کد خبر: 175683198
تاریخ انتشار: سه شنبه 18 ارديبهشت 1397
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
اتاق بازرگانی:

اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: به اعتقاد کارشناسان اصلی ترین عاملی که در ماه های گذشته باعث افزایش قیمت دلار شده است؛ ترس مردم و سرمایه گذاران نسبت به خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت ها است.

به گزارش چی 24 به نقل از سراج 24:

به گزارش سراج24، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی نوشت: "در حالی که خبرها از بازار ارز نشان می دهد که دلار و ارزهای دیگر مانند یورو، پوند و... بدون ترمز درحال افزایش قیمت هستند و بازار زیر زمینی گسترده ای برای خرید و فروش انواع ارزها شکل گرفته است؛ مجلس بار دیگر به فکر ارائه طرح دو فوریتی برای سامان دادن به بازار ارز افتاده است. طرح دو فوریتی که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت که با هماهنگی با رئیس مجلس ارائه خواهد شد.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی این طرح دو فوریتی بعد از جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون اول رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

صبح دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس با علی لاریجانی رئیس مجلس جلسه ای برگزار کرد و خروجی این جلسه به گفته پور ابراهیمی این بود: « در جلسه امروز موضوعات مختلف و کارشناسی درباره طرح دوفوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز مطرح و بررسی شد. مقرر شد نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با تیم ارزی دولت با موضوع طرح دوفوریتی مجلس برای ساماندهی بازار ارز برگزار شود تا جمع بندی های نهایی در این خصوص صورت بگیرد که براساس آن، نقاط قوت طرح تقویت و نقاط ضعف طرح مذکور رفع شود.»

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در شرایطی از طرح دو فوریتی برای سامان دادن بازار ارز خبر می دهد که دو هفته پیش و قبل از اینکه ارز از سوی دولت تک نرخی و قیمت آن 4200 تومان اعلام شود هم این کمیسیون طرح دو فوریتی برای سامان دادن به بازار ارز را تهیه کرده بود اما در نهایت بعد از جلسه اعضا کمیسیون با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی طرح مسکوت ماند و دیگر ارائه نشد.

از ابتدای هفته جاری و باتوجه به نزدیک شدن به تاریخ اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با باقی ماندن این کشور در برجام و یا خروج از برجام؛ موج جدیدی از افزایش قیمت دلار و ارزهای دیگر را در بازار شاهد هستیم به صورتی که حتی خبر از خرید دلار هفت هزار تومانی هم منتشر شده است. البته باتوجه به 11 بخشنامه ارزی دولت هم اکنون خرید و فروش هر گونه ارزی خارج از سیستم بانکی در کشور قاچاق محسوب می شود اما نکته مهم این است که باوجود تهدیدهای دولتی و ممنوع کردن هرگونه خرید و فروش ارز عملا بازارهای زیرزمینی گسترده ای شکل گرفته است و شاهد رو آوردن بسیاری به بازارهای قاچاق برای تامین ارز هستیم.  

پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با غیر منطقی دانستن افزایش قیمت ارز دلیل اصلی رشد قیمت را «عدم نظارت بانک مرکزی» دانسته بود. به اعتقاد کارشناسان اصلی ترین عاملی که در ماه های گذشته باعث افزایش قیمت دلار شده است؛ ترس مردم و سرمایه گذاران نسبت به خروج آمریکا از برجام و افزایش قیمت ها است. قیمت دلار سال گذشته (96) و بعد از تعطیلات نوروز در بازار تهران بین 3650 تا 3700 تومان خریده و فروش می شد، قیمتی که حالا در بازارهای زیر زمینی حتی تا 7 هزار تومان هم رسیده و دولت آن را روی عدد 4200 تومان تک نرخی کرده است.
منبع: تسنیم
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین