدود پنج هزار پایان‌نامه که برابر با 10 درصد پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و دکترای ارائه شده در کشور است، از بازار خریداری می‌شوند.

* گزارش از رضا حمزه دولابی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین