کد خبر: 82282803
تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 آذر 1395
خانه » سایت های خبری » آکا ایران - آشپزی » طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از آکا ایران - آشپزی:
,[categoriy]

طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت

طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت -آکا طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت -آکا

آکاایران: طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت

به گزارش آکاایران: تندی غذای هندی، اولین ویژگی ای است که معمولا برای توصیف این غذاها بیان می شود. این غذاها فلفل قرمز فراوانی دارند و به همین دلیل نیز بیشتر مواقع قرمز رنگ هستند…

در غذاهای هندی، ادویه های متنوع و زیادی به کار می رود. اگر باور نمی کنید، بهتر است با روش پخت و مواد اولیه یکی از آنها آشنا شوید.

● عادت های غذایی هندی ها

فلفل، اولین چیزی است که با شنیدن در مورد غذاهای این کشور به ذهن می آید. ذائقه مردم این سرزمین با تندی عجین شده است. آشپزخانه هندی نه فقط به خاطر طعم های عجیبش با سایر کشورها تفاوت دارد بلکه نوع پختن غذا هم بسیار متنوع و البته باز هم متفاوت است. هندی ها معتقدند استفاده از ادویه های مختلف در غذاها نه تنها به دادن طعم بهتر به غذا کمک می کند، بلکه به نوعی از آنها در برابر بیماری ها هم محافظت خواهد کرد. غذا در قسمت های مختلف به دلیل گستردگی، سرزمین هند تنوع زیادی دارد مثلا در شمال هند، غذاها بیشتر تحت تاثیر کشمیر و وعده غذایی اصلی شان، وعده ناهار است که شامل برنج و سبزی های مختلف می شود. در جنوب هند، مصرف نان گندم رواج دارد.

در ضمن، اگر پیش غذای تند این منطقه به اسم «تندوری» را نچشید، یعنی بخش بزرگی از سفره هندی را از دست داده اید. در مرکز هند، مخلوطی از غذاهای شمال و جنوب و غذاهای دریایی و به خصوص ماهی را مشاهده می کنید که به شیوه خاص خود و با انواع ادویه هایی مثل فلفل سیاه، کاری، زنجبیل، هل و دارچین طبخ می شوند. میگو هم یکی دیگر از غذاهای دریایی است که به شیوه ای کاملا هندی و متفاوت از سایر کشورها طبخ می شود. در این غذاهای دریایی، ابتدا رنگ قرمز به چشم می آید که به خاطر فلفل قرمز زیادی است که در غذاهایشان می ریزند. ترکیب ماهی و برنج هم مورد علاقه هندی هاست. سبزی ها جایگاه خاصی در آشپزی هندی ها دارند و ترکیب سبزی های آبپز مختلف و ادویه های خوشبو و تند، باعث خوش طعم شدن بیشتر غذاها می شود.

فراموش نکنید هندی ها شیرینی خورهای قهاری هم هستند و دسر و حتی عصرانه را با نوعی شیرینی خیلی شیرین می خورند و به همین دلیل خیلی از آنها دچار بیماری های مختلف قلبی و دیابت می شوند.

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

گوشت گوسفند/ ۳۰۰ گرم/ ۵۰۰ کیلوکالری

پیاز خرد شده/ ۱ لیوان/ ۲۵ کیلوکالری

روغن کانولا/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۲۷۰ کیلوکالری

تمبرهندی/ ۵ قاشق غذاخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

پودر زیره و دارچین/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

زنجبیل/ ۱ قاشق غذاخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

برگ میخک/ ۶ عدد/ ۰۰۰ کیلوکالری

پودر کاری/ ۶ قاشق غذاخوری/ ۰۰۰ کیلوکالری

نمک و فلفل قرمز / به میزان کافی/ ۰۰۰ کیلوکالری

● طـرز تـهـیـه

ابتدا گوشت گوسفند را با پیازهای خرد شده تفت دهید و تمام ادویه ها را اضافه کنید. در ظرفی دیگر، کمی آب جوش را با تمبرهندی مخلوط و آن را در ظرف گوشت و پیاز بریزید و ۲۰ دقیقه بگذارید تا بپزند. حالا یک لیوان آب بیفزایید و اجازه دهید مواد به مدت ۱ ساعت با حرارت پایین، کاملا مغزپخت شوند.

● مـقـدار کـالـری

موادغذایی این خوراک، ۷۹۵ کیلوکالری انرژی دارند که در صورت تقسیم آن میان ۴ نفر، به هریک حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی خواهد رسید و البته از آنجا که این غذا با برنج سرو می شود، میزان کالری دریافتی حداقل ۲۵۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد شد.

● گـوشـت گـوسـفـنـد؛ ضـدکـم خـونــی

اگر کم خون هستید، بهتر است گوشت گوسفند را در برنامه غذایی هفتگی تان بگنجانید زیرا بررسی ها نشان داده اند با خوردن هر ۱۰۰ گرم از آن، بدن ۲ میلی گرم آهن دریافت می کند. می دانید که بروز کم خونی علایمی مانند نداشتن تمرکز و خستگی زودرس را به دنبال خواهد داشت بنابراین اگر از این مشکلات رنج می برید، بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و انواع گوشت های پر آهن مانند گوشت گوسفند و شترمرغ را برای تهیه غذاهایتان استفاده کنید. البته برای طبخ گوشت گوسفند، آن را با کمترین مقدار روغن و آبپز یا کبابی تهیه کنید زیرا این گوشت خود تا حدودی چرب است. فراموش نکنید هر ۳۰ گرم از این گوشت، یک واحد گوشت محسوب می شود و ۵۵ تا ۷۵ کیلوکالری انرژی دارد که این مقدار انرژی با توجه به چربی های آن، زیاد یا کم می شود.

● دارچـیـن؛ ضـد سـرطــان

دارچین از قدیمی ترین ادویه هایی است که انسان استفاده می کرده است. این ادویه را بیشتر در غذاهای شیرین و حتی کیک ها می ریزند. البته ترکیب معطری که در این ادویه وجود دارد، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی است اما چون به مقدار بسیار کم در غذاها ریخته می شود، تاثیرگذاری کمی دارد. افزودن دارچین به غذا، کالری آن را اضافه نخواهد کرد بنابراین غذاهایی که از انواع ادویه ها تشکیل شده اند، به دلیل وجود این ترکیب ها مملو از انرژی نیستند. برای آنکه خاصیت این ادویه بیشتر حفظ شود، بهتر است چوب دارچین را برای هر بار مصرف، به صورت پودر در آورد.

● زیــره؛ ضـدیـبـوســت

زیره یکی از اجزای اصلی ادویه کاری است و طبیعت گرم و سنگینی دارد و طعم غالب آن تلخ است. این ادویه از گیاه معطری در خانواده جعفری به دست می آید و خواص بسیاری دارد. البته مهم ترین مزیت مصرف زیره، تقویت عملکرد سیستم گوارشی است زیرا باعث فعالیت و به حرکت درآوردن روده ها می شود و شدت نفخ را کم می کند بنابراین افرادی که به هر دلیل زیاد نفخ می کنند یا از یبوست رنج می برند، بهتر است این ادویه را به عنوان یکی از اجزای طعم دهنده غذای روزانه شان هنگام طبخ گوشت یا حتی برنج استفاده کنند به این ترتیب پس از یک هفته، این مشکلات، به میزان قابل ملاحظه ای تخفیف پیدا خواهد کرد.

● اگر بیماری قلبی دارید

بهتر است به جای گوشت قرمز، از سینه مرغ استفاده کنید و آن را با روغن زیتون بپزید و از سرخ کردن گوشت خودداری کنید. استفاده از سبزی های بخارپزشده ای مانند کدو سبز، بروکلی، هویج و گوجه فرنگی نیز می تواند با رساندن آنتی اکسیدان ها از شدت بیماری بکاهد.

● اگر یبوست دارید

توصیه می کنیم روغن مصرفی روغن زیتون باشد و زیره بیشتری برای تهیه این غذا استفاده کنید. خوردن کاری گوشت با یک بشقاب سبزی خوردن نیز فیبر کافی به بدن شما می رساند و مشکل گوارشی تان بهبود پیدا خواهد کرد.

● اگر کم خون هستید

بهتر است از گوشت شترمرغ برای تهیه این غذا استفاده کنید زیرا این ماده غذایی غذاهای هندی - آهن فراوانی دارد و با خوردن آن کم خونی فروکش خواهد کرد. نکته دیگر اینکه این گوشت را با گوجه فرنگی و بروکلی بخارپز و البته طعم دار شده با آبلیموی تازه میل کنید تا جذب آهن افزایش پیدا کند.

غذاهای هندی -

طرز تهیه و تحلیل تغذیه ای کاری گوشت

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین