کد خبر: 93131968
تاریخ انتشار: سه شنبه 10 اسفند 1395
خانه » حواشی » عرفان »   استاد انصاریان: آبادی دل ثمره آبادی دین است
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

به گزارش چی 24 به نقل از عرفان:

استاد انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه سید الشهدا(ع) تهران با بیان اینکه طبع انسان، به جانب ارزش­ها، جهت گیری دارد، اظهار کرد: این طبع،  انسان را وادار می‌کند ارزش­هایی را که می شناسد در دو جهت مادی و معنوی به سوی آنها حرکت کند و به دست بیاورد و تحصیل کند.

 وی ادامه داد: البته در طول تاریخ، بسیاری از مردم در شناخت ارزش­ها، اشتباه داشتند و به قول پیغمبر اکرم(ص) امور پستی بوده که انحراف فکری بشر، آنها را ارزش به حساب آورده است. همچنین امور ارزش­داری بوده که انحراف فکری بشر، برای آنها ارزشی قائل نبوده ولی وقتی اندیشه، پاک و سالم باشد و انحراف نداشته باشد و ارزش­ها را با این فکر سالم، به شیوه درست بشناسد، محرکی در وجود انسان است تا ارزش‌ها را تحصیل کند.

 این مفسر قرآن کریم یادآور شد: با توجه به دو آیه­ جلسه گذشته از­ سوره­ آل عمران و سوره­ مبارکه­ رعد که با کمک همدیگر، از عمق دو آیه، ارزش دین را به دست آوردیم، وقتی که انسان، معرفت به دین و ارزش دین پیدا کند، می‌فهمد که این دین، چه قیمت و ارزشی دارد.

 استاد انصاریان با بیان اینکه ارزش دین برای امیرالمؤمنین(ع) به قیمت پرداخت جانش است، عنوان کرد: وی به قیمت جانش هم حاضر نیست دین را از دست بدهد. تمام انبیایی که شهید شدند، به خاطر دین شهید شدند. خداوند در سوره­ بقره فرموده است: «يَقْتُلُونَ اَلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ اَلْحَقِّ» ﴿البقرة،  61﴾ ظالمانه انبیاء را کشتند. چرا کشتند؟ و چرا آنها با علم به اینکه کشته می­شوند حاضر به کشته شدن شدند؟ به خاطر این بوده که دشمن از انبیاء درخواست رها کردن دین را داشته است که این دینی که دارید تبلیغ می­کنید را رها کنید و حرفش را نزنید.

 وی افزود: دشمنان به انبیا می‌گفتند: مردم را به دین دعوت نکنید و کاری برای این دین انجام ندهید. بسیاری از انبیاء(ع) ارتش و یاوران قوی نداشتند، چون ارزش دین را می‌شناختند، حاضر نبودند دین را زمین بگذارند، تبلیغ نکنند و ساکت باشند. دشمن به آنها هجوم آورد و خون مطهرشان را ریخت. بسیاری از انبیاء به صورت فردی کشته شدند.

 این استاد اخلاق حوزه علمیه قم یادآور شد: در همان سوره­ آل عمران آمده است «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِير» ﴿آل عمران ،  146﴾ چه بسیار پیغمبرانی که انسان­های الهی مسلک همراه آنها به میدان جهاد رفتند و می­دانستند، جهاد یا پیروزی یا شهادت یا زخمی شدن و یا لطمات سنگین بدنی دارد اما سست نشدند؛ یعنی دورنمای جهاد را که می­دیدند که جنگ، قطع دست، قطع پا و تیر خوردن به چشم و قلب و کشته شدن است اما سست نشدند.

 وی افزود: چنین افرادی در برابر لطمه­هایی که از اسلحه­ها دیدند، ناتوانی نشان نداده و خودشان را در برابر دشمن زمین گیر نکردند. با این عشق و علاقه و شوق، وارد جهاد شدند، و هدف آنها برای شناخت ارزش دین بود؛ چون می­دانستند در میان همه­ ارزش­های الهی، دین و دینداری، بالاترین ارزش است و مافوق ندارد.

 این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: امام هشتم(ع) به ترتیب از پدران گذشته­شان، از موسی بن جعفر(ع) تا پیغمبر(ص) نقل می­کنند که پیغمبر فرمودند: «فان المؤمن افضلوا من ملک مقرب» یقیناً مؤمن از فرشتگان مقرب برتر است. ملائکه، عقل محض هستند ولی انسان، ترکیبی از عقل و شهوت است. شهوت در لغت عرب به معنی خواسته­هاست. بالاخره انسان پر از خواسته­هاست که ازدواج می­خواهد، بچه می­خواهد، مغازه می­خواهد، کسب و کار و خوردن و آشامیدن و لذت می­خواهد اما چرا مؤمن افضل از ملک مقرب است؟ برای اینکه مؤمن به خاطر شناخت ارزش دین، محکوم خواسته­های غلط نخواهد شد و تمام خواسته‌هایش در کنترل دین است.

 استاد انصاریان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «فان المؤمن لد الحق اسیر» مؤمن پایبند حق است. همه چیزش کنترل شده است و هیچ اجازه نمی­دهد که آنچه که در باطن یا در ظاهرش دارد، از کنترل حق خارج شود. بسیاری از خواسته­ها، اگر از کنترل خارج شود، عامل خیلی از لذت­های سنگین است.

 این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: مؤمن هم این را می­داند، وقتی در کنترل حق است ولی اگر این خواسته را از دست حق دربیاورند و به آن میدان بدهند و آزادش کنند ممکن است منشأ لذات سنگین شود ولی چون مؤمن، ارزش دین و کنترل دینی را می­داند، آن لذت برایش لذت نیست و درک می­کند که آن لذت، ظاهرش لذت است یا خیالی است یا بدنی ولی باطنش عذاب الهی است.

 استاد انصاریان خاطرنشان کرد: انسان مؤمن، تمام خواسته­های نامعقول، نامطلوب و نامشروع را در وجود خودش خفه می‌کند که صدایشان درنیاید و نگوید من خارج از حلال، خارج از نکاح، خارج از دیدن آثار خدا را در این عالم طبیعت و خارج از صدای حق را هم می‌خواهم. وی این خواسته­های نامعقول را که از کنترل حق بیرون است در وجودش سرکوب می‌کند.

 این مفسر قرآن کریم یادآور شد: خداوند در سوره آل عمران می‌فرماید: اگر بی­دین برای جبران بی­دینیش که حالا دارند می­برندش جهنم، همه کره­ زمین را از طلای بیست و چهار عیار پر کند، پذیرفته نمی­شود و باید به جهنم برود. اصلاً کسی در آنجا، یک مثقال طلا هم ندارد ولی خدا می­گوید حالا فرض کن همه کره­ زمین را پر از طلا به عوض نجاتش از عذاب برای بی­دینیش بدهد اما قبول نمی­شود.

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند متعال در سوره­ رعد فرموده است: «لَوْ أَنَّ لَهُمْ مٰا فِي اَلْأَرْضِ جَمِيعاً وَ مِثْلَهُ مَعَهُ» ﴿الرعد،  18﴾ اگر آنچه در زمین است و یک برابر دیگر یا دو برابرش بخواهد بدهد که وی را به جهنم نبرند، فایده­ای ندارد. جهت مادی ارزش دین، بهشت است، جهت معنویش هم رضایت الله، رحمت الله و مغفرت الله است. پروردگار می‌گوید: عرض بهشت، عرض همه آسمان­ها و زمین است. پهنایش و طولش را که نفرموده و بعد هم ابدی است. بنابراین جنسی که پهنایش، پهنای تمام آسمان­ها و زمین و ابدی هم هست چه قدر می­ارزد؟ هیچ کس نمی­تواند حساب کند بلکه کار خود خداوند است.

 وی درباره قیمت مغفرت خداوند نیز گفت: کسی‌که خواسته­های نامشروع را خفه کند که تا آخر عمر، صدایشان درنیاید، بهشت نصیب وی خواهد شد چون اگر صدایشان دربیاید و از کنترل حق خارجش کنند و انسان قبول کند که به تدریج، دینش را از دست بدهد، خداوند تمام امور معنوی را هم از انسان می­گیرد و آدم را محروم می­کند.

 این استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: کسی‌که در تمام عمرش، هیچ معصیتی را نخواهد، خود پروردگار، او را در کفن رحمت، کفنش می­کند و او را در زمینی که پیش خدا ارزش معنوی دارد دفن می­کند. شما در قرآن مجید، کلمه­ قلب را زیاد می­بینید. آبادی دل به آبادی دین است.

 استاد انصاریان عنوان کرد: اگر تمام علمای شیعه­مان، از حالا زنده بمانند تا قیامت، حرف‌های امیرالمؤمنین(ع) را توضیح دهند، نمی­توانند تمام کنند. امیرالمؤمنین در فرازی از خطبه شقشقیه می‌فرمایند: «ینحدر عنی سیل» علم از همه­ وجود من مثل سیل جریان دارد. حضرت می‌فرمایند: اگر کسی گیر جهنم بیافتد «لا یفک اسیرها» آزادی ندارد و آنکس که دارد از آتش زخم می‌خورد، زخمش، دارو و علاج ندارد. این ارزش دین است که می­بینید آدم را از چه خطراتی و چه ظلم­هایی حفظ می­کند و بی­دینی، چه بلاهایی به سر آدم می­آورد.

 این مفسر قرآن کریم در پایان یادآور شد: ما اگر ارزش دین را از طریق قرآن و روایات بفهمیم، گرچه برای حفظ دینمان، جانمان در خطر قرار بگیرد، خیلی مشتاقانه جان را در طبق اخلاص می­گذاریم و میثم وار، جانمان را قربانی دین می­کنیم. اما بیچاره آنهایی که جانشان قربانی هوا و هوسشان می‌شود.

 


منبع : پایگاه عرفان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین