کد خبر: 70377190
تاریخ انتشار: سه شنبه 06 مهر 1395
خانه » حواشی » عرفان » استاد انصاریان: ذکر حقیقی، بیان فضایل و مناقب امیر المومنین (ع) است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از عرفان:

 

مفسر بزرگوار قرآن مجید استاد حسین انصاریان ، در مراسم روز عید غدیر که در مسجد امیر تهران برگزار شد، طی سخنانی به معنای حقیقی کلمۀ «ذکر» و بررسی آن در منابع گوناگون پرداخته و فرمودند:

گاهی کلمۀ ذکر در هر سه منبع قرآنی، روایی و ادعیه به معنای توجه قلبی به پروردگار است؛ البته نه به مفهوم توجهی ایستا و  بدون ایجاد تغییر و تحول در انسان، بلکه توجهی پویا و درراستای کمال انسانی.

ایشان در ادامۀ سخنان خود پیرامون این کلمۀ پرمعنا، حدیثی از امام صادق (ع) را بیان کرده و گفتند:

امام صادق (ع) در حدیثی می­فرمایند: زمانی که ما به شیعیانمان می­گوییم تا «ذاکر» باشند، بدین معنا نیست که خود را به اذکاری چون «سبحان­الله»، «الحمدلله» و یا «لااله­الا­الله» مشغول ساخته و از معنای واقعی «ذاکر بودن» غافل شوید؛ بلکه مفهوم حقیقی «ذاکر» این است که هنگام مواجهه با حلال و حرام الهی، اطاعت امر خداوند را نموده و تقوای الهی پیشه کنند تا بدین­گونه ذاکر الله گردند.

ایشان در این سخنرانی، معانی دیگری از «ذکر» را نیز بیان کردند و گفتند:

معنای دیگر «ذکر»، خود کتاب قرآن است و خداوند در آیۀ نهم از سورۀ حجر به این معنا تصریح می­فرماید. ذکر در این آیه به مفهوم یادآوری حقایق است و امیرمؤمنان (ع) دراین­باره فرموده­اند: یادآوری تمام جریانات گذشته و آیندۀ عالم است که همه آن برای شما درس است.

همچنین ضمن حدیثی از امام باقر (ع) به معنای ذکر در منابع روایی اشاره کرده و افزودند:

در روایات اهل­بیت (علیهم­السلام) آمده است که ذکر، ائمۀ طاهرین هستند؛ امام باقر در همین خصوص می‌فرمایند: ما ذکر هستیم و مسیر هدایت و صراط مستقیم را به شما یادآوری می‌کنیم.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود، نماز را نیز معنی دیگر ذکر دانسته و چنین اظهار کردند:

همانا نماز ذکر الله است؛ چنانکه خداوند در آیۀ نهم از سوره جمعه به این معنا تصریح کرده و می­فرماید:

 «يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اَللّهِ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ­ايد، چون براى نماز جمعه ندا داده شد، به سوى ذكر خدا بشتابيد».

  استاد انصاریان با بیان معنای سخن­گفتن و حرف­زدن برای واژۀ ذکر در کتب لغت عرب و تأکید بر این معنا در سخنان خویش، روایت زیبایی را از رسول خدا (ص) در این خصوص نقل نمودند: 

رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «ذکر الله عز و جل عبادة و ذکری عبادة و ذکر علی عبادة». این روایت  از اهمیت خاصی برخوردار بوده و انسان­ها را به ذکر پروردگار در هر مکان و حالتی دعوت می­کند و آن را عبادتی بزرگ می­داند.

ایشان همچنین ضمن تأکید بر ذکر خداوند و اهمیت آن در هرجایی، ذکر امیرالمؤمنین (ع) و بیان فضایل ایشان را نیز درشمار اذکار الهی دانسته و چنین اظهار داشتند: 

از علی (ع) و اخلاق و ارزش­های آن حضرت در مجالستان حرف بزنید تا هیچ­کس نتواند جایگزین ایشان در قلبتان شود. همانا با سخن­گفتن از کرامات و عرفان امیرمؤمنان (ع)، اجازۀ ورود به دشمن را ندهید. قلبی که پیوسته به یاد علی (ع) باشد، یقیناً پاک و مطهر خواهد ماند و از آلودگی­ و خباثت­ها دور می­ماند.   

استاد انصاریان در ادامۀ سخنان خویش دربارۀ ذکر امیرالمؤمنین (ع) افزودند:

نگاه­کردن به چهرۀ علی (ع) نیز مانند ذکر و سخن­گفتن از ایشان عبادت است، اگرچه ما اکنون از این فیض محروم هستیم؛ رسول خدا (ص) نگاه به امیرالمؤمنین (ع) را عبادت دانسته و آن را هم­مرتبه با نگاه به کعبه بیان فرموده­اند. نگاه به خانۀ کعبه­ای که از خاک و سنگ است، صدهزار حسنه به نامۀ اعمال انسان، اضافه و صدهزار گناه را از نامۀ اعمالش محو می­کند.

ایشان در بخش پایانی سخنرانی­شان، به این نکته تصریح کردند که:

حال با این حساب ببینید که نگاه به علی(ع) چقدر حسنات دارد و نمی­توان آن را به شماره آورد؛ پس هرکس عاشق علی (ع) باشد و به او اقتدا کند، رسول خدا(ص) در روز قیامت شفیع اوست و به امیرمؤمنان امر می­کند تا با دست خودش از حوض کوثر به او آب بدهد؛ آبی که انسان را از هر تشنگی می­رهاند و این نویدی جان­بخش برای ماست و شادی وصف ناپذیری را در قلب ایجاد می­کند. 

 

 


منبع : پایگاه عرفان

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین