کد خبر: 175530428
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 ارديبهشت 1397
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

در حوزه قاچاق کتاب، دزدی کتاب و چاپ غیرقانونی کتاب باید کار جدی صورت گیرد. ما در این زمینه قوانین لازم را داریم و باید با عاملان آن برخورد شود.

به گزارش چی 24 به نقل از سراج 24:

به گزارش سراج24، حجت‌الاسلام‌ صادقی، معاون فرهنگی قوه‌قضائیه با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. او با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌دهد طرح پلیس کتاب در حوالی میدان انقلاب اجرا شود، گفت: «بنده خود در جلسه‌ای که بین قوه‌قضائیه، ناشران و وزارت ارشاد به‌صورت مشترک برگزار شد پیشنهاد کردم که پلیس تخصصی کتاب ایجاد شود، وقتی ما پلیس تخصصی کتاب داشته باشیم به‌محض اینکه خبری از حضور قاچاقچیان در بازار برسد مواضع پلیس روشن است، وقت تلف نمی‌شود و کار تخصصی پیش می‌رود. این پلیس‌ها مکان‌هایی که احتمال وجود قاچاقچیان کتاب است را پیدا می‌کنند و با شیوه‌های کار آنها آشنا هستند و بنابراین کارهای تخصصی پیش از برگزاری دادگاه انجام می‌شود. بنابراین در حال حاضر با کمبود مواجه هستیم. پس از آنکه گزارش به دادگاه و دادگستری برسد طبق شواهد و قرائن باید پرونده را بررسی کرد و این جریان جاری است. اما در حوزه قاچاق کتاب فعلا با یک ضعف عمده مواجه هستیم و اینکه ناشران نمی‌توانند اثبات کنند قاچاقی صورت گرفته است. شواهد و ادله کافی ندارند اگر چه ممکن است حق با آنها باشد، من چون خود ناشر هستم این بلا به سرم آمده اما نتوانسته‌ام ثابت کنم. کار تخصصی کارشناسی و جمع‌آوری شواهد و قرائن نیاز است.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایجاد پلیس کتاب چه اندازه قابلیت اجرا دارد، گفت: «بسیار آسان است لازم نیست مانند پلیس فتا یک واحد رسمی جداگانه ایجاد کنیم به تعداد کافی در میدان انقلاب یا حوالی آن یک کلانتری را به این کار اختصاص دهیم و همه امور مربوط به قاچاق کتاب در آن پیگیری شود. زمانی یک دادگاه تخصصی می‌توان تشکیل داد که حجم ورودی پرونده‌ها در این زمینه بسیار باشد.»

صادقی تاکید کرد: «معنا ندارد وقتی تنها چند شکایت طی سال در این حوزه ارائه می‌شود یک دادگاه تخصصی با موضوع کتاب تشکیل شود. در حال حاضر حجم شکایات در این زمینه اندک است بنابراین تخصصی کردن دادگاه در این حوزه بی‌معنا است.»

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در حوزه قاچاق کتاب، دزدی کتاب و چاپ غیرقانونی کتاب باید کار جدی صورت گیرد. ما در این زمینه قوانین لازم را داریم و باید با عاملان آن برخورد شود. دستگاه‌های قضایی هنگامی که شکایتی به آنها برسد طبق سایر مواردی که دزدی یا قاچاقی صورت می‌گیرد با متخلفان برخورد می‌کنند اما این به‌تنهایی کافی نیست. اقدام دیگری که باید صورت گیرد، این است که ناشران اتحادیه‌ها، پلیس و مجموعه کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هم طرحی را برای پیشگیری از قاچاق اجرا کنند. بنابراین گام اول پیشگیری است که نیاز به حضور میدانی و طراحی لازم دارد.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین